hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurproblemer m 5åring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressurproblemer m 5åring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2008 :  22:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en meget fin 5 åring, men nå i det siste har noen negative greier utviklet seg..

HUn har egentlig sluttet å ta støtte i bittet, dvs hun suger ikke på bittet, har bare bittet i munnen liksom, og altfor lett i hånden etter min smak. Har også problem med at hun går bar loddplan, og blir kort i halsen.. I TILLEGG har hun begynt å gå med hode skevt, tipper mot høyre øverst liksom..

Jeg jobber mye med å få henne til å gå med lengere hals, men det virker som hun "trives" med å gå bak lodd. Har også ridd mye overganger, tempovekslinger osv, men stort sett er det ingenting som hjelper.. Eneste er på slutten når jeg traver "ned" hvor hun kan lenge halsen som jeg vil.. Rir henne på tredelt bitt, i sånt svart metall..Må legge til at dette er en veldig energisk hest, så at hun mangler framdrift/energi er det ikke..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Rir jo for trenerem men det eneste de sier at at jeg skal gi henne så lang hals hun vil ha.. Men hun vil jo gå med kort hals.. hmmmm

Noen som har noen revolusjonerende tips??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

eligj

Skrevet - 03/04/2008 :  22:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Revolusjonerende tips har jeg ikke :)

Det er ganske vanlig at unge hester periodevis kommer litt bak loddplan, selv om de ikke egentlig har et spesielt kontaktproblem. Jeg tror det kommer av at de ikke er sterke nok til å bære seg ordentlig, og da prøver de å lette arbeidet litt på en eller annen måte. Noen hester stikker nesa i været, men en del gjør det motsatte, nemlig hviler seg bak loddplanet. Jeg har i alle fall sett og erfart dette med flere unge hester, også min egen.

Det er ikke dermed sagt at man ikke skal gjøre noe med det. Det viktigste er å ri hesten GODT fremover. Ikke så den løper, men så den er godt aktiv bakfra. Videre føler jeg selv at det fungerer å holde en lett, og ettergivende, kontakt med tøylen. Jeg føler at hvis jeg slipper kontakten, så tar hesten heller ikke initiativ til å gå frem til kontakten. Altså: En myk og ettergivende kontakt. Det er også lurt å være spesielt påpasselig i alle overganger, både oppover og nedover. Akkurat i overgangen kan man til og med tillate seg å bevege hånden frem, slik at tøylen er nesten løs, for så å ta kontakten tilbake i det man avslutter overgangen.

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2008 :  23:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva slags tips er det trenern din gir da?

At en unghest går litt bak loddplan er ikke så unormalt. Både fordi den ikke er balansert ennå, men også fordi den ikke er sterk nok til å sette bakparten ordentlig under seg, slik at den kommer mer opp og frem i formen. Til en viss grad bør du godta at den går litt bak loddplan, særlig i starten av en time. Har du prøvd å legge galoppen inn tidlig i treningsøkten? Hvordan fungerer dette på hestens form? Jeg er fristet til å si at jeg ønsker å ha hesten mer fremme. Nå sier du at ikke mangler fremdrift/energi, da hun er en energisk hest. Men bruker du dette riktig? Det hjelper gjerne lite å slippe ut tøylen for å få hesten til å lenge halsen, om man ikke rir bakparten inn under hesten og får den til å sette seg mer. Overganger og tempovekslinger er fint arbeid for å få til dette.

Hvordan er forresten hestens kropp om dagen? Er dimensjonene riktig? Man kan oppleve at hesten til tider vil ha vansker med å gå korrekt, da den er i en vokseperiode. Og det rett og slett vilvære vanskelig for den å komme opp og frem. F.eks. i perioder hvor bakparten er høyere enn fremparten.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/04/2008 23:03:29 Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2008 :  23:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er fullt utviklet i kroppen.

Den ene trenern sier at jeg skal ri henne i nok så rolig tempo så hun finner sin balanse, og ha henne i en litt snever (altså den formen litt bakom lodd) form for at hun skal vite sine grenser.

Trener 2 sier at jeg skal gi henne så mye tøyle som mulig (såklart med komtakt) så hun etterhvert tar støtte lenger fram og får lengre hals... Men på en annen side sa denne trenern at det var valig at avkom etter denne pappan er veldig fine i munnen og har lett for å komme bakom.

Synes det m bittkontakten har blitt verre den siste tiden, men andre ting har blitt bedre som f.eks at det er mindre kryssgalopp (altså hun er mer avspent), og mellomtraven begynner å komme...

Legger alltid inn galopp på starten fordi hun blir trøtt og litt halvstri på slutten og da blir det mye kryssgalopp fordi det er tungt fr henne..

ELIGJ: Overgangene gjør jeg på den måten du beskriver, og rir litt fram i overgangen, men likevel vil hun ha nesa bakom...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  14:09:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Har du sjekket tennene hennes? Kan det være noe mukulært som får henne til å gå sånn? Ville sjekket dette først før jeg hadde gjort noe annet. Det at en hest plutselig forandrer seg er ofte et tegn på ubehag/smerte.

Har du prøvd å ri dressur på tur? Hvordan er hun der? Hvis hun går slik du vil der er det ting som må jobbes med på banen. Hvis hun blir kort i halsen der også ville fått noen til å gå gjennom hesten, i så fall bare for å utelukke at det noe som plager hesten.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  21:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tennene er blitt sjekket for 1mnd siden, så det er ok. PÅ tur"dressur" er det nesten det samme, men tar litt mer kontakt i bittet der..

Dette er ikke noe som har skejdd plutselig, mere litt sånn gradvis, selv om hun alltid har gått i litt for høy form til unghest å være, mest fordi hun har blitt ridd i for høy form fra starten av før hun kom til meg..

Har tenkt på å få en eller annen "terapaut" til å se på henne, noen som har noen å anblefale (akershus)?? Veterinærmessig er hun i "tiptopp stand".

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.