hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ny sykdom pga rundball?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 ny sykdom pga rundball?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2008 :  18:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei... lurer på om det er flere enn meg som har hørt om den nye sykdomen som går som gjør så hestene mister følelsen i bakparten?

Vet de fosker på det på vetrinær høyskolen men er så synn at de ikke kan gjøre noe for dyrene når de har fått dette!!

smil til verden så smiler den til deg :)

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2008 :  20:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Rundballesyke" ja, det er kanskje ikke en ny sykdom men man har først den senere tid skjønt sammenhengen mellom rundballer og denne nervelidelsen. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken men har skjønt at hester er veldig vare for mugg som lettere oppstår i fuktige rundballer enn høy. Skal man fore med rundball må man sjekke rundballen nøye for mugg og se at det ikke har vært mus i den. Det er best å fore med rundballer som har vært grundig fortørket også.
Johanne Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  07:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er helt nytt har ingen sammen heng med mugg eller døde dyr i foret!!!

Vet det har noe med den dårlige sommeren i fjor men har ikke fått med meg så veldig mye av det men vet at dette er så nytt at vetrinær høyskolen har dette som høy prioritet

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 09/05/2008 :  20:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste litt om den, ja, men er en stund siden, så nå husker jeg ikke detaljene så godt.. Har du noen linker eller noe sånt til et sted jeg kanskje kan lese mer?
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  21:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei har ikke det er ei vennine av meg som har fått dette på sin hest så har bare fått med meg deler av det vetrinæren sa sto der for det meste i sjokk Det jeg fikk med meg var at den satte seg egentlig i isijas muskelen (vet ikke om det skrives slik) og det begynner i kodene med at de trokker over der og fikk vite at vis de la seg var det bare og ringe nødslakt fordi det ikke bar noe de kunne gjøre med det

Men kan jo hende det står noe på siden til vetrinærhøyskolen

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  21:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.umb.no/iha/husdyrforsoksmotet2005/086.pdf

Hørtes bare ut som det de kaller rundballesyke men kan jo godt være flere sykdommer som har lignende symptomer

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  21:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå så jeg overskriften din igjen, du kaller det jo en ny sykdom pga rundball. Veterinærhøgskolen har fått inn flere slike tilfeller de siste 7-8 årene så da er det ikke helt nytt. Med mindre det er noe helt annet som ligner den såkalte "rundballesyken" da. Rådet fra de som forsker på dette er å sjekke rundballene nøye for bl.a. mugg og mus, og helst fortørke rundballene grundig.

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  22:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er rart vis den ikke er ny at vetrinærer derfra kom for og se fordi det var så nytt at de viste så lite om den og det de viste var at de ikke kunne redde den vis den ble værre og at det kom av rundball pga den dårlige sommeren i fjor

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  00:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo relativt nytt, de sier de har fått inn flere tilfeller de siste 7-8 årene men det er vel først i det siste de har begynt å se sammenhengen mellom foret og sykdommen/lidelsen. Og dette er kanskje ikke noe alle dyrleger er klar over enda.

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  00:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://www.umb.no/iha/husdyrforsoksmotet2005/086.pdf

Hørtes bare ut som det de kaller rundballesyke men kan jo godt være flere sykdommer som har lignende symptomer

Opprinnelig postet av J.Sandbakk

Høres ut som den jeg tenkte på, ja...

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  00:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skumle greier iallefall Jeg hadde lyst å legge ut rundballer til våre hester men tør ikke nå lenger siden det er bare to små nordlandshester som ikke klarer å spise opp de store rundballene vi får kjøpt her omkring. Noen sa det bare var å åpne litt på ene siden og la hestene spise seg innover men da ser man jo ikke om det er mugg lenger inne i ballen. Håper noen her i området kan starte produksjon av små, tørre hesterundballer slik de har sørpå

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  00:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper noen her i området kan starte produksjon av små, tørre hesterundballer slik de har sørpå

Ja, DET skulle jeg gjerne ønsket!

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  09:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Håper noen her i området kan starte produksjon av små, tørre hesterundballer slik de har sørpå

Ja, DET skulle jeg gjerne ønsket!

Opprinnelig postet av Spendas

Ja, trenger ikke du og Truls en "attåtnæring" da? He, he. Jeg prøver ellers å spre ryktet blandt bønder og andre som lager rundballer om at det helt sikkert er litt penger å tjene på slike små rundballer, vil tro markedet er ganske stort.

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  10:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei har ikke det er ei vennine av meg som har fått dette på sin hest så har bare fått med meg deler av det vetrinæren sa sto der for det meste i sjokk Det jeg fikk med meg var at den satte seg egentlig i isijas muskelen (vet ikke om det skrives slik) og det begynner i kodene med at de trokker over der og fikk vite at vis de la seg var det bare og ringe nødslakt fordi det ikke bar noe de kunne gjøre med det

Men kan jo hende det står noe på siden til vetrinærhøyskolen

Opprinnelig postet av hidalgo_min

Men uansett hva det er som feiler hesten til venninnen din håper jeg virkelig det går bra med den Men det hørtes ganske ille ut, er det noen håp om at den kan bli bra igjen? Forferdelig å få en sånn beskjed, vet akkurat hvordan det er.

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  23:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, trenger ikke du og Truls en "attåtnæring" da? He, he. Jeg prøver ellers å spre ryktet blandt bønder og andre som lager rundballer om at det helt sikkert er litt penger å tjene på slike små rundballer, vil tro markedet er ganske stort.

Hehe, ja, skulle gjerne ha mekket noen sånne selv, men mulig vi har litt lite jord til at det lønner seg å handle inn så mye utstyr, ja...
Men hadde vært supert om noen av bøndene i distriktet kunne fått til å produsere, tror det hadde vært bra marked for det.

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  23:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
snakket med vet igjen da for vi er nyyserige på hva dette er!!! Det som er veldig merkelig er at den går ikke på alle hester bare noen sto jo 4 på denne rundballen og 1 av de fikk dette er noen som mener det kan se ut som abortvirus(har jeg aldri vært borti)
Vetrinæren sier at blir ho værre er det bare og ta den... men fortsetter det slik det er nå så kan ho bli bra igjen!!! Er 9 hester som har blit avlivet pga dette i området her mente vetrinæren og er MANGE vetrinærer som aldri har hørt om dette

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.