hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/09/2008 :  20:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hjemme har vi en vanlig sauklippemaskin.. Er det mulig å få kjøpt kam (trur det heter det), så det går an å bruke på hest?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

mariakaogcindy

Skrevet - 19/09/2008 :  22:13:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange som bruker vanlig saueklipper på hest... Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/09/2008 :  22:22:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Så det funker "hest"?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/09/2008 :  06:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glad er jeg - som slipper å spekulere på hva slags barbermaskin jeg skal bruke - da jeg IKKE skal barbere min hest, og heller ikke legge på dekken.

Kan derfor sove rolig hver eneste natt, uten å bekymre meg om hesten har "riktig" dekken akkurat denne natta, når hun slippes ut tidlig om morgenen og tas inn sent på dagen, og hun har aldri hatt et dekken på seg - og har tydelig vist at hun "hater det", ved å rulle av seg alt av "klær", så spenner, tøy og allverdens dekkener blir "skamfert" hvis hun får det på seg.... Hun haaater å få på seg "klær" - og det respekteres.

Noen som "misunner meg.....??
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2008 :  09:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, misunner deg ikke, er helt enig med deg og har det på samme måte Ingen dekken i vår stall, nei (dvs. har dekken liggende i fall en hest skulle trenge det pga sykdom).
Johanne Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 21/09/2008 :  15:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tassen har blitt barbert der som gjorden ligger, fordi han fikk klumper der etter å ha rullet seg noe voldsomt i gjørmen!=P Det så kanskje dumt ut, men gjorden lugget i alle fall ikke:)

Ellers er jeg glad for at jeg har en fjording som verken trenger barbering eller dekken! Må innrømme at jeg har brukt vinterdekken noen ganger da han er sykelig tynn i vintersesongen:) Og en gang han holdt på å drukne og ble gjennomvåt og hadde en temp på 33-34 grader. (Ja, rart at han lever?)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 21/09/2008 :  16:27:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ja, nå hadde jeg ikke tenkt å diskutere barbering da..

Jeg er bare så missfornøyd med manen til hoppa mi, og jeg klarer ikke å klippe den ordentlig ned, så jeg tenkte jeg skulle barbere den av sånn at den vekser ut fin! :-)

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/09/2008 :  01:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barbere MÀN!? - Ja, det var noe helt annet...
Her må vel fjording-folk komme med råd om hvordan de får til flotte ståmaner.
Kom igjen - Skogli og Tassen - og flere...

Har kan ikke jeg gi råd, for min nl-hest har knapt sett en saks i hele sitt liv - langt mindre en barbermaskin.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2008 :  09:41:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis manen på fjording har begynt å legge seg ned, så er det nok for sent til "korreksjonsklipp". Da må alt snaues helt ned... Min fjording har fått lang man nå, ikke klippet på nesten 2 år- han kler det:-) Jeg prøvde å holde ståmanen ved like da jeg kjøpte han, men ga fort opp.
Jeg har til og med brukt maskina gubben bruker på håret sitt på hestene... det var da fjordingen så ut som en skabbrev med laaang pels noen steder, og pelsløs andre steder... (fikk lov av sambisen min å bruke maskina hans da).

Ellers er det viktig å trene hesten riktig slik at den har sterke nakkemuskler. Hvis ikke vil manen legge seg mot en side.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 22/09/2008 :  15:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding

Hvis dere ser her, så begynner den å bli ganske stor og tung. Hun har ikke vært klipt siden 28. juni (for hun var hos hingst i sommer), og har bare klipt kantene litt i det siste. Den er så jævli tung å klippe så derfor vil jeg bare barbere den ned

Men funker sauklippemaskin på resten av kroppen?

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 23/09/2008 :  20:36:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg "pleier" manen med å klippe den ca hver uke. Da altså omtrent en centimeter - noen ganger enda mer.
Ett tips er å sette deg opp på hesten og "grovklippe" derfra, og så finpusse litt fra bakken (så sant din hest er trygg da! Det vet jeg jo ikke..)

Jeg pleier i alle fall å gjøre det på den måten:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 29/09/2008 :  18:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare å barbere den ned med saueklipper Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/09/2008 :  20:06:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, fikk overtalt venninnen min til å klippe den (siden hun er "perfektsjonist"), så nå er den bra :-D

Men blir sikkert å barbere henne utpå våren, og da blir jeg nok å ta ibruk saueklippern..

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2008 :  20:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Glad er jeg - som slipper å spekulere på hva slags barbermaskin jeg skal bruke - da jeg IKKE skal barbere min hest, og heller ikke legge på dekken.

Kan derfor sove rolig hver eneste natt, uten å bekymre meg om hesten har "riktig" dekken akkurat denne natta, når hun slippes ut tidlig om morgenen og tas inn sent på dagen, og hun har aldri hatt et dekken på seg - og har tydelig vist at hun "hater det", ved å rulle av seg alt av "klær", så spenner, tøy og allverdens dekkener blir "skamfert" hvis hun får det på seg.... Hun haaater å få på seg "klær" - og det respekteres.

Noen som "misunner meg.....??

Opprinnelig postet av T. Boysen

Oj, det er sørgelig å høre at noen faktisk ikke sover godt om natta, fordi de drømmer om dekken og barbering. Skitt!

Jeg er blant dem som har vært ute med klippern allerede, og har tatt frem deknene. Jeg synes forsåvidt at september måned er noe tidlig å barbere, men ser at hesten var gjennomvåt allerede nå, selv etter en kort økt. I stallen begynner det og bli kaldere, og jeg synes rett og slett det ble for kaldt å skulle vaske hesten daglig nå. Samtidig er det både upaktisk og uhygienisk, og måtte la hesten tørke med gammel svette, som du ikke får pusset vekk, fordi hesten fremdeles er våt når du ønsker å forlate hesten på kvelden.

Denne uka har jeg vakt på jobben, og trenern min og en venninde skal passe og ri hesten for meg. Jeg må si jeg virkelig sover godt om natta, når jeg vet at hesten er meget lettstelt om dagen, har et dekken den hverken svetter eller fryser i, iallfall til langt ut i november, og har tilgjengelig regndekken for utebruk. Jeg trenger ikke bekymre meg over at de slurver med pussinga, og at gammel svett pels skal klumpe seg i salleiet. Eller at han skal bli stående våt inne, til langt på natt. Nå har jeg nok til gode å skulle oppleve at det blir slurving med pussinga, men jeg synes igrunn det er fint å tilby dem en lettstelt hest likevel. Og ikke minst er det praktisk for min del når jeg er tilbake igjen :) Hadde hesten hatt sommerpels hele året, eller jeg hadde ønsket å benytte hesten min som fjellgeit, så hadde selvfølgelig ikke jeg barbert eller brukt dekken jeg heller. Men når det av praktiske årsaker blir til at hesten får vanskelig stelt pels, og det er vanskelig å kombinere i forhold til at det ikke er noe særlig å dusje på kveldene lengre, og hesten svetter mye, og tørker sent. Ja da tyr man til barbering.. Vil også føye til at min forrige hest, som jeg hadde på helfôr, ikke satt noe særlig vinterpels. Og at jeg aldri barberte han, men kun brukte dekken. Dessverre opplevde jeg i fjor at min nye hest ikke var av den typen. Og skal man først barbere en hest, er det best å gjøre det nå, for så å ta neste barbering senere i vinter. Når vinterpelsen først er satt, skal man være forsiktig, i og med at du kan risikere å komme i det hesten har tenkt til å felle pelsen igjen, og da vil den plutselig blir veldig tom for hår..

Men for all del. Er du av folketypen som har mareritt om dekkenhelvete og barbermaskiner, så unner jeg deg på ingen måte å barbere hesten. Man skal tollerere folks ulike fobier, selv om noen er mer eller mindre vanlige..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  22:38:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Hehe...
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  03:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sover veeeldig godt, jeg.
Og det gjør hesten også.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.