hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få hoppa mi kåra ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvordan få hoppa mi kåra ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 10/06/2008 :  18:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Jeg har ei kalblodshoppe med navn Mariaka...

Hun har pass og alt i orden
åssen får jeg kåra henne ?
eller hvor får jeg vite om hun er kåra i det hele tatt ?

Takk for svar

HesteHeidi92

Norway

Skrevet - 10/06/2008 :  18:36:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHesteHeidi92  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHesteHeidi92  Svar med kopi av melding
Hopper blir ikke kåret, det er det hingster som blir.
De blir premierte.
Først går du inn på nhest.no og på hestehold og terminlister for hoppeutstillinger. Finn en utstilling som passer deg. Så leser du alt om utstillinger og hvilken klasse du kan delta i . Så melder du deg på :)

N/L-hest er Norges svar på sportsponnî...
Min ponnihoppe får fôr 4 ganger om dagen hun! ^^
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  18:36:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det at hesten har pass, betyr IKKE at hesten er registrert i en stambok for en rase!
Står hooppført med kjente foreldre og har norsk pass?

Ellen Gå til toppen av siden

HesteHeidi92

Norway

Skrevet - 10/06/2008 :  18:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHesteHeidi92  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHesteHeidi92  Svar med kopi av melding
Fra Nhest.no:

De fleste arrangører sender ut informasjon og katalog på forhånd til de som er påmeldt. Les denne nøye før du reiser hjemmefra. Dessverre er det ikke alle utstillingsplasser som har oppstallingsmuligheter, så du må være forberedt på å ha hesten på hengeren eller leie rundt på den når den ikke er i utstillingsringen.

Husk vaksinasjonsattest, vannbøtte og det fôret hesten trenger i løpet av dagen. Noen arrangører krever også helseattest utstedt av veterinær og som bekrefter at hesten er frisk og ikke kommer fra en stall med smittsomme sykdommer.

Når du kommer på utstillingsplassen skal du melde deg på utstillingskontoret (sekretariatet) for å vise fram vaksinasjonsattesten. Arrangøren sjekker da at innbetalingen er i orden og du får nummerskilt. Hvis du har betalt i løpet av de siste dagene – ta med kvittering. Er det noe du lurer på i løpet av utstillinga skal du ta kontakt med utstillingskontoret.

Det er vanlig at hester i samme klasse og rase møter ved ringen samtidig. Noen ganger går de først samlet i en ring rundt dommeren for deretter å bli bedømt enkeltvis. Det er viktig at utstilleren (også kalt mønstreren) vet hvordan hesten skal vises fram. Dette er noe en må trene på i god tid før utstillinga ! Hesten skal kunne stå ordentlig oppstilt, gå rett fram og tilbake i skritt og trav. Den skal være våken og oppmerksom, men kunne stå stille når den blir bedt om det. Følg dommerens anvisninger. Flere tips om korrekt mønstring finner du i heftet Mønstring av hest. Dette kan bestilles.

Når dommerene vurderer en hest, skriver de bedømmelsen ned på et dommerkort. På dommerkortet står både de positive og negative sidene ved hesten, dessuten den endelig premiegraden. Dette får utstilleren utlevert eller tilsendt. De hestene i en klasse som utmerker seg med god kvalitet blir stilt i "kvalitet" og rangert.

I tillegg til eksteriørbedømmelse skal de fleste raser gjennomgå en bruksprøve. Sjekk i Bruksprøvereglementet eller spør arrangør hva som kreves av din hest. Eksempler på bruksprøver: kjøreprøve, travprøve, rideprøve, longering og løsvisning. Hvis hesten er premiert fra før trenger den vanligvis ikke gå ny bruksprøve. For noen raser slipper hopper med føll å vise bruksprøve.

Utstillingsklasser:
Klasse 1. Hingster 6 år og eldre
Klasse 2. Hingster 4 og 5 år
Klasse 3. Hingster 3 år
Klasse 4. Hopper 7 år og eldre som har født levende føll i utstillingsåret eller skal føde samme år, eller som tidligere har født minst to levende føll.
Klasse 5. Hopper 4-6 år med samme krav om føll som i klasse 4
Klasse 6. Hopper 4 år og eldre som ikke hører inn under klasse 4 eller 5

Premiering:
Det kan tildeles følgende premiegrader i de enkelte klasser:
Klasse 1: 1., 2. eller 3.premie eller kåringsgrad
Klasse 2: 2., 3. premie eller kåringsgrad
Klasse 3: 3.premie eller kåringsgrad
Klasse 4: 1., 2. eller 3.premie eller graden "godkjent"
Klasse 5 og 6: 2. eller 3.premie eller graden "godkjent"
Klasse 7: 3.premie eller graden "godkjent"

I unghestklasser kan det tildeles graden "sløyfe".

Farge på sløyfene:
kåringsgrad – stor gul sløyfe
1.premie - hvit sløyfe
2.premie - rød sløyfe
3.premie - blå sløyfe
godkjent (hopper)- grønn sløyfe
"sløyfe" (unghest) – liten gul sløyfe

N/L-hest er Norges svar på sportsponnî...
Min ponnihoppe får fôr 4 ganger om dagen hun! ^^
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 10/06/2008 :  23:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke å få henne premiert/godkjent hvis du tenker på å bedekke henne. Hun er registrert. Hadde hun vært vist å utstilling så vil det stå på søkesiden til dnt. Virker ikke som hun har vært vist før. Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2008 :  02:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke egne regler for permiering av kaldblodshopper? Noe med at enten må de ha sprunget inn penger eller så må de ha så og så mange føll som har sprunget inn en bestemt sum? Hvis ikke får man de bare godkjent men kan ikke få 1, 2 eller 3 premiering? Mener å ha hørt noe sånt...
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 11/06/2008 :  11:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traverhopper (uansett rase) trenger ikke å ha vært vist eller tjent penger for å avles på, og føllet blir godkjent og registrert i dnt så lenge det blir brukt en kåra hingst av samme rase. :)

Er visst bare gutta som teller her... thihi
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 11/06/2008 :  18:41:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok...

Tenkte bare litt sånn, jeg rir ei fjordingshoppe som er 3 premiert. Åssen for jeg min oppe evt 1,2,3,4 premiert... Er det bare å stille henne på en utstilling ?

Har stilt henne på en utstilling hvor hun fikk, 8, 8,7,7,8... Det var uoffisiel så hvet det ikke teller, men har hun noe kjanse ? Hun fikk da 2 premie
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 11/06/2008 :  20:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan man stille med en hoppe med hvitt pass? Og er det noen aldersgrense på utstillingene? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  02:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til "marikaogcindy" - det er ikke sånn det foregår at en hest går oppover i gradene ettersom hvor mange ganger den blir utstilt.
Her er for hopper: Et føll eller en unghest kan få sløyfe, som da oppmuntrer eier til å stille den som 3-åring, da med bruksprøve i kjøring eller ridning. En 3-åring kan få "ikke premie", Godkjent eller 3.pr. - i spesielle tilfeller, med særs gode resultater, 2.pr.
Senere kan hoppa enten få fornyet Godkjent eller 3.pr, eller, i heldige tilfeller gå opp til 2.pr.
I heeelt spesielle tilfeller, hvis hoppa er meget bra og har fått fine føll, KAN det vanke 1.pr., noe som faktisk er meget sjeldent.
De fleste får ikke mer enn 3.pr eller 2.pr. - og det er i seg selv meget bra.
Hvis flere hopper på samme utstilling, og i samme klasse, får samme premiering, stilles hoppene i "kvalitet", dvs. at den beste av feks. 2.pr.hoppene får 1.kval. 2.kval. osv.
Det står ganske greit i utstillings-reglementene hvordan premiering gis, men her kan jeg gi et par eksempler på mine egne nl-hopper, Pernille 61, f. 1965 og hennes datter Sunniva 324, f. 1984:
Pernille:
1. Hamar 1969: 3.pr.
2. Hamar 1971: 2.pr.
3. Hamar 1975: 2.pr.
4. Biri 1986: 1.pr. 1.kval. 1.pr.avkom. (Tror at bare 2, eller 3, andre nl-hopper har oppnådd dette.)
Sunniva:
1. Biri 1986, som 2-åring bidro til at hennes mor fikk 1.pr. for avkom. Ikke offisielt stilt.
2. Biri 1987: 3.pr.
3. Hønefoss 1989: 3.pr. 1.kval. Gavepremie for beste mønstring.
4. Hønefoss 1991: 2.pr. 1.kval.
5. Starum 2000: 2.pr.
6. Seljord 2006: 2.pr.
Som du ser, har jeg vært på mange utstillinger, og flere enn disse med andre av mine nl-hester, hvor vi også fikk premier. Den eneste jeg ikke har fått premie på, var en 2-årig hingst som var blåøyd hvit, og fikk ETTER utstillingen vite at hester (hingster) med denne fargen ikke kunne premieres, selv om han hadde 1.pr. mor og far og var "fin i fasongen".
Når det gjelder hingster er det også litt andre "regler", idet det kan kåres for en periode, så må de vises opp igjen, med fulle bruksprøver, og kan da enten avkåres eller få videre kåring - eller i de beste tilfeller premiering.
Ja, jeg innrømmer at "utstillings-systemet" kan være litt av en gåte å finne ut av, men kan LOVE at det ikke er antall ganger hesten blir stilt som spiller rolle.
Jeg slikker enda på "sukkertøyet" jeg fikk i 1986, da min 21 år gamle hoppe fikk 1.pr. 1.kval OG 1.pr. for avkom. Ikke mange heste-eiere har opplevd noe lignende.
Men for all del: Utstillinger er spennende og morsomt, og ikke minst bidrar de til at GODE hester blir satt i avl for å fremme sine raser.
GOD avl av GODE hester er viktig for ALLE.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.