hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - (Spm fra ei venninne) Redd hesten..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 (Spm fra ei venninne) Redd hesten..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/02/2008 :  01:14:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hei, jeg spør fra en venninne som ikke har profil på hestemarked selv...

Jeg er ei jente på 17 år som netttopp hadde en ulykke med hesten min, hvor jeg brakk foten å hånden min. Hesten var ikke slem eller noe, men han hadde vondt av et sår på ryggen, så det klikket litt for han.
Etter det har jeg vært kjemperedd for å ri han, å dette er noe som plager meg mye.
Jeg har ridd vanlig etter dette, galoppert og alt. Men kun sammen med andre hester på tur. Må jeg ri alene så rir jeg kun på banen.
Jeg er kjemperedd for å dette av, og bare det at hesten min ser litt opp når han får øye på andre, gjør at jeg går av hesten!! Lizzie sier at jeg ikke bør gå av han da han kan bli veldig forvirret, men jeg klarer ikke å la være!!!

Hva kan jeg gjøre???
Selge han eller sette ham bort på for er ikke til å diskutere en gang.
Jeg SKAL komme over frykten!!
Jeg er sikkert kjempedum, men jeg vil gjerne ha svar...

PS: Hesten mi er 5 år, og jeg har hatt han i 4 år.
Jeg har lang erfaring, og har hatt mange knall og fall uten å bli redd, men dette var første gang jeg falt av han, og nå er jeg plutselig redd for å både ri han og alle andre hester:S:S:S
til og med snille Tassen tør jeg ikke å ri..

jeg tørr å trave og galoppere altså, så hesten får ikke noe mindre mosjon. men det er jo denne frykten da..

hjeelp!!!!!

Elsker deg, Tassen<3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/02/2008 :  02:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - vet ikke om dette er mye til trøst, men da jeg "lærte" å ri på 70-tallet, og datt av rett som det var, fikk man høre: "Du må dette av hester 100 ganger før du er en god rytter!"

Og jeg som ikke har ramla av så mange ganger enda - etter snart 40 år....!! - Har altså enda ikke blitt "god rytter".....

Jeg har blitt "steila av", tråkka på, ramla over av steilende hest, har dompa av hester i alle gangarter, og er blitt slått gul og blå, har brukket div. ribbein - ja skadelista er lang, med gips, støttebandasjer og plaster i metervis.

Hvis jeg hadde blitt redd etter mitt første fall - selv om det var "ille" nok (men jeg brakk ikke noe, da...) - så hadde jeg vel ikke holdt på med hest den dag i dag. Jeg hadde heldigvis gode ridelærere og i stallen var det et godt miljø, med jenter som datt av hester i hopetall. - Det var liksom "normalt" å dette av en hest minst en gang i uka, og vi kravlet oss opp igjen, lærte av våre utallige tabber.

Og de "uskikkelige" ponniene og hestene ble "unnskyldt" etter alle kunstens regler - ja, det kunne jo være alt fra et blad som blafret i vinden, til en bil som tuta, dvs. alle de 1000 ting som en hest kan finne på å bli skremt av - så vi datt av....

Som "gammal kjærring", som har holdt på med disse "kreka" på 4 bein - som jeg elsker å holde på med - selv etter at jeg har havnet i rullestol - så vet jeg ikke helt hva jeg skal si til en ung jente som virkelig er blitt REDD. Annet enn at "livet består av oppturer og nedturer" - og man må bare PRØVE å se videre fremover. Ikke la denne ENE episoden påvirke og ødelegge et evt. videre med liv med hest.

Noe å tenke på? - Kanskje jeg kan hjelpe mer etter hvert....
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/02/2008 :  21:24:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hmm.. Ja, det er jo det.
Jeg har aldri blitt redd, selv om jeg har hatt mine fall. Det gjør det vanskelig for meg å gi henne råd, men det er sinnsykt trist å se hvor redd hun er.
Hun klare fint å strigle ham og kose med ham, men med en gang hun setter seg på ryggen så er hun livredd. Han er ca. 140, så det er ingen stor hest vel å merke.
Jeg vil ikke se på at hun er så redd!
Hun vil ikke en gang ri Tassen, og han er jo snill som dagen er lang!

Chess er ikke farlig på noen måte, men han har en tendens til å bli litt urolig når hun rir alene, og han liker godt å springe.
Det er fælt å se hvordan hun prøver å holde seg rolig, men hele jenta skjelver...:s

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 28/02/2008 :  22:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm - vet ikke om dette er mye til trøst, men da jeg "lærte" å ri på 70-tallet, og datt av rett som det var, fikk man høre: "Du må dette av hester 100 ganger før du er en god rytter!"

Opprinnelig postet av T. Boysen

Akkurat det samme sa tanten min til meg da jeg falt av hest for første gang!

En periode var jeg redd for å ri, for hesten konstant kasta meg av og beit meg, men så beit jeg tenna sammen, satte meg opp, og hver gang jeg ble redd, tvang jeg meg selv til å tenke på en sang, og det funka! Lykke til!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2008 :  20:28:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare falt av hesteryggen 3 ganger, knall og fall. Ene gangen var det halebeinet som fikk smellen, andre gangen hjelmen (lå allikevel med hjernerystelse i 2 uker), tredje gang var det hofta. Og ja, jeg har vært redd mange ganger. Livredd. Spesielt etter hjernerystelsen. Ingen andre vågde å ri den aktuelle hesten etterpå, så den var jo litt av en kruttønne da jeg var friskmeldt rent fysisk.
Hvor mange ganger bukkesprang og "spøkelser i buskene" har gjort at jeg har hatt merkelige stillinger foran og bak salen, hengende på siden av hesten som en indianer etc har jeg ikke tall på. Har ridd siden jeg var 6 år, nå er jeg snart 32. Blir nok aldri noen "god rytter"- men klisterrumpe har jeg utviklet.

Venninna di bør prioritere å ri sammen med andre til hun er trygg nok, og når hun skal ri alene (uten andre hester) bør hun ha en person sammen med seg.Syns jeg. Det tar tid å komme over en slik frykt, det er bare å ta tiden til hjelp, bite tennene sammen og se det positive i situasjonen (selv om man ser svart på det- det er FULLT lov å ha erfart hva en uheldig tur i grusen kan bety. Tenk også over hvor negativt dette vil være for hesten din, hvor usikker og engstelig den kan/vil bli- og være- den dagen du endelig er 100% tilbake på hesteryggen. Er det verdt å ødelegge en hest du elsker, som du ikke vil sette ut på fôr eller selge? Syng en sang som Ponniseneogkita sier, tenk på noe annet, tenk positivt! Min tidligere sprangtrener sa; send hjertet over hinderet først- og følg så etter selv. Et råd vel verdt å følge! Lykke til

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/03/2008 :  03:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, har jeg blitt hivd av hester i hopetall, men jeg har liksom ikke latt dette bli en "bråstopp" i ridningen, som det ser ut som enkelte får, ved at det utvikles en "angst" for å dette av igjen, og som setter alvorlige sperrer i veien for et videre "liv" med hester.

Så kan jeg nevne at jeg har jobbet innen psykisk helsevern siden 1980, og har vel opplevd og erfart ganske så mange personer med psykiske plager, fra "lett angst" til de avorligste psykiske lidelser. At jeg da OGSÅ har jobbet med terapiridning og ridning som behandling innen psykisk helsevern, har gitt meg en god del erfaringer på dette feltet.

Jeg har de aller beste erfaringer med nettopp tilrettelagt ridning, og har sett hundrevis av positive pasient-opplegg. Her vil det være snakk om å gjøre "noe skremmende" til noe positivt, i et opplegg med å "se det positive" i en skremmende opplevelse.

Åhh - jeg skulle gjerne hatt denne jenta hos meg, hvor hun fikk oppleve min snille, lille hest, for det er lite hyggelig å lese at hun "skjelver av frykt" bare hun setter seg opp på hesten.

For DET vil enhver hest "sense" - og da er problemet straks mye verre.

Kan denne jenta få "normale ridetimer", med mange andre, og uten at det stilles krav til henne - OG at ridelærer VET at hun sliter med angst.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 01/03/2008 :  12:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!
Hun kommer hit senere for å lese dette..
Jeg kan jo si at etter at jeg brakk bekkenet var jeg litt nervøs, men det er jo jeg som har innridd Tassen og alt, så jeg kjenner ham utrolig godt. Dette har ikke venninna mi gjort, så det er vel noe i det kanskje?

Noen ridetimer går vel kanskje an.. Hun står ikke på samme stall som meg, men et lite stykke unna, så det er ikke alltid jeg kan ri sammen med henne, da jeg for tiden rir en del på bane..

baltomin

Skrevet - 16/03/2008 :  20:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
har det på samme måte som vennina di.hesten jeg har kom til meg etter å ha vært borte på for.tia etter at han kom tilbake var æ nervøs før å ri på han etter en lang pause og en ekkel opplevelse med han.vi ridde på veien og en bil kom i mot oss,han hoppa da framfor bilen.det gikk bra.men så hadde jeg fått baby og så han bei ståanes mye i ro.ramla av han et par ganga og når æ rir han så blir han redd for den misnte ting.ikke bra når jeg sitter der å er redd.har gått av han mange ganger å bynnt å skrike.men vil ikke selge han

da starta jeg fra starten av på bakken.mye tillitstrening og tura uten at jeg satt på ryggen.fikk ei til å gå atme mæ når æ sku bynn å ri han igjen for å ta det gradvis.går fint å ri han på tur med andre,men enda er jeg ikke helt klar for å ri han aleina.
vil tru at det beste er å ikke stresse el å presse sæ før mye.heller gjøre det man føl at man klar.så vil jeg tru det skal gå bra.tenker sjøl på om det beste er å selge hesten men har ikke lyst til det.å så få støtte å backup er kjempebra:)det får jeg hos mine stallvenniner

er 25 år og har ridd og holt på med hest i maaange år.har ridd alle slags hester av lynne og type.ramla av mange ganger uten å bli redd.men først nu kom skrekken.men trur dette skal gå bra.ønsker vennina di lykke til
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 17/03/2008 :  14:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
"Man skal dette av 100 ganger før man blir en dyktig rytter" har jeg også hørt, men da må jeg le litt! I det tilfelle kan jeg stolt presentere at jeg er NORGES ALLER BESTE RYTTER!:P
Hahahaha!

Men tusen takk for geniale svar:)
Hun ble særlig imponert over marits svar, så slik skal vi gjøre det:) med hjelp av meg da=)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.