hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - havre til gull ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 havre til gull ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 05/04/2008 :  19:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har litt lyst til å bytta fra havre til gull på min kaldblods.
Er det noe "hyperhet" / energi i gull ?
blir hesten tykk av gull ?
Noen som hvet konkret hva det er i gull ?
Nå prater jeg om Champioen Gull

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg vil bytte ut havre, det er fordi det går rett i tåplokke... Men hun må ha i seg litt energi. Men hun tåler ikke Champion Energi og ikke Champioen Komplett, så da tenkte jeg kansje gull var saken. Ser det blir brukt til hester i hard trening så da er det vel endel energi i det ?

frkelin

Skrevet - 05/04/2008 :  22:08:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tviler nesten på at hun tåler Gull bedre enn Energi eller Komplett. Jeg ville heller prøvd Ekstrem hvis jeg var deg. Det gir god energi og er lett for fordøyelsen, og går ikke rett i topplokket fordi det inneholder mindre stivelse og sukker enn de andre kraftforslagene. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/04/2008 :  09:26:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette hørtes intressangt ut Ossen form gis ekstrem ut i ? Pelleter ? Er ekstem fetende ?

Hvorfor skal hun ikke tåle gull ?
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2008 :  15:51:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve gull.

Du sier hesten din ikke tåler energi og komplett, er dette pga energien eller er det pga stivelsen? I gull er det lite stivelse, alle ingrediensene blir varmebehandlet før de pakkes for å minske stivelsen så mye som mulig. Gull gir heller ikke hetende energi slik havre gjør, men den blir mer som olje, den "omsetter" energi eller hvordan man skal si det...

Gull er i hovedsak myntet på hester i hard trening, som et slags tilleggsfor til andre fortyper, men det er ingenting i veien med å fore med gull alene. Du skal bare være obs på at det ikke er noen lapp hvor det står anbefalt mengde, da fordi det i hovedsak er et tilleggsfor. Så du får bare prøve deg litt frem.

Så og si alt kraftfor er fetende på hester, det kommer an på bruken.

Når det kommer til hva som er i gull så har du noen sånne pellets, som er mineraler og vitaminer og sånn. Ellers har du maisflak og div müsli. Mange tror gull inneholder havre, noe den IKKE gjør. Som jeg allerede har nevnt et par ganger, det er i utgangspunktet et tilleggsfor, hvor mange vil bruke det i kombinasjon med havre og/eller bygg. Derfor er ikke gull tilsatt havre.

Håper dette hjalp deg litt

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/04/2008 :  21:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion Ekstrem inneholder mer energi fra fett og fiber som hesten kan nyttiggjøre seg uten at det går til topplokket og uten at det forstyrrer fordøyelsen. Det inneholder kun 20% stivelse (lettfordøyelige karbohydrater). Det er ment for hester som får veldig mye havre, eller hester som lett blir heite og av andre grunner trenger energi som ikke er hetende.
Det er av de nyeste typene kraftfor fra Champion (sammen med diett) så de er ikke så kjent ennå, men endelig har Champion kommet etter alle de utenlandske fortypene og laget et kraftfor som gir energi fra fiber og fett, og er stivelsesredusert.

Gull tror jeg inneholder melasse, derfor er alle hester veldig glad i det, men det er ikke alltid så sunt å fore hesten med sukker.

Det er ikke alltid nødvendig med kraftfor - og iallefall ikke typer som inneholder mye stivelse, korn og melasse og gjør hestene heite. Jeg gir min hest betfiber og Hilton Herbs vitamin/mineraltilskudd, og olje ved behov for ekstra kalorier om vinteren. Hesten min elsker maten den får og har masse energi. Jeg har også en kaldblodstraver. Det finnes mange fortyper som baserer seg på fiber og fett som næringskilder og dette er lettere for hestens fordøyelse og det gir dermed mange andre positive bi-effekter.
Hestens generelle velvære, immunforsvar og helse er avhengig av en god fordøyelse og vi gir hestene veldig mye tilskudd for å minske de negative effektene av kraftfor som ofte ikke er nødvendig i første omgang.
Som du sier tåler ikke hesten din Champion Komplett eller Energi. Mange hester - svært mange - får negative bivirkninger av kraftfor som gir brå svingninger i blodsukkeret og kan forstyrre fordøyelsen og dermed hindre at hesten får i seg næringen fra høyet den spiser.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/04/2008 :  19:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg kjøpt Champion Ekstrem, så får jeg se ossen hun går med det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.