hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - curb strap
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 curb strap
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  20:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skal kjøpe meg et westernhodelag med et argentine snaffle stangbitt, og det jeg da lurer på er om det er nødvendig med curb strap for å få den ønskelige virkningen?
Eller er det like greit å ri uten curb strap?
Har kjent hvor "hard" virkningen blir med curb strap,men an rir jo med løse tøyler og man tar jo bare lett i tøylene når man skal vende etc.
Men til en hest som ikke har gått så mye western er det kanskje like greit uten curb strap??

Håper på svar!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  09:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei. Curb strap'en stabiliserer bittet og holder det mere på plass så det ikke danser rundt i munnen på hesten. Curb strap'en bidrar også etter min ringe forståelse til at bittet faktisk blir mindre "sterkt" siden det gir et press på hake i tillegg til bevegelsen i munnen. Uten curb strap vil bittet gå rett i munnvikene og gi press på bare munnen. Dette tror jeg faktisk gir et større ubehag for hesten enn om du bruker curb strap'en.

Argentine Snaffle Bit er ikke et bitt du skal bruke på en ukyndig hest som ikke kan signalene. Jeg ville startet med vanlig trinse og fått den mykhet, ettergift og responsen i hesten på signalene som skal til for at du ikke tar for hardt i hesten med et sterkere bitt.

Husk at sterke bitt er for å forminske signalene til hester med erfaring og kunnskap, slik at du trenger bruke enda mindre signaler vha hånden for at hesten allikevel skal forstå og respondere på dem. Har du en hest som ikke har den mykheten som trengs, så kan du ri på bane med trinse inntil den er kommet dit hen at det er naturlig å skifte bitt. Husk også at bruker du Argentine Snaffle Bit skal du ri på én hånd. (WRAN's regelbok for stevner/konkurranser) Dermed stilles det naturlig krav om at dere ikke er helt ferske innen dette...

Har du en hest som er "hard" og tung på bittet, bør du jobbe løsgjøring og mykhet og få fram følsomheten i hestens munn i stedet for å bruke et sterkt bitt. Allikevel har jeg forståelse for dem som på tur føler det er tryggest med sterkere bitt enn trinse. På sikt vil turproblemer også løse seg om du utdanner deg selv og hesten innen western... Ikke nødvendigvis alltid med alle hester, men det har ihvertfall holdt stikk med mine hester de siste 7 årene (har hatt flere).

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  15:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!!

Takk for svar! Ja,du har vel rett. Tenker jeg kjøper et sweet iron off-set dee bitt istedenfor (d-bitt) og en lær curb strap.
Har også tenkt å kjøpe en side pull.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 26/01/2004 :  09:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Dyktig svart Cowgirlchris

Selv om jeg er "fersking" innen western har jeg lært at stangbittet kommer som en "finjustering" når hesten er meget utdannet og vet hva den skal gjøre.
Selv har jeg kjøp et Off-set Dee, sweet iron, til vesla, og skal bruke det leeenge , hvis ikke hele, tiden. ...er ikke sikkert vi blir flinke nok noen gang til å bruke stang vi vet du....

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  12:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Når du rir med stangbitt,skal/bør curbstrap benyttesI konkurransereglemanget,er det også klare regler på hvor /smal/tykk den skal være.Selv bruker jeg det også på vanlig trinsebitt pga.at bittet ikke skal bli dratt igjennon på sidene ved korrigering o.lign.,og for å venne hesten til lenka helt i starten,( som kan slå litt i kjakan).

Det blir ingen hard virkning ved å bruke curbstrap,da er den feil tilpasset.Den skal forøvrig sitte nokså slakt i utgangspunktet,og først stramme noe ved et "kraftigere tak" i tøylene.

En god og riktig skolert Westernhest,lyder kommandoen bare på VEKTEN av tøyletaket når du rir på stang,så curbstrap,en er der mest for stabiliteten i akkurat slike tilfeller.

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 03:55:05 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.