hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Reaksjon på vaksine :(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Reaksjon på vaksine :(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 24/10/2008 :  22:31:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min og Shettisen min fikk vaksine vaksine den 23/10-08... Men jeg har et stort problem for hver dag etter vaksina er shettisen dyk. Hun har 39 i feber og må gå på smertestillende etter dette

Noen fler som har vært borti dette eller har tips ??
Burde hun få vaksine forde ? Eller skal jeg droppe den ??

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2008 :  01:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det er ikke så uvanlig at hestene kan bli litt "småsyke" etter vaksineringen, akkurat som oss. Det som sprøytes inn er jo faktisk litt av det syke viruset, bare at det er ufarlig gjort for å få kroppen til å motarbeide det og lage antistoffer mot det. Så det er ganske naturlig at kroppen blir litt syk etter slike vaksiner. Men blir det virkelig ille så bør du nok snakke med Dr. Dyregod. Om ponnisen din ikke vaksineres, kan den aldri bli med på stevner eller kurser, og den vil være lettere mottagelig for "fæle" sykdommer. Og det kan være litt skummelt. Snakk med Dr. dyregod du :)
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/10/2008 :  04:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter Skogli.
Vi har "fellesvaksinering" av alle hestene i stallen, ca. rundt Nyttår. Da henger bonden opp store, blå lapper med "Obs - hestene er vaksinert da og da - ta det med ro noen dager." - Det samme gjelder når de får felles markkurer.
Bonden har alle papirer på hestene i stallen på sitt kontor, og vet'en kan da føre inn medisineringen på kortene på alle hestene samtidig.
Veldig grei ordning.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 25/10/2008 :  09:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selfølgelig prata med dyrlegen min Det er han jeg fikk smertestillende av... Men shettisen min blir ikke bare små syk... Hun bare står på et sted ikke drikker, ikke spiser, vill ingen ting... Bare stå inne i uteskuret vårt Er så trist å se henne sånn Hun har helt opp i 39 i feber... Dyrlegen sa at det er veldig skjeldent hester reagerer så ille som det min gjorde desverre Hestene mine får fri dagen etter vaksina også tursler vi litt dagen etter det så går det litt hardere dagen etter det... Men shettisen min er syk i en uka, så hun står jo da i en uke Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/10/2008 :  12:29:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva sier dyrlegen om at den blir så syk etter vaksine ? SYnes han det er greit ? ELler hva mener han ?

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2008 :  14:44:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har selfølgelig prata med dyrlegen min Det er han jeg fikk smertestillende av... Men shettisen min blir ikke bare små syk... Hun bare står på et sted ikke drikker, ikke spiser, vill ingen ting... Bare stå inne i uteskuret vårt Er så trist å se henne sånn Hun har helt opp i 39 i feber... Dyrlegen sa at det er veldig skjeldent hester reagerer så ille som det min gjorde desverre Hestene mine får fri dagen etter vaksina også tursler vi litt dagen etter det så går det litt hardere dagen etter det... Men shettisen min er syk i en uka, så hun står jo da i en uke

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Har ponnien din ellers lett for å bli syk, eller er det bare i forbindelse med vaksinen? Hvis den lett blir syk kan den ha litt dårlig imunforsvar og da er det faktisk ekstra viktig med vaksineringen. Har ikke hørt om andre tilfeller der hester blir "så" syke som lilletassen din. Stakker lillen. Nei jeg har ingen gode forslag å gi deg her altså, men vaksinering kan "redde" livet dens om den skulle eksponeres for "sinte" sykdommer, men det er jo ille at han blir så syk av vaksina da.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/10/2008 :  18:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det bare hesteinfluensa de blir vaksinert for hvert år, ikke masse skumle sykdommer ... man kan fint ta tetanusvaksine hvert tredje år uten influensa delen. De fleste voksne hester som skulle finne på å få influensa dør neppe av den. Vaksine er vel mer for å unngå sykdommen generelt på hester.

Det er intr å høre hva dyrlegen tenker om dette. Om hesten min hadde blitt så syk hvert eneste år, og aldri var syk ellers, så ville jeg vurdert hvor mye hesten faktisk var i nærheten av andre hester ... jeg har hørt om flere hester som blir alvorlig syke av vaksinen, de tåler den rett og slett ikke, og disse hestene blir faktisk heller ikke vaksinert. dvs de får selvsagt tetanusen, den ville jeg aldri droppet. Det er igrunn en vurderingssak.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 26/10/2008 :  07:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok...

Dyrlegen min mener vaksinen må til... Men han syntes det er rart hun reagerer så kraftig på dette. Jeg er veldig redd hun skal bli syk hvis hun ikke får vaksinen også, så hun må jo nesten bare være syk litt etter vaksina desverre.. Eneste jeg er redd for er at hun skal få i seg for lite veske... Eller det gjør hun Noen tips for å få i henne drikke ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/10/2008 :  01:40:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å fukte foret. Masse væske i gulrøtter. Prøv å lage "vann med go'smak" - f.eks med melasse og/eller gulrotjuice oppi.
Det er "lov" å skjemme bort en dussemang, liten hest...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/10/2008 :  12:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hihi, ja... Da får jeg vel si at mine hester er bortsjemte til vanlig ... De får alltid vann i fôret !! Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 27/10/2008 :  18:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine shettiser reagerte heldigvis ikke.... Jeg viste ikke at de kunne det da de fikk vaksine... Brrr:S Kondolerer! Håper den blir frisk snart:) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/10/2008 :  19:26:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, ja... Hun er på bedringens vei men hun spiser fortsatt ikke alt kraftfôret sitt og en shettis som ikke spiser kraftfôr / gulrøtter er syk Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/10/2008 :  22:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hun er så syk så trenger hun kanskje ikke noe særlig kraft heller ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/10/2008 :  05:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - hvis denne shettisen føler seg omtrent som vi gjør når vi har influensa, så frister ikke selv de beste godbiter - man er liksom bare såååå sjuk og sjaber....
Er det "automatisk vann" i boksen - eller får den i bøtte?
Sørg for at det står "velsmakende vann" tilgjengelig hele tiden, og la ellers dama få "være sjuk" disse dagene.
Sørg for at det ikke er trekk og store temperaturskiftinger, ja, hvis du kan "skjerme" boksen med tepper rundt, så det blir lunt, stille og halvmørkt, så hun får mest mulig ro.

Meeen - husk at en shettis ofte er "mer enn lur nok" til å lære segt å utnytte situasjonen.....
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/10/2008 :  10:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun får vann i bøtte Og hun drikker nok vann

Nei, du har rett i det... Er ikke morro å spise når du er syk ...
Hun går ute hele tiden i et godt sjerma leskur...

Ja, shettiser er lure... Er redd jeg skal gå i den fella jeg !!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.