hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan lære føllet å gå med leietau ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan lære føllet å gå med leietau ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Northernlights

Skrevet - 13/06/2008 :  09:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil gjerne få lært føllet å gå med leietau før sommerbeitet, hun fikk grime i går, har hatt sele til nå. Men hvordan lære henne å forstå at hun skal følge etter meg ?

Gode råd og tips mottas

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 13/06/2008 :  17:49:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Begynn med å introdusere henne for leietauet:)
Stryk det inntill henne, over hele kroppen.

Og så kan du feste det på henne, og la henne gå som hun vil med det på. Det stalleieren hos oss gjorde var å holde tauet stramt (så så langt vekk fra henne som leietauet tillater), og så stå slik til hun tar et skritt i riktig retning.
Når hun kommer LITT mot deg, roser du mye.
Er hun lettvint å ha med å gjøre, kan du gå litt rundt omkring, og så ser du om hun følger etter deg:)
Jeg vet ikke om noen her kanskje er uenig her?
Om du holder tauet stramt, vil det kanskje virke som tvang?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2008 :  03:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk mora som lederhest, lei henne og føllet samtidig. Da får man mye "gratis". Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 15/06/2008 :  17:33:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Få noen til å leie moren kanskje, og så kan du leie føllet?:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/06/2008 :  01:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det spørs jo om føllet er "mamma-kjær" og holder seg til henne, og ikke spretter rundt og tar seg turer på egen hånd, om du skal klare å leie begge samtidig.
Det er også greit å ha en ekstra leier til mora, som kan leie henne et stykke bort - men ikke lengre enn at hun ikke begynner å bli "vrien" ved å ta henne unna føllet - og så vil det være lett å leie føllet frem til henne.
I "gamle dager" når føllhoppene måtte jobbe på jorda fra rett etter fødsel, så har jeg lest, og sett mange bilder av føll som først går fritt ved siden av "mor på jobb", og når det ble litt eldre, ble det rett og slett bundet til mora og lærte seg dermed både å gå rolig, lyde kommandoer og bli vant til folk og håndtering. Enkelt og effektivt.
Gå til toppen av siden

proscenia

» VIP

Skrevet - 17/06/2008 :  13:22:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
På mitt føll brukte jeg press. Jeg holdt tauet stramt, og slapp presset med en gang han beveget seg mot meg. Det tok ikke mange minuttene før han skjønte hva jeg ville Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 19/06/2008 :  23:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger følger føllet etter å bruker deg som mor når den ordentlige moren ikke er der. hvis ikke, kan man jo enten legge press, eller bruke moren. problemet er at moren ikke kan være med bestandig. jeg ville brukt press, det gjorde jeg foresten og føllet mitt går som en prest nå Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.