hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tremill

Skrevet - 08/11/2008 :  21:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en liten islending som jeg har et lite problem med, og jeg håper så inderlig at noen kan gi meg noen råd.

Han står på utegang sammen med 6 andre hester, og ser ut til å trives godt. Nesten for godt virker det som! For han er SÅ vanskelig å hente inn fra beite! Man kan ikke gå rett bort til ham, men man kommer nær ham. Og når jeg endelig har fått tak i ham, er han så blid og glad!

Jeg har prøvet ut forskjellige metoder, og jeg må bare si at han er en følsom hest som leser kroppsspråket mitt veldig godt. Han er alltid nysgjerrig. Og jeg mistenker at noen ganger bare erter han meg?! Det jeg gjør for å få han inn er:

Jeg koser først med de andre hestene og overser han, slik at jeg skal få hans oppmerksomhet. Så går jeg i store halvsirkler foran ham, og jeg passer på å ikke gå slik at jeg er bak ham. Jeg gjør halvsirklene mindre og mindre så jeg kommer nærmere og nærmere. Jeg ser ned i bakken, puster rolig og prøver å være så avslappet som mulig. Noen ganger stopper jeg opp og "hviler" foten slik hestene gjør det når de slapper av, for å se om han gir tegn til å ville komme til meg.
Jeg passer på å gå et par skritt tilbake hvis jeg ser at han gir tegn på å ville gå unna meg. Jeg prøver konstant å puste rolig og slappe av, for hvis jeg gjør en brå bevegelse når jeg er nærme ham, fyker han unna. Når jeg endelig har kommet meg så nærme at jeg kan ta på ham, så prøver jeg å føre hånda med leietauet rolig mot ham mens jeg snakker rolig til ham, så(hvis jeg er heldig) kan jeg feste leiatauet. (han har alltid på seg grime på beite, nettopp fordi han er vanskelig å få inn) Hvis han går unna mens jeg holder på, er det bare å starte på nytt igjen! Og tro meg, det gjør han! Det går ikke an å bare gå rett til han å feste på leietauet.

Og ja, det jeg gjør funker. men det tar tid, og jeg skulle ønske at man bare kunne gå rett bort til ham. Og nå som det er blitt mørkt om ettermiddagene trenger jeg å få han inn fort for å få ri han en brukbar tur før det blir mørkt. Han står på en stall ca 10 min unna meg med bil, og jeg er avhengig av skyss for å komme meg til stallen. Og klokka kan bli 4 før jeg får kommet meg dit. Og på denne årstida så blir det mørkt i halv seks tida! Så hvis jeg skal bruke en halv time/time på å få han inn fra beite. Rekker jeg ikke å ri noe lenge!

Er det noen som har et tips eller et råd for hvordan jeg kan få inn han på brukbar tid??
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.