hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri med mulig nakkeskade??? plis svar på denne.. :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Ri med mulig nakkeskade??? plis svar på denne.. :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristin_r

» VIP

Innlegg: 69

Skrevet - 22/04/2008 :  20:45:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klarte å falle av hesten jeg har på halvfôr i rimelig høy fart for en ukes tid siden..
Slo ryggen og bekkenet, men pga adrenalin-kick merket jeg kun lett svimmelhet (kjentes litt ut som hjernerystelse egentlig)
Etter det har det kommet knekke og knase-lyder fra nakken min, jeg har konstant vondt, til tider umenneskelige smerter, går nå på sterke smertestillende.. har nummenhet, nedsatt førlighet og nedsatt styrke i hele kroppen.. I følge legen var dette symtomer på skade i ryggraden..
Må innrømme at jeg er livredd..! Føler meg verdiløs og at livet mitt er ødelagt..
Kan ikke tenke meg et liv uten hester. har frem til dette skjedde satset mest på sprang, terrengritt, distanseritt, og håpet på å starte feltritt i sommer..
Hestene jeg rir er rimelig sprettne, med mye energi, så er fare for å falle av.. hun ene er 4år og under innridning og 180cm i manken, så er høyt ned..
Skal på røntgen og MR 9. mai.. Holder meg mest mulig i ro frem til jeg får resultatet på prøvene.. Går fortsatt litt tur med hunden min, skulle gjerne visst om dette er skadelig eller hjelper til å holde kroppen i gang?

Noen som har erfaring med nakke/ryggradskade eller liknende??Spes i forbin eller har kunnskap om det, legestudier e.l.? Vær så snill og hjelp meg, jeg er totalt rådløs...
Kan jeg ri nå? Kun dressur på meget trygge hester eller..? med nakkekrage av et slag i såfall? med eller uten paralgin forte, tenkte på at det evt kan kamuflere forværringer i skaden..? eller må jeg vente på res. av MR og røntgen med å sette igang igjen?
Dersom det viser seg at jeg har brist el brudd el liknende, hva gjør jeg da? Bør jeg slutte å ri?
Jeg blir meget takknemlig for alle svar, tips, erfaringer, alt! Aner ikke hva jeg skal gjøre.. :( håper noen kan hjelpe meg

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 23/04/2008 :  05:30:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har skade (kronisk) i nakke, bekken og korsrygg som følge av endel fall og slagskader. JEG synes at du skal vente på resultat fra MR, selv en trygg hest kan løpe ut med deg... Hør med lege eller fysioterapeut, som kan undersøke deg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Innlegg: 69

Skrevet - 23/04/2008 :  16:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svaret. noen andre som har tips? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 23/04/2008 :  20:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det vondt når du rir ?
Hvis ikke hadde jeg ridd...
Hvis det er vondt ville jeg venta og sett...
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 24/04/2008 :  10:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.Boysen!!!Hvooor er duuuu?? Dette er nok midt i blinken for fysioterapeuten "vår"...

Jeg vil på det sterkeste anbefale at du tar det med RO! Smertestillende kamuflerer kroppens smerter (som er et tegn på STOPP det du drier med), og det er da fort gjort å gjøre noe som man overhodet ikke bør gjøre. Unngå vridninger i kropp og nakke. Ryggskade kan forverres betraktelig ved feil belastninger. Årsaker til nummenhet, redusert førlighet og styrke kan skyldes hevelser etter skaden. Og siden du ikke har fått tatt undersøkelsene enda så vet man ikke ha man står ovenfor heller.

Jeg er nyutdannet sykepleier, men vet veldig lite om ryggskader (hjerneskader vet jeg tilgjengjeld mye om). Jeg syns det er veldig betenkelig at du skal vente så lenge på MR og røntgen, dette burde ha blitt gjort allerede siden;
1) Du er ung!
2)Du er godt trent i utgangspunktet!
3)Opptrening bør kunne iverksettes tidligst mulig for å oppnå best mulig funksjonsevne igjen siden du sliter med nedsatt førlighet og styrke.
4) Du har høye mål og er motivert!

Jeg hadde purret på å få fremskyndt røntgen og MR, slik at opptrening med fysioterapeut hadde kommet igang.

Stå på, ikke gi deg! Ta kontakt med legen og forhør deg om ha slags aktiviteter du kan holde på med.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 26/04/2008 :  02:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
T. Boysen er nå tilbake - etter en uke på Geilo, hvor jeg (for 24. gang) har arrangert Skifestivalen for psykiatriske pasienter. Ehh - er blitt en smule solbrent, da vi hadde strålende vær....
OK - så til Kristins fall - og mulige nakkeskade.
1 uke er ALTFOR kort tid å begynne å ri etter et et sånt fall. 4 uker er minimum, og da ETTER at CT og MR er tatt og vurdert av leger, helst spesialist.
Jeg må på det sterkeste fraråde at du rir med de symptomer som beskrives!
Nakker er absolutt ikke å spøke med - det vet jeg ALT om, både som fysioterapeut, og at jeg selv har en solid nakkeskade, som har gjort meg rullestolavhengig.
Og ja, jeg kan ri - men bare må ikke falle av, da jeg kan risikere å bli quadriplegiker - dvs. lammet i armer og bein.
Så altså: Ridning er kontraindisert - dvs. "ikke lov" - før du er skikkelig undersøkt OG at det har gått minst 4 uker etter at skaden er meeeget nøye vurdert av "nakkekyndige".
Ved å ri bare etter en uke, og med de symptomer du beskriver, "vart æ skræmt", for du MÅ IKKE ri før du får klarsignal.
Var dette klart nok?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 05/05/2008 :  05:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øyhh - melding mottatt??
Nakkeskade MÅ tas alvorlig - det vet jeg selv ALT om!
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Innlegg: 69

Skrevet - 09/05/2008 :  01:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meget klart T.Boysen, tusentakk, skjønner at du er eksperten på dette :). Føler veldig med deg for de skadene du har fått, og skulle gjerne hatt din styrke..

Prøver seff ikke å ri for å finne ut om det gjør vondt, når å sitte oppreist lenge nok er jæ... vondt.. til den som lurte på det.

Tenkte mest på etter MR og røntgen egentlig. hører på kroppens signaler nå før resultat av prøver at jeg må ta det meget med ro..
Rir ikke før legen sier OK, har evig uflaks så kan ikke ta sjanser med sånt.

Har mange flere ting jeg håper du vil svare på også da.
Hva slags svar kan jeg få? (vet ik om andre enn fastlege ser på bildene) Hvis jeg har en brist, hva gjør jeg da?
Eller hvis de ikke finner noe på bildene, men jeg fortsatt har symptomer..hva da? nakkesleng? som endel leger ikke innrømmer at eksisterer engang?

(pga økonmi kommer jeg aldri til å få ha egen hest)
Så har alltid vært fôrrytter for hester som har vært tilgjengelige, de som jeg har blitt "headhunted" til, og rir gratis, ikke alltid de mest lettridde, eller de man er garantert å ikke bli kastet av.. har falt av en million ganger fordelt på 11-12år uten å skade meg, annet enn 4-5 hjernerystelser, og en styrt der hesten rullet over meg og brakk kragebenet mitt..
Betyr dette at jeg må begynne å bli veldig forsiktig..?
Og hva med sikkerhetsvest?
Har ridd med det når; hoppet høyere enn 1m bane ca, på hest jeg ikke kjenner, unghester ol. men kragebenet mitt er deformert og står opp i vinkel, så gjør vondt m vest..
Hvis res. viser skade, må jeg i såfall ri med vest hvis jeg kan ri? og nakkekrage?
Beskytter vanlig kl.3 vest nakken i det hele tatt?
takknemlig for svar!

mvh Kristin
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 09/05/2008 :  03:32:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooooff - mente ikke å skremme deg, men å si i fra om at man bare MÅ ta hensyn til hva kroppen sier - og så få VITE hva slags skade man evt. har fått.
At det er viktig å få tatt CT og MR, og få vite resultatet før man begir seg ut i "ville vesten igjen".
Før 1993 var jeg en meget aktiv fysioterapeut, som bla drev mye med terapiridning, men plutselig "var ikke beina med meg", og det ble oppdagent en stor svulst inni ryggmargen min, omtent helt oppe i nakken. Ja. legene var forbauset over at jeg overhodet kunne bevege meg.
Etter operasjonen var jeg ganske greit "oppe igjen", men ble ufør, siden jeg ikke kunne fortsette å jobbe som aktiv fysioterapeut. Så - i 2002 - hadde svulsten igjen vokst, så jeg måtte opereres på nytt, og denne gang var "gevinsten" at jeg overhodet kunne bevege beina, særlig det høyre.
Kirurgen ble sjokkert da han fikk høre at jeg hadde RIDD bare 6 uker etter operasjonen....
Ehh - Kristin, kan ikke du gi meg meldinger om hva dine leger mener, og så kan jeg gi deg råd videre.
Jeg HAR ridd dressur og sprang (ca. 70 cm) med MIN egen hest siden 2002, og da bareback - MEN jeg ville aldri turt det med en hest jeg ikke stolte 99,9999% på - for å si det sånn.
"NAKKE" er et variert og egentlig litt "skummelt" emne - og jeg har lært - og VET - at det ikke er å spøke med.
Meeen - senest i dag red jeg en frisk liten ridetur på min lille venninne....., for en dag i uken har jeg terapiridning med to svært funksjonshemmede ryttere, og hun beveger seg svæært forsiktig med dem på ryggen. Når timene er slutt, hiver jeg av salen, og så rir jeg henne ut på beitet - i bare grima, og vi har en spesiell "kose-ridetur" etter at hun har vært "terapihest", og hun VET at nå får hun fri resten av dagen.
Ehh - hvor på Hadeland holder du til? Jeg har en god kollega på Gran. Morten A. - hvis du har hørt om ham. Foreslår at du tar videre kontakt med meg på mail - så kan vi snakkes mer "privat".
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 09/05/2008 :  03:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooooff - mente ikke å skremme deg, men å si i fra om at man bare MÅ ta hensyn til hva kroppen sier - og så få VITE hva slags skade man evt. har fått.
At det er viktig å få tatt CT og MR, og få vite resultatet før man begir seg ut i "ville vesten igjen".
Før 1993 var jeg en meget aktiv fysioterapeut, som bla drev mye med terapiridning, men plutselig "var ikke beina med meg", og det ble oppdagent en stor svulst inni ryggmargen min, omtent helt oppe i nakken. Ja. legene var forbauset over at jeg overhodet kunne bevege meg.
Etter operasjonen var jeg ganske greit "oppe igjen", men ble ufør, siden jeg ikke kunne fortsette å jobbe som aktiv fysioterapeut. Så - i 2002 - hadde svulsten igjen vokst, så jeg måtte opereres på nytt, og denne gang var "gevinsten" at jeg overhodet kunne bevege beina, særlig det høyre.
Kirurgen ble sjokkert da han fikk høre at jeg hadde RIDD bare 6 uker etter operasjonen....
Ehh - Kristin, kan ikke du gi meg meldinger om hva dine leger mener, og så kan jeg gi deg råd videre.
Jeg HAR ridd dressur og sprang (ca. 70 cm) med MIN egen hest siden 2002, og da bareback - MEN jeg ville aldri turt det med en hest jeg ikke stolte 99,9999% på - for å si det sånn.
"NAKKE" er et variert og egentlig litt "skummelt" emne - og jeg har lært - og VET - at det ikke er å spøke med.
Meeen - senest i dag red jeg en frisk liten ridetur på min lille venninne....., for en dag i uken har jeg terapiridning med to svært funksjonshemmede ryttere, og hun beveger seg svæært forsiktig med dem på ryggen. Når timene er slutt, hiver jeg av salen, og så rir jeg henne ut på beitet - i bare grima, og vi har en spesiell "kose-ridetur" etter at hun har vært "terapihest", og hun VET at nå får hun fri resten av dagen.
Ehh - hvor på Hadeland holder du til? Jeg har en god kollega på Gran. Morten A. - hvis du har hørt om ham. Foreslår at du tar videre kontakt med meg på mail - så kan vi snakkes mer "privat".
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.