hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utegang på ridesenter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Utegang på ridesenter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

..Meg..

Skrevet - 01/09/2008 :  13:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
hvordan er tilbudet til utegang på stallene/ridesenteret hvor dere har hesten deres?
har fått inntrykket av att det etr VELDIG opp å ned fra senter til senter. skal gi noen eksempler her:
ett sted jeg sto(skal sies at det da var 90 hester oppstallet!) var utegangs mulighetene absolutt minimale, å heller ikke helt aksebtable etter min mening!
noen av hestene sto i stoooore luftegårder HELT alene mens andre sto to eller tre i paddocker som er MINIMALE. Hestene sto ute 2t hver om dagen å resten av døgnets 22 timer var de inne på stallen. hvorfor kunne ikke ansvarlig person for dette senteret gjort om på paddockene sånn at alle var like store å dermed gitt hestene en mulighet for å kunne stå ute i hver sin paddock hele dagen?
flyttet fra dette senteret da jeg ikke syns det var akseptabelt mht utegangsmulighetene.
ett annet eksempel:
en stall, da i mye mindre format, med 25 hester, her vardet organisert sånn at hver hest fikk sin faste paddock å her fikk/får de være ute fra 09.00 om morgenen til 18.00 om kvelden. fungerer kjempe fint!

skal sies at begge disse senterene er store steder med ridehus,utebane, ++++ å huser alt fra konkuransehester til tur å hobbi hester.

meningen min med dette innlegget er at jeg syns mange tar for lett på dette med utegang, å at senter rundt om kanskje bør begynne å tenke littmer kreativt for å bedre utegangsmulighetene for hestene.

Hvordan er det der du står, å hva syns du om dette??

Mvh meg :)

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 02/09/2008 :  12:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hadde nok ikke hatt Tassen på den første stallen lenge, nei!;)

I stallen jeg stod på før hadde vi det slik at den som foret om morgenen satte ut hestene når de var ferdige å spise (i passelig store paddocker) og satt dem inn om kveldne. Morgenforingen var ca. 08 - 10 og kveldsforingene samme klokkeslett.

Dette var en grei måte å gjøre det på:) Ble til slutt mange hester i hver paddock, så det var litt liten plass, men ellers helt fint=)

Nå har jeg fått min egen stall, og der vil jeg nok gjøre noe lignende:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

pow

Skrevet - 04/09/2008 :  18:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener der er minimale mål for padocker? Skal fikse noen nye til vinteren, og lurer på hva dere mener:) noen som har noen lure tips mot leire/gjørme i padocker? noe fyll noen kan anbefale? :) Gå til toppen av siden

moojaa

Skrevet - 12/09/2008 :  21:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener egentlig at hester burde kunne stå ute hele året, så lenge de har ly og tilgang på mat og vann hele tiden. Det finnes selvsagt unntak, hvis hesten fryser hele tiden. Men på Stallen hvor jeg jobber har vi 19 forskjellige raser hvor alle står ute hele tiden. De står i et stort beite ilag, og trives kjempegodt. Springer og leker når de vil, og er en flott flokk. Men man bør jo selvfølgelig også ha et sted inne hvor hesten kan stå hvis den blir syk, eller andre grunner Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  15:45:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har valgt å la min fjording få komme inn de kveldene/nettene det er dårlig vær:) Det er ikke så god mulighet for ly på beitene han har:/

Der er en gigantisk stein midt på det ene beitet ca, og der er mange tre på begge beiter å gå under. På det ene beitet kan han også stå innmed stall-veggen:)

Uheldigvis ikke noen mulighet til å komme inn og ut som han vil - det hadde virkelig vært det beste...

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2008 :  21:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en sandpaddock som var 10 x 40 meter som ny. Denne ble lagd da fjordingen min var forfangen. Under sanden la vi en duk (som brukes under veier blandt annet, kraftig med andre ord). På den ene langsiden av paddocken, på utsiden, har vi gravd grøft for å ha en viss drenering. Denne paddocken er nå delt, slik at vi har en del som er 10x 30 ("sykepaddocken"), og en som er 10 x 10 ("sluse"/"midlertidig oppbevaring"). Kan også åpne opp mellom disse to, slik at den blir 40 meter lang igjen. Har et artig system på det hele, begge disse paddockene kan gi fri tilgang opp til skogshamna, så variasjonene kan være mange.

Fjerner møkka jevnlig for hvis den blir liggende vil det begynne å spire både havre, bygg og ugress- og solsikker. Og gammel møkk blir til jord- som blir gjørmete...

Størrelse på paddock... jo større jo bedre er min mening. Hester like jo å bevege seg, og de bør ha all mulighet til å leke "idiot" og "jeg er føll igjen!"-leken.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  21:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
På vårt ridesenter står det ca 45 hester. Vi har 10 luftegårder som vi deler på + 3 beiter vi kan bruke året rundt. Luftegårdene har man fra 9 til 3 eller fra 3 og utover, alt etter når man jobber/går på skole. Noen av de er mindre og beregnet på en hest, mens andre er større og beregnet på opp til 3 hester (og den ene på 5).
Selv bruker jeg det ene beitet til Valeska stort sett hver dag. Da går hun ute og koser seg i mange timer. På skikkelige sure dager med mye regn bruker jeg heller luftegård, da hun ellers stiller seg med porten og vil inn, eller tråkker fram og tilbake, og lager "åker" ved porten.

Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 02/10/2008 :  11:03:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang størelse så kommer det an på hvor mange hester som skal stå sammen, hva du selv ønsker av plass, beligenhet å størelse på området!
hadde det vært meg som skulle satt opp en paddock ville jeg nok hatt den på rundt 15X30 ca. dette ville jo så klart vært en paddock kun for en hest å på flat mark med god drenering å godt underlag som sand eller subbus.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2008 :  13:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hadde det vært meg som skulle satt opp en paddock ville jeg nok hatt den på rundt 15X30 ca. dette ville jo så klart vært en paddock kun for en hest å på flat mark med god drenering å godt underlag som sand eller subbus.

Opprinnelig postet av ..Meg..

Der hadde mine hester (fjordingen og kalblodsen) klikket mentalt.. Min minste ponni på 90 cm i mankehøyde hadde hatt god nok plass der...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.