hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll og kraftfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Føll og kraftfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Northernlights

Skrevet - 21/07/2008 :  21:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet har blitt snart 2 mnd gammelt, og nå lurer jeg på følgende : Når begynner man med mindre kraftfor rasjoner ? Hvor ofte trenger de markkur det første året ? Hun fikk ved fødsel, og skal få nå ved 2 mnd alder , og så til høsten ? Når raspe tennene for første gang ? Og når skal den første vaksinen tas ? og chip ?

Takknemlig for svar

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 22/07/2008 :  11:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mi har jeg tenkt å gi kraftfor når hun blir tatt inn fra beitet... hun gikk å sneik kraftfor hos moren når hun var 14 dager og frem til de ble sluppet på beite.. men det ble jo ikke noe mengder. Har vel hørt at et føll skal kunne spise en liter (til dagen tror jeg) med kraftfor når den blir tatt vekk fra moren... Jeg skal ta en tur til noen seriøse oppdrettere her og høre hvor mye mat hun skal ha før hun skal inn fra beitet....

Mi fikk også markkur ved føllbrunsten, og skal få igjen nå neste uke. Da er hun 3 mnd, og skal også få sin første vaksine da. I tillegg blir det ny kur til høsten ja.

Er usikker med tennene, det skal jeg spør dyrlegen min om neste uke gitt. :) Og regner med at chip blir tilsendt når alle papirene er iorden?

Min forrige unghest kjøpte vi når han var 11 mnd, og chipen ble satt i da... men dette er mitt første føll.. så det vet jeg egengtlig ikke. Håper den ramler ned i postkassen en dag.. hehe
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 23/07/2008 :  08:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

Appetitten er stor, og hun får 3-4 never oppdrett i sin egen bøtte når mora får sin daglige rasjon. Bare lurte på sånn ca hvor mye de skal ha og når ? Så den første vaksinen skal gis rundt 3 mnd alder ? Da må jeg huske det. Da får hun en ormkur nå, og en til høsten. Deler du tuben og gir halve nå og halve til høsten forresten ? Takk for svar

Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 23/07/2008 :  09:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Mine går for tiden på beite og får ikke noe tilleggsfor... mammaen holder jo på å trille.. :))

For våre travere så skal de iallefal vaksineref første gang ETTER at de har fyllt 3 mnd. :) Jeg har fått sånn vaksinasjonskort i posten som skal sendes til travselskapet når grunnvaksinen (2 sprøyter med 4-6 ukers mellomsrom) er ferdig.

Når det gjerlder markkur er jeg usikker på om jeg skal gi hele eller halve. Sist hun fikk var på føllbrunsten, hun fikk diare, og i tillegg fikk hun kraftig lungebetennelse og var i skikkelig dårlig forfatning, da fikk hun iallefall hele tuba. I tillegg pleier ikke vi å gi samme type kur to ganger på rad. Så jeg er usikker på hva jeg skal. Men som sagt.. så kommer dyrlegen neste uke, og han svarer på alle spørsmål!! :) Så jeg tar med til han og hører :)

Så ut som hun likte mat ja! Mi knasker på gulrøtter nå til den store gullmedalje.... :)
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2008 :  18:01:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Mindre kraftfôr til hoppa?
Hvis det er det du mener, så skal vel hoppa ha en del sålenge føllet dier.
Hvor mye kommer vel ann på holdet osv til hoppa.
Om det er føllet du mener så står det at de bør spise 1kg oppdrett hver dag før avvenning.
Etter avvenning må de kanskje ha litt mer siden de ikke får næring fra melk lenger. Da også må man nok se ann holdet.

Føllet mitt har ikke fått markkur enda, da hoppa fikk noen uker før fødsel.
Fikk beskjed av dyrlegen å gi føllet hvis han fikk diarè, men det har han ikke hatt.
Men nå er han 2 mnd så nå skal han få. Og neste blir til høsten igjen.
Jeg gir etter vekt.

Jeg kommer ikke til å bry meg om tennene før han er 1 år. Skal høre med dyrlegen når han allikevel kommer, og hvis han sier at tenner må sjekkes før, gjør jeg jo det.

Jeg har fått beskjed av dyrlegen at den første vaksinen skal tas når de er ca 6 mnd.

Chip kommer til å bli satt samtidig med den første vaksinen, hvis chipen har kommet da.

Redigert av - SkyggenogCo den 23/07/2008 18:13:35 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 23/07/2008 :  21:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det en liter til dagen, eller en liter til måltidet de mener??? Har også hørt dette med en liter... Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 23/07/2008 :  21:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var kraftfor til føllet jeg mente, kjekt å vite når de trenger det de skal ha, som sagt , nå får hun ca 1-2 dl til dagen. De går på beite, men hoppa er avhengig av mye kraftfor og står på ca 2 liter nå i beite sesongen. Jeg gir jo også selfølgelig forskjellige kurer mot mark hver gang, som regel banminth høst, ivomec i januar og panacur til våren. Men tenkte litt økonomisk ang deling av tuben , da hoppa fikk markkuren noen dager før fødsel, så da blir det jo 2 forskjellige på en måte. Hør fra dere når alt er konstantert fra en dyrlege da Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/07/2008 :  18:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
De følla jeg har vært borti har de tenkt ca 1L om dagen til føllet og da spiser de sammen med mamma og får da 3L å gomsepå med mammaen sin men siden du gir i 2 bøtter ville jeg gitt 2L til mor og 1L til barn... Hvis du forer med champion oppdrett ?? Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 24/07/2008 :  19:40:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Men når skal de begynne å spise 1 liter ? Mystic er snart 2 mnd. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2008 :  23:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det en liter til dagen, eller en liter til måltidet de mener??? Har også hørt dette med en liter...

Opprinnelig postet av TiaogJamie

Det er en liter om dagen.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2008 :  23:50:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var kraftfor til føllet jeg mente, kjekt å vite når de trenger det de skal ha, som sagt , nå får hun ca 1-2 dl til dagen. De går på beite, men hoppa er avhengig av mye kraftfor og står på ca 2 liter nå i beite sesongen. Jeg gir jo også selfølgelig forskjellige kurer mot mark hver gang, som regel banminth høst, ivomec i januar og panacur til våren. Men tenkte litt økonomisk ang deling av tuben , da hoppa fikk markkuren noen dager før fødsel, så da blir det jo 2 forskjellige på en måte. Hør fra dere når alt er konstantert fra en dyrlege da

Opprinnelig postet av Northernlights

Jeg har gjort sånn her med hoppa og føllet mitt..
Når de ble sluppet på beitet kuttet jeg ut kraftfôr da hoppa var å i godt hold, og fordi det første gresset er sterkere enn det som vokser seinere.
Men hun fikk fortsatt salt og kalk blandet inn i betifiber.
Nå som det første gresset er beitet ned, får hun kraftfôr også. Jeg øket forsiktig igjen, og nå får hun 1liter om dagen.
Etterhvert som føllet ble mer ivrig på maten ble mor litt sur når han skulle ta maten hennes Så han har fått egen bøtte som han står å spiser av frem til mor er ferdig.
Jeg har ikke vært så nøye på mengden jeg har gitt til han(men har helt oppi 5dl), da tanken bare har vært at han skal ha noe å spise mens hoppa spiser. Men jaggu spiser han en del asså! Idag spiste han ca 4dl. Jeg synes nok kanskje det er litt mye til et føll på 2mnd..., er ikke helt sikker.. Så kanskje han må holdes unna litt når hoppa skal ha mat.
Det står i heftet til FK.."Siste måned før avvenning, 0,5-1.0kg oppdrett.

Jeg ga føllet markkur idag. Har fått beskjed av flere å gi halve tuben, så jeg gjorde det.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 25/07/2008 :  19:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest meg frem litt, og hest.no sin forekspert skriver at føllet skal så
smått begynne med oppdrett fra 2-3 mnd alder, og så smått gi mer inntil de avvenes, da skal de kunne spise 1 kg, og så trappe opp til 2 kg etterhvert. Men de skal ikke få for mye, da kroppen vokser for fort
i forhold til skjelett og sener. Jeg gir nok nå ca 2-3 dl og fortsetter nok sånn en mnd tid, for så og øke til 5 dl. Min fikk også halve tuben i går, gir også halve andre delen til høsten. Vet ga meg ivomec , mente det var best for føllet nå. Men hvor gamle er de ved avvenning da ? Vi har bare 2 hestebokser, så føllet må gå med mora til hun blir solgt ( Hvis vi orker, Mystic er bare så utrolig rolig, stabil og snill )

Men det jeg lurer på nå, er registrering, hvordan gå frem der ?
NPA svarer meg ikke ang hjelp til registrering eller medlemsskap for den saks skyld, en smule useriøst for norges eneste paint forening kanskje ?

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2008 :  23:13:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lest meg frem litt, og hest.no sin forekspert skriver at føllet skal så
smått begynne med oppdrett fra 2-3 mnd alder, og så smått gi mer inntil de avvenes, da skal de kunne spise 1 kg, og så trappe opp til 2 kg etterhvert. Men de skal ikke få for mye, da kroppen vokser for fort
i forhold til skjelett og sener. Jeg gir nok nå ca 2-3 dl og fortsetter nok sånn en mnd tid, for så og øke til 5 dl. Min fikk også halve tuben i går, gir også halve andre delen til høsten. Vet ga meg ivomec , mente det var best for føllet nå. Men hvor gamle er de ved avvenning da ? Vi har bare 2 hestebokser, så føllet må gå med mora til hun blir solgt ( Hvis vi
orker, Mystic er bare så utrolig rolig, stabil og snill )

Men det jeg lurer på nå, er registrering, hvordan gå frem der ?
NPA svarer meg ikke ang hjelp til registrering eller medlemsskap for den saks skyld, en smule useriøst for norges eneste paint forening kanskje ?

Opprinnelig postet av Northernlights

Det høres riktig ut det du skriver ang oppdrett til føllet.
Jeg ga også min 2dl idag, og han får ikke mer enn det enda. Jeg hadde jo ikke trudd at han kom til å få i seg no særlig mer enn det selvom det var mer i bøtta, men bare på kort stund nå har han begynt å få i seg mer.
Jeg ga Panacur nå. Har fått beskjed av veterinær at de skal ha Panacur vår og sommer, Dronsitt høst, og Eraquell eller Ivomec ved juletider.
Så gir man Banminth neste istedenfor Panacur.
Det mest vanlige er å skille fra når de er 6mnd, noen lar de gå lenger.
Jeg kommer til å la Shakeel gå sammen med moren til han er 6mnd, så sette han på egen boks om natten, men fortsatt gå med mor om dagen.
Veit ikke når jeg kommer til å skille de helt.
Dette er planen hvertfall, får se om det blir noen endringer

Uff ja, fælt å selge.. Ekstra ille med de man har oppdrettet selv kanskje.

NPF(Norsk Pintoforening) du mener?
Har du prøvd å sende mail til Vigdis(nestleder)? Hun pleier å svare.
Jeg sendte også mail til lederen for en stund siden, men har heller ikke fått noe svar.
Det er jo mye ferier nå, kan være derfor du ikke har fått svar..

Du skriver jo Paint Forening..., kanskje det er NPHA(http://www.painthorse.no/)du mener da?
De har jeg ingen erfaring med.. Men kan som sagt være pga ferie at du ikke får svar.
Eller så ville jeg prøvd å sende mail til flere av de i styret og sagt at du ikke får svar fra den du sender til.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 26/07/2008 :  23:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, mente NPHA. Skal prøve å sende mail til noen andre der, med håp om bedre hell... Kjekt å vite hvor jeg skal gå frem ang registrering. Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 30/07/2008 :  09:52:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er første vaksine satt og Carri brydde seg ikke en døyt.. verre med mora som synns det var kjeeeempe vondt.. thihihi :)

Eller så mente dyrlegen at så lenge hun spiste normalt, og det ikke var noe uvanlig så skulle hun raspes for første gang neste vår som åring.

Ellers så fikk hun panacur nå, bare halve, så skulle jeg gi halve igjen om "en stund"...

I tillegg har jeg vært å snakket med en oppdretter som jeg kjenner, og han ga føllene en 1/2 liter mens de gikk på beite, så nå skal jeg begynne med det. Begynne med 1/2 halv liter, og hvis hun er flink å spise, så øke på til 1 liter etter ei uke ca.. Så får vi se om det er populært med kraftfor :)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/08/2008 :  22:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
For travhester er det slik at første vaksine skal gis ved tre måneders alder dersom mora ikke er fullvaksinert. Har hun vaksinasjonspapirene i orden, så kan man med fordel vente til føllet er 6 mnd. Dette fordi føll av vaksinerte hopper mottar antistoffer fra mora som vil svekke effekten til vaksinen. Hoppa mi er fullvaksinert, så jeg venter et par måneder med å gi enda. Føllet vårt er nå snart fire mnd.

Min fikk sin første ormekur mens mora hadde føllbrunsten. Deretter fikk han en ny ved tre måneders alder. For øvrig følger jeg Skyggen&Co sitt vaksinasjonsprogram.

Når det gjelder kraftfor, så begynte han å stjele fra mora så fort de første tennene hadde kommet. Vanskelig å si hvor mye han fikk i seg, men det var nok ikke stort. De har gått på beite fra mai, og mora er ganske rund nå så hun får bare en halv kilo Oppdrett per dag for å blande vitaminer og salt i. Rigo har egen bøtte nå og spiser fire desiliter kraftfor hver dag med glupsk appetitt. Han drikker også mye melk (mora har rikelig) og spiser en god del gress. Vil at han skal ete minst en kilo hver dag når han er ferdig avvent.

Redigert av - Polaris79 den 10/08/2008 22:28:50 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.