hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Taumekøyring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Taumekøyring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

proscenia

» VIP

Skrevet - 11/09/2008 :  14:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har lyst å taumekøyre 2 åringen min, men er stort sett åleine når eg trenar han. har nokon nokre gode tips til korleis ein skal få han til å skjønne at eg skal gå bak han?

Molly

» VIP

Skrevet - 11/09/2008 :  22:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å begynne med å gå på siden av han med tømmene i hånda og etterhvert som hesten skjønner mer trekke seg lenger og lenger bak. Men det beste hadde jo vært å fått noen med de første gangene.
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/09/2008 :  00:28:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor høy er han over ryggen? (Og hvor høy er du?)
Da kan du "tømmegå" ham, ved at du legger høyre arm over ryggen hans, så han får følelsen av tøylene på begge sider. Så kan du "slippe deg bakover" mer og mer, ettersom han aksepterer og forstår hva du vil ha ham til å gjøre.
Hva har du trent ham til hittil? Lyder han stemme? Er han "temt"?
Det ville vært fint om du kunne få en person til å gå ved hodet hans, mens du går bak - ihverfall noen ganger, som Molly sier.

Ellers vil jeg anbefale alle som har føll og unghester å faktisk lære dem å bli tømme"kjørt" fra veldig ung alder. Gjerne med mora foran. Da har man spart seg mye jobbing senere, når "babyen" blir en vilter og "utprøvende" unghest.
På et føll bruker man selvfølgelig ikke bitt, men en grime, som man fester et tau i på hver side.
Gå til toppen av siden

proscenia

» VIP

Skrevet - 12/09/2008 :  10:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er temt og kan stemmebruken min. når eg prøver åleine går han et par skritt, så snur han seg mot meg. Han er ca. 145cm og eg er 160cm, så eg kan jo prøve å tømmegå med han.
ting eg har jobba med hittil har væert alt frå lastetrenging og mykje miljøtrening og gåturar. Nå jobbar eg med å få han meir trafikksikker så eg vil kunne tømmekøyre han langs veg. men eg må prøve å få hjelp som du seier.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 15/09/2008 :  18:20:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Du bør ha hjelp, ja.. Det er absolutt å anbefale:)

Men jeg gjorde det faktisk alene med Tassen, på grunn av forskjellig tull. Det jeg gjorde var å ha på ham hodelag (det første du bør gjøre er å la hesten bli vant med hodelag og bitt, ikke minst). Jeg festet tau på begge sidene av hodelaget, og så longerte jeg ham på den måten. Med det ene tauet bak rumpa på han, og den andre som vanlig longeringstau.

Han var selvsagt vant med å bli longert vanlig fra før av, så han visste hva han skulle gjøre. Etter noen volter fikk jeg ham til å gå på en bein linje fremover. Trente først med å korte inn volten og gjøre volten større med bruk av tøylene, akkurat som om jeg red:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.