hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For tynn til å ris?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 For tynn til å ris?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hei!
Som sikkert mange av dere har skjønt, har hesten min (fjording, 4 år), veldig store problemer med undervekt. Ribbebeina synes hele tiden, og ryggraden stikker også opp av ryggen nesten hele året.

Det jeg lurer på er;
Når er han for tynn til å ris?
Når ryggraden stikker opp, så rir jeg som oftest barbak (aaaaau..), men er det skadelig å ri med sal i denne perioden?

Har nå lagt inn et spm om hva for jeg skal gi ham etter sommeren, så jeg håper at dette spørsmålet her ikke blir aktuelt, da jeg håper at han vil legge på seg og holde seg tykk.

I alle fall; går det an at han er så tynn at jeg ikke kan ri ham i det hele tatt? Minner på at han er frisk og rask ellers, og eeelsker å bli ridd, så det er litt dumt om jeg ikke kan ri ham på grunn av dette..

Elsker deg, Tassen<3

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du grunnen til at han taper seg sånn i vekt? Bedrer det seg når han går gress om sommeren?
Ville nok forhørt meg med en vetrinær ang ridning:)
Har du bilde av hesten?

Vil tro det er bedre å ri med sal. Den fordeler jo trykket bedre en viss du rir barbak og blir sittende oppå ryggraden hans;)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  20:32:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg fikk ham når han var 1 år, og da hadde han kun drukket melk fra moren sin så når han kom hit fikk han høy med en gang, og hadde aldri smakt det før. Han er også født tvilling, men søsteren døde.
Når jeg fikk ham var han kjempetynn, og dyrlegen sa at han hadde anoreksi, men sa ikke noe mer om hva jeg skulle gjøre..

Om sommeren blir han normal/tykk, og så raaaaserhan nedover igjen. Om du ser på foring, så har jeg lagt inn et innlegg der også;)

OK, da gjør jeg det!=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  02:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - regner med at du har gitt ham alt av markekurer, for jeg har sjelden hørt om en tynn Fjording.
Født tvilling, sier du, ja det er kanskje noe av svaret.

Når det gjelder foring, ville jeg sørget for at det alltid er høy for ham å spise, døgnet rundt. Det skal aldri være tomt for høy i boksen, og utendørs er det nå på tide med et par timer med friskt, nytt og "fett" gress - dvs. tilvenning til sommerbeite.

Og tenna er OK?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2008 :  06:42:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke så peil på dette med tvilling hos hest, men tvillinger av andre dyr kan fort bli små hele livet. Og jeg synes ikke det er rart om han blir tynn fordi han er fjording, de kan da bli tynne de også, som alle andre hester. Men det er ikke bra, såklart. Hva sier dyrlegen om han da?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  16:15:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nei, tynn fjording er kanskje rart! Men nå står han på et gigantisk sommerbeite, og han blir sikkert ekstremt tykk til vinteren=)
Men som sagt på "Hva skal jeg fore ham med", så står der at han har fått 5kg høy hver dag, selv om jeg har sagt at han skal ha 10. Til dere som svarer her; foreslår at dere leser det jeg har skrevet under "Foring", og "Hva skal jeg fore ham med"=)

Han har så klart fått ormekur:)

Tenna er helt friske og fine:)

Han er veldig liten av høyde ja, (135) men han skal da ikke være tynn fordet om. Men det har nok med det jeg skrev på linken under Foring å gjøre;)

Dyrlegen vil ikke høre snakk om han en gang. Når han var 1 år, sa de at jeg skulle avlive ham, og det ble en laaang kamp mellom oss. Han overvant sykdommen sin, og dyrlegen konsanterte at han var frisk. Nå har det seg slik at denne dyrlegen er en real drittsekk, og vil ikke lenger høre snakk om hesten min, fordi jeg vant. Det siste han sa til meg var at jeg var 1 av 98598479848 stk som hadde fått hesten min frisk etter noe sånt, og så gikk han.
Han hadde da sagt helt siden begynnelsen av at dette ikke var en hest og samle på, og at jeg ALDRI kom til å kunne ri ham.
Han ble vel fornærmet fordi en liten jente på da 13 år hadde rett..

Det er en annen veterinær som kommer for å vaksinere hestene da denne drittsekk-veterinæren er stadig mer og mer opptatt med andre ting. Jeg kan høre med denne veterinæren om hans mening, selv om han ikke har så stor peiling på hester:)

Men i alle fall; hvor tynn må en hest bli før du vil si at man ikke kan ri den? Tror ikke dette vil være et problem for meg lenger, da han skal stå på sommerbeite en stund nå, og så forhåpentligvis til en god stall..

Alice87

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  20:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Veldig kjedelig dette med hester som taper seg fort i vekt, noe som fungerte med hoppa mi, var å ta henne av tørrhøy, og gi henne ensilage med høyere næringsverdi i stedet. Hun fikk bort imot 10 kg, eller mer om dagen, men heller gi for mye, og la det ligge litt igjen, enn å gi for lite.

Unghester kan ha tendenser til litt jojo-vekt på grunn av vekst og aktivitetsnivå, men om appetitten er der, så er det jo bare fore der etter. Håper det ordner seg for deg. Du kan jo ringe til forskjellige for leverandører og høre hva de mener. Noen er veldig flinke og gir gode råd.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  20:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Les under foring, på "Hva skal jeg fore ham med..?"=)

Jeg har lyst å høre med noen hestekyndige, og i den stallen jeg skal er det maaaaange som er MYE flinkere enn meg:D Noe som blir utrolig deilig etter å ha vært den "mest erfarne" i stallen i flere år.. Det er frustrerende når jeg selv har utallige spm!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  02:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du nå skal/er i en ny stall, foreslår jeg at du "begynner på scratch". Tar det fra "0", og minst mulig sier noe om hans tidligere sted og personene der. Det kan fort føre til "vondt blod", da det alltid er "noen som kjenner noen".
Din hest trenger nå en god sommer på beite, og med en forplan fra høsten av som først og fremst garanterer NOK høy.
Glem gamle-vet'en og gamle-stallen. Begynn på ny frisk, for Tassen - og deg.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  06:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hørtes kjempegodt ut!:)

Men hva mener du om å "bare la ham stå" på beite?
Skal jo sjekke til ham og strigle og sørge for hovskjæring, men jeg lurer på om jeg bare kan la være å ri ham? Han står på et beite som ikke har noen turmuligheter rundt seg. Han står for tiden alane, til det kommer en flokk islandshester. Til den tid kan jeg ri ham på beite, men jeg lurer på om jeg bare kan la være, og så ta innridnigen "på nytt" etter sommeren?

Er såååååååååå redd for kolikk, men han får jo ingenting annet enn gress og snart en saltstein..

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/06/2008 :  01:52:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hester skal slippes på beite, må de ha en tilvenningsperiode, med litt og litt lenger tid hver dag på beitet, så de ikke får plutselig tilgang på masse deilig, fett gress. Og da er det ikke kolikk, men forfangenhet som kan være noe å bekymre seg for.
En hest som beiter kan godt brukes, og hvis du ikke kan ri, er det mye annet å finne på. Går turer og lær den å lyde stemme, tømmekjøring osv. Ja, bare å tilbringe tid sammen med ham er nyttig.

En hest som har lært å lyde stemme, er "halvt innridd".
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 05/06/2008 :  08:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Han har fått tilvenning:)
Han har stått på beite siden midten av mai, så han er tilvent=) Først på et beite med lite mat, og så litt mer og nå mye=)

Hva er tegnene på forfangenhet?
Nå for tiden står han alene, så nå kan jeg fint trene ham på beite, men jeg vet ikke hvordan det vil bli når islandshest-flokken kommer.. Tassen har heller aldri møtt dem.

Han lyr stemme!=)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  01:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forfangenhet er en sykdom som oftest rammer "feite ponnier", eller for mye fòr for brått. Det er en slags betennelse i kroppen som gir seg utslag i at lamellene mellom hovveggen og beinet "løsner", og det gjør veldig vondt å gå. Hesten står liksom på tå og beveger seg nødig, og høvene føles varme.
Vil ikke tro at forfangenhet er det første du behøver å bekymre deg om.
Islendere er som oftest gode hester å gå på beite med, da de er sosiale og vant til å gå i flokk.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  14:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Okay!:)

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  14:42:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  14:42:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.