hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dette skulle jo vært enkelt.......men....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Dette skulle jo vært enkelt.......men....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

strawberry

Skrevet - 10/11/2008 :  22:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er 5år gammel og godt grunninnridd.
Men..............

Jeg har ridd i mange år, ridd inn hester, ridd problem hester og ridd velutdannende hester.

Men jeg får altså ikke denne hesten å fatte galopp sjenkel på den riktige måten.
Det blir ofte trav i full fart og det hele.
Og når han endelig har fattet galopp, da raser han rundt banen i et litt for høyt tempo.
Og han bryter også lett.

Har prøvd det meste, men det ser ikke ut til å virke.

Noen der ute som har noen gode råd å gi meg?
Tar imot alt med stor takk

summer

Skrevet - 10/11/2008 :  23:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm kan den ha noen låsninger i bakparten ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2008 :  02:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har den en "myk" og en "stiv" side - mer enn normalt?
Prøvd å trykke den oppetter ryggen? Ømmer den noe sted? Strammere eller større/mindre muskler på en side? Hviler den mer på ett av bakbena enn det andre?

Prøv med tømmekjøring og se om den er lettere å svinge en vei enn den andre.
Prøvd å ri den i bare skritt, med tempovekslinger og vendinger. Da ser du fort om det er noe den plages av.
Hvis du ikke finner ut av det, er vel en eller annen vet eller equiterapeut å kontakte.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 11/11/2008 :  08:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kommer det rare oppi alt dette.

- han har ingen låsninger i bakparten.
- han er omtrent like myk på begge sider
- han har ingen ømme punkter
- like størrelser på musklene på begge sider
- hviler faktisk ikke noe særlig på noen av bena, han gjør det så sjeldent at jeg ikke klarer å få tak i hvem han hviler mest på
- han er like lett å svinge begge veier
- vel siden galoppen ikke går ann å jobbe i, så blir det meste av treningen gjort mye i trav og skritt. Vi rir mye volter, vendinger, ja i hovedsak mye bøy og tøy i selve ridningen. Han bøyer hodet lett til stigbøylen begge veier uten at han blir dratt i, så jeg vil påstå at han er ganske myk.
- veterinær finner ikke noe å sette fingeren på
- equiterapeut finner ikke noe å sette fingeren på
- akupunktøren finner heller ingen ting

Så dere ser, dette er ikke lett.
Fine råd så langt, men de er testet ut.

Er det noen som har andre råd som kunne ha hjulpet meg?
Desperat!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/11/2008 :  16:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips kan være neste gang og ta med de detaljene, for det er alltid det folk nevner først :)

Hvordan er den når andre rir, ? Hvordan er den i galopp på tur ? Er det du selv som har lært den galoppfatning ?
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 11/11/2008 :  21:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen andre har ridd han i galopp etter at jeg kjøpte han.
Har ikke galoppert på tur ennå.
Jeg har heller ikke lært han galoppfatning.

Jeg har ikke eid han mer enn ca 2 mndr.

Han har livnet opp veldig siden jeg kjøpte han, og det er tydelig at han stortrives.
Han er lett å håndtere, og veldig glad i å kose.
Han ser ut som en svært så lykkelig hest.
Veldig grei å ri i skritt og trav, og vi jobber mye med bøy og tøy, løsgjørende øvelser osv..
Han er veldig samarbeidsvillig.
Men så er det denne galoppen da, han er like ille begge veier.
Jeg fatter det bare ikke.
Skjønner det liksom ikke helt, har prøvd en del tips men ingenting funker.
Så jeg er veldig åpen for flere/mange råd og tips.

Angående helsen hans, så har jeg hatt en større vet undersøkelse på han og helsen hans er topp.
Bøyeprøver og alt er i sin skjønneste orden.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/11/2008 :  23:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo tenkes at han kort og godt ikke greier å galopere rolig på banen, eller at han rett og slett aldri har lært seg galoppfatning på skikkelig vis, men er vant til å løpe i gang ? jeg tror kanskjeg jeg ville gått ut fra det jeg, og rett og slett bare latt som om han ikke har lært galopp og tatt det fra skrætsj, og dermed fått tettet igjen evt hull i den utdannelsesdelen... rett og slett begynt å jobbet med å lære han fatningen slik du vil den skal være ---vanskelig og vite innimellom hvordan de har lært ting. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 11/11/2008 :  23:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger synes jeg folk stresser så fælt og skal ha hesten perfekt med en gang, men sånn er det ikke, hester er ulike som mennesker. Selv har jeg en kaldblods, kjøpte han når han var 5, og først nå 5 år seinere begynner han endelig å samle seg, nesten gå stabilt på tøylen og endelig klare å galoppere, går eda litt fort i svingene, men dette kommer etter hvert med mer øving og mer styrketrening.

Det har vært ganger jeg har vært så frustrert og enkelt og greit ikke skjønt hvorfor han ikke vil/skjønner, ha vært hos trenere som sier at han er umulig og altfor egen og sta. Men da begynte jeg basic med bakkearbeid og flytting for hånd/press, og masse masse tømmelongering, morsomme galoppturer osv. og nå har jg begynt å ri for ei som er kjempeflink, og endelig klarer jeg og hesten min å samarbeide og ikke noe er bedre enn det, så de 5 årene med neglebiting og frustrasjon er verdt det. Fortsatt er vi ikke i "mål" men den værste kneika har vi kommet oss over!

Så ta ting med ro, ikke stress. Se hvordan han galopperer på tur, svarer han raskt på fatningen da?
Tømmelonger en del. Klatre mye så han får muskler i rygg og bakpart. Begynn å ri mye tempovekslinger så han kjenner overgangene og samler seg litt mer, skritt på kortsidene, trav på langsidene og omvendt, etter en stund prøver du galoppfatning og gjør dette alltid i hjørnet på ridebanen, stresses han i galoppen, greit la han "løpe" litt, dette er ikke en supersamlet grandprix hest enda, denne hesten trenger å få "feelingen" på galoppen, se an hvordan han skal støtte seg, og finne ut av det, og dette må du la han se an i startet.
Tilslutt støtt masse med yttertøylen og sett deg ned og ri med setet.
Etter hvert vil du få muligheten til å jobbe han i galopp, men ikke pes så mye med det, kan godt være han trenger masse jobb i skritt og trav først og!

Lykke til! :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/11/2008 :  02:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, siden han ikke har noen plager eller skader, er det nok "språkproblemer" som kan være grunnen - han forstår rett og slett ikke hva du mener, og så tolker han det på sin måte.

Da er det bare å "begynne fra grunnen av".
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 13/11/2008 :  13:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det en traver ? I så fall må du nok begynne forfra igjen, da den mest sannsynlig ikke har lært å fatte galopp overhodet. En traver er avlet frem for å trave rent fortest mulig og vil kun galoppere når den bryter i trav. Noen travere vil nok aldri kunne fatte galopp heller. Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 14/11/2008 :  12:08:11  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er svært tungt for en hest å samle seg i kort gallopp. ( Særlig hvis det dreier seg om en "tyngre" hesterase) Og det er enda vanskeligere for den å gjøre dette i volter og vendinger på en bane.

Hvis hesten din ikke forstår galloppfatningen og istedet øker travet, har den fort "brukt opp" plassen på en bane, og du blir nødt til å bremse ned fordi du må svinge. Dette blir lite effektivt. Og hvis hesten av og til går over i gallopp, er det vanskelig å holde igang.

Jeg ville derfor startet med å trene galloppfatninger på tur, hvor du har bedre plass, og kan galloppere en rettere strekning.
Det kan også være lurt å ri sammen med noen og fatte gallopp samtidig med dem.
Når de andre hestene gallopperer, vil kanskje din hest automatisk gjøre det samme. Og hvis du gir gallopp sjenkel samtidig, vil den ganske snart forstå forbindelsen mellom tegnet du gorde, og at den gikk over i gallopp.

Du kan gjerne overdrive gallopp-sjenkelen i begynnelsen, ved å legge sjenkelen ekstra langt tilbake, så hesten tydelig kjenner at dette
er noe annet enn "vanlig" sjenkelbruk.

Min ex-traver lærte gallopp-fatning ved at jeg ga galloppsjenkel fra trav, samtidig som jeg faktisk holdt igjen på tøylen. Hvis jeg ga ut på tøylen, travet han bare fortere, men når jeg holdt litt igjen samtidig forstod han at tegnet fra sjenklene betydde noe annet enn å bare trave fortere.

Jeg var også nøye med å ta ham raskt ned i tempo igjen hvis han øket travet istedet for å fatte. Da bremset jeg ned, og gjorde straks fatningen på nytt. Da forstod han raskt at tegnet ikke bare betyr "mere fart" men at den skal gjøre noe annet.

Etter at han hadde lært galloppfatning på tur, tok det allikevel en god stund før han var istand til å galloppere i rolig tempo, eller på en banen.
Det krever enda mere balanse og styrke.

Lykke til med treningen!

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 14/11/2008 :  12:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er svært tungt for en hest å samle seg i kort gallopp. ( Særlig hvis det dreier seg om en "tyngre" hesterase) Og det er enda vanskeligere for den å gjøre dette i volter og vendinger på en bane.

Hvis hesten din ikke forstår galloppfatningen og istedet øker travet, har den fort "brukt opp" plassen på en bane, og du blir nødt til å bremse ned fordi du må svinge. Dette blir lite effektivt. Og hvis hesten av og til går over i gallopp, er det vanskelig å holde igang.

Jeg ville derfor startet med å trene galloppfatninger på tur, hvor du har bedre plass, og kan galloppere en rettere strekning.
Det kan også være lurt å ri sammen med noen og fatte gallopp samtidig med dem.
Når de andre hestene gallopperer, vil kanskje din hest automatisk gjøre det samme. Og hvis du gir gallopp sjenkel samtidig, vil den ganske snart forstå forbindelsen mellom tegnet du gorde, og at den gikk over i gallopp.

Du kan gjerne overdrive gallopp-sjenkelen i begynnelsen, ved å legge sjenkelen ekstra langt tilbake, så hesten tydelig kjenner at dette
er noe annet enn "vanlig" sjenkelbruk.

Min ex-traver lærte gallopp-fatning ved at jeg ga galloppsjenkel fra trav, samtidig som jeg faktisk holdt igjen på tøylen. Hvis jeg ga ut på tøylen, travet han bare fortere, men når jeg holdt litt igjen samtidig forstod han at tegnet fra sjenklene betydde noe annet enn å bare trave fortere.

Jeg var også nøye med å ta ham raskt ned i tempo igjen hvis han øket travet istedet for å fatte. Da bremset jeg ned, og gjorde straks fatningen på nytt. Da forstod han raskt at tegnet ikke bare betyr "mere fart" men at den skal gjøre noe annet.

Etter at han hadde lært galloppfatning på tur, tok det allikevel en god stund før han var istand til å galloppere i rolig tempo, eller på en banen.
Det krever enda mere balanse og styrke.

Lykke til med treningen!

Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 15/11/2008 :  16:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode og engasjerte råd.

Han er ikke traver eller extraver.
Han er en ganske spinkel fjording, kunne godt vært sportsponni.

Hmm, det kan kanskje være språket, må se å få noen til å ri han og se om de greier å fatte galopp.
Men syntes det er litt rart om det skulle være språket siden jeg aldri har hatt dette problemet med noen annen hest før.
Men det er vel bare en måte å finne ut på, få noen andre til å prøve.

Vel, som nevnt tidligere skulle han være godt grunnridd, men det ser jo ut som at de ikke har tatt for seg galoppen.
Kanskje jeg rett og slett må lære han det på nytt.

Når jeg longerer han fatter han relativt fort galopp, men er nødt til å smelle pisken i bakken bak han for at han skal lyde stemmekommandoen min.
Når han først galopperer går han relativt fort, men ikke så fort som når han blir ridd, men selv om han går litt fort i galoppen i longen så balanserer han seg fint rundt og bibeholder galoppen til jeg bryter med ny kommando.

Poenget mitt er ikke å få han i en kort samlet galopp med en masse øvelser volter osv i første omgang.

Mitt mål, som står skrevet i hovedinnlegget, er i det hele tatt få han til å fatte galopp på den rette måten, ikke løpe seg i den.
Og at han klarer å bibeholde galoppen uten å bryte ved første annledning og også uten å løpe rundt på banen som det skulle ha vært en galopphest på en galoppbane.

Når jeg ser han galopperer selvstendig på uteområdet hans, har han en helt perfekt balansert og rolig galopp.
Så etterhvert kan han absolutt gjøre dette.
Men for å komme dit, så må han jo fatte, ikke rase rundt og ikke bryte ved første anledning.

Men skal prøve å få noen andre til å ri han.
Skal prøve å få han til å lære galoppfatning på tur, da er han vel kanskje mer villig også.

Kopi av melding:
*Prinsen* Postet - 11/11/2008 : 23:34:41
Noen ganger synes jeg folk stresser så fælt og skal ha hesten perfekt med en gang, men sånn er det ikke, hester er ulike som mennesker. Selv har jeg en kaldblods, kjøpte han når han var 5, og først nå 5 år seinere begynner han endelig å samle seg, nesten gå stabilt på tøylen og endelig klare å galoppere, går eda litt fort i svingene, men dette kommer etter hvert med mer øving og mer styrketrening.

Så ta ting med ro, ikke stress. Se hvordan han galopperer på tur, svarer han raskt på fatningen da?
Tømmelonger en del. Klatre mye så han får muskler i rygg og bakpart. Begynn å ri mye tempovekslinger så han kjenner overgangene og samler seg litt mer, skritt på kortsidene, trav på langsidene og omvendt, etter en stund prøver du galoppfatning og gjør dette alltid i hjørnet på ridebanen, stresses han i galoppen, greit la han "løpe" litt, dette er ikke en supersamlet grandprix hest enda, denne hesten trenger å få "feelingen" på galoppen, se an hvordan han skal støtte seg, og finne ut av det, og dette må du la han se an i startet.
Tilslutt støtt masse med yttertøylen og sett deg ned og ri med setet.
Etter hvert vil du få muligheten til å jobbe han i galopp, men ikke pes så mye med det, kan godt være han trenger masse jobb i skritt og trav først og!

Lykke til! :)

Syntes ikke jeg stresser med det, men er ute etter råd og tips for å få det han burde klare som 5åring, dvs da å kunne fatte galopp og ikke rase rundt på banene som om han var en galoppshest, og heller ikke bryte så fort.

Men jeg har lest dine råd også, og skal prøve dem ut.

Jeg vet han er unghest, og jeg vet at ting tar tid, men som 5åring er det ting han burde klare, i alle fall litt bedre.
Har ridd 4åringer og andre 5åringer som ikke har noe problem med dette her.

Kan det være flere grunner til at han ikke vil fatte, og så deretter bibeholde?

Noen som har noen gode råd for akkurat å få han til å lære å fatte galopp for sjenkel osv............
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/11/2008 :  00:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha - Fjording! - Det er en gjeng hester som vet å sette grå hår i hodet på sine eiere - hvis de VIL det.... Som en gammal Fjording-kar sa: "Dæm e for smart te å vær godt for sæ sjøl" - hvis du skjønner.
Fra gammel av kraumet og jobbet disse hestene for sine eiere, med flere eksempler på historier som den om "Vesleblakken" blant dem, dvs. at de gjorde ALT for sine eiere, ja ofret livet.
Nå er de også blitt avlet til å bli fine ridehester, men kanskje sitter det en del igjen av "den gamle selvstendigheten", sånn at de ikke "forstår moderne ridehest-språk" - ikke i første omgang, liksom.
Hva om du "går helt tilbake" - til grunnopplæring - og da ikke i ridning, men i tømmekjøring, hvor hesten og du lærer hverandre å kjenne gjennom stemme og riktig bruk av tøylene. Lær den å gå godt frem, stoppe på kommando og bevege seg mykt og lydig gjennom stemmebruk. Pga. Fjordingens kraftige hals, skal det myyye trening til for å få den i "ettergift på tøylen", og enda mer trening til å få den til å "forstå" hva sjenkelbruken betyr. - Det er som å lære den et helt nytt språk.
Har sett en del Fjordinger i årenes løp, og noen har vært kattemyke og villige ridehester (bla. den som ble Norgesmester (Jarl)) - men så har jeg også sett "troll og stabeist" som gjør akkurat som de selv vil, og mener er best - for dem...
Lykke til med å bli venn og kompis med din hest, ved at dere FORSTÅR hverandre.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.