hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Regler angående bedekking!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Regler angående bedekking!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VitaRosita

Norway

Skrevet - 27/08/2008 :  15:16:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Blande shettis og araber??? Det er IKKE lov...Nei, nei, nei
Stakkars shettis, folka som eier hingsten kan ikke vite mye om avl! For det første skal hingsten være kåra. Jeg er imot kryssblandinger på hest(dyr i dte hele tatt), så lenge rasene ikke egner seg for hverandre da....

Men vil gjerne høre videre hva som skjer, hvem tar til fornuften? Hvem eier hoppa? Samme som de som eier araberen??

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Maylene2

» VIP

Skrevet - 05/09/2008 :  03:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis noen har kryssa shettis og araber, vil mest sannynlig hoppa kaste føllet hvis det blir for stort.

Er det forresten lov å krysse welch A og Araber blanding (sportsponni)?
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/09/2008 :  21:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis noen har kryssa shettis og araber, vil mest sannynlig hoppa kaste føllet hvis det blir for stort.

Er det forresten lov å krysse welch A og Araber blanding (sportsponni)?

Dersom hingsten, sportsponnien, er kåret for avl, kan den brukes på en welch A hoppe med papirer. Føllet blir da en sportsponni.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/09/2008 :  00:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg selv har nl-hest, og reglene for avl er heeelt klare, kan jeg ikke si så mye om hvordan avlen av henholdsvis renrasete ponniraser og sportsponniavlen har utviklet seg - og fungerer - i disse dager.

Vil tro at det muligens er blitt "et sant kaos" - hvor alt som ikke er renraset avl innen de "gamle rasene" av engelske ponnier (welsher av 4 kategorier, og de andre rasene) - og så alle de andre ponniraser som eksisterer. Her er det noen som vil bevare rasene, mens andre vil "mixe" for å få frem andre typer ponnier (og hester - i heste-verdenen).

Anbefaler kontakt med NPA (Norsk Ponniavls Forening) - kanskje de kan gi noen svar.

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 21/09/2008 :  17:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet dessverre lite om hvordan ting går, siden jeg har flytta. Men det er to forskjellige eiere, men de samarbeider visst godt om dette! Jeg vil helst ikke blande meg for mye borti dette her.. trengte bare å vite og skjønner at jeg skal skaffe meg noen bøker om avl i nærmeste fremtid Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/09/2008 :  00:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prinsipielt burde alle hingster som ikke er kåra kastreres - for å unngå slik "bak-låven-avl".
Det skader seriøs avl.

For en del år siden, da man gjorde alt for å redde nl-hesten (det fantes ca. 40 ex i live), var det helt klart at man ønsket ren avl. Men også noen få dyr ble "godkjent", selv om man visste at de ikke var helt rene. Men det var først når "det fremmede" var nede i 1/16-del, kunne hestens avkom stambokføres.

Noe sånt ville ikke skje med raser i dag, da de ikke er utrydningstruet.

Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  18:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er opprettet en egen gruppe på Facebook for oss som er imot ulovlig avl og bruk av ukåra hingster.. Så join da vel.. :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  02:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - "dinosauren" har ikke peil på facebook - hvordan finner man frem der, da?
Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  08:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe. Gå inn på facebook.com og registrer deg der. :) Lykke til.. Gå til toppen av siden

WhiteTalisman

Norway

Skrevet - 11/10/2008 :  16:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWhiteTalisman  Svar med kopi av melding
Heisann!

Det er få raser man kan krysse:
-sportsponni: her har du flere muligheter, men ikke kaldblodige raser. man skal lage edle lette varmblodsridehest lignende ponnier. Mange kaller alt mulig for sportsponni når det ikke er det. det burde kjøpere være obs på.
- welch-partbeed.
- anglo: er mix mellom araber og fullblod.
flere er det nok.

det er IKKE lov mikse med tulle som f.eks lyngshest, døl, fjording, islandshest m.m.

Og en ting: ikke mix traver med noe for å lage en ridehest. Hvis man vil ha norsk varmblods ridehest så kjøper man det. Hvis man skal ha en traver så kjøper man det. det er forskjell i eksteriør og avledplan på alle raser. Det tjener hverken traverrasen, NV eller andre raser at man mixer og lager utypiske individer som ikke er rasetypiske for noe spesielt. NV skal være som den skal fordi den skal være god i sin sport, traveren likeså.

Man kan finne avlsplanene og hva man ønsker i de forskjellige rasene hvis man bare søker på f.eks Norsk Varmblods Ridehest på internett.

MVH Sissel Holtaas

Sissel Holtaas
Stall Holtaas
9470 Gratangen
www.stallholtaas.no
Gå til toppen av siden

Diaz_Bettina

» VIP

Skrevet - 12/10/2008 :  14:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann!

Det er få raser man kan krysse:
-sportsponni: her har du flere muligheter, men ikke kaldblodige raser. man skal lage edle lette varmblodsridehest lignende ponnier. Mange kaller alt mulig for sportsponni når det ikke er det. det burde kjøpere være obs på.
- welch-partbeed.
- anglo: er mix mellom araber og fullblod.
flere er det nok.

det er IKKE lov mikse med tulle som f.eks lyngshest, døl, fjording, islandshest m.m.

Og en ting: ikke mix traver med noe for å lage en ridehest. Hvis man vil ha norsk varmblods ridehest så kjøper man det. Hvis man skal ha en traver så kjøper man det. det er forskjell i eksteriør og avledplan på alle raser. Det tjener hverken traverrasen, NV eller andre raser at man mixer og lager utypiske individer som ikke er rasetypiske for noe spesielt. NV skal være som den skal fordi den skal være god i sin sport, traveren likeså.

Man kan finne avlsplanene og hva man ønsker i de forskjellige rasene hvis man bare søker på f.eks Norsk Varmblods Ridehest på internett.

MVH Sissel Holtaas

Opprinnelig postet av WhiteTalisman

Skriver under på denne jeg!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.