hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye ned i vekt ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvor mye ned i vekt ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 08/02/2009 :  11:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Overskriften sier vel mye !?!?...

Hvor mye mener du at denne bærta her skal ned i vekt og åssen mener du jeg skal få det til ?? Nå får hun kun 2dl kraftfôr for og få i seg vitaminene...

Jeg hvet hun ikke er så veldig tykk, men det er den magen ...

summer

Skrevet - 08/02/2009 :  12:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er umulig og si på bilder, og særlig med vinterpels.

Hvordan du skal få henne ned i vekt ... nå vet ikke jeg hvor mye grovfor og hva slags grovfor hun får, om det er noe du kan fjerne der, men ellers, trim trim og atter trim
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2009 :  16:38:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva får hun i grovfor? Hvilken trening er hun i?
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2009 :  16:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva får hun i grovfor? Hvilken trening er hun i?

mariakaogcindy

Skrevet - 09/02/2009 :  07:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har fri tilgang til grovfôr, dette er 3 slåtten... Hun blir trent så godt som hver dag, en dag fri i uka fordi da kan ikke jeg... Men nå vurderer jeg og gå over til høy og halm siden jeg ikke får henne ned. Så da vil hun få fri tilgang på halm og få høy 4kg om morgen og kveld 5kg, er det for mye ? Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2009 :  20:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørs hvilken kvalitet det er på høyet, men du kunne kanskje gitt 3 kg morgen og 4 kg kveld? Hvis hun skal ha halm i tillegg får hun jo metthetsfølelse av halmen
Er det hard daglig trening? Har selv litt problem med vintermage for tiden, og jeg vet hvor irriterende det kan være

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/02/2009 :  02:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som går mye ute i kaldt vær, vil naturlig både sette pels OG legge litt ekstra fett på kroppen, særlig rundt mage/lunger. Det er sånn med mange dyr som går ute. Mange planteetere spiser alt de kan om høsten for å legge seg opp ekstra kroppsfett, både for å ha noe å tære på og for å isolere litt ekstra mot kulden.
Men forskjellen mellom hester og ville plante-etere, er at hestene får mye mat hele vinteren, mens ville dyr virkelig må tære på fettet for å overleve.
Men så er det ikke mer enn et par tusen år siden hestene var like ville, og instinktene sitter godt i.
Og når det gjelder slanking, er det ikke kiloene det er snakk om, men fasongen. Det beste ville være om fettet ble omsatt til muskler.
Og dessuten - hester tenker ikke på slanking. De vil bare ha mest mulig å tære på - HVIS det skulle bli skrinne tider, for de stoler mer på sine instinkter enn på at de alltid vil få mer enn nok av mat - selv om vinteren.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/02/2009 :  16:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen, at hun går på fri tilgang på grovfor og blir trent daglig er for lite informasjon til å komme med noen råd. Hvor mye grovfor spiser hun faktisk i døgnet og hva slags grovfor er det, og hvordan er næringen i det grovforet. Så lenge man ikke vet svaret på noen av de, kan man heller ikke si hvilken mengde som er passe. (selvom hesen går på fri tilgang bør du vite sånn ca hvor mye hun faktisk spiser.) Det samme med trening .. å si at en hest blir trent seks dager i uken holder ikke. Min ene hest blir foreksempel trent fem dager i uken, og er pr i dag på en halvtimes skritte tur halvparten av de gangene, og lett bakkearbeid uten rytter to av dagene. Altså ikke noe å gå ned i vekt av. en annen hest går kanskje en time i uken i ridehus, mye trav og galopp og dressurarbeide. Andre rir kanskje to timer på tur i tung snø trav og galopp daglig ... trening er ikke trening. Hvordan trenes hesten ? Hvor lenge og hvor hardt.

Først da kan noen si deg om du bør øke mengde trening eller om du bør kutte litt på fri tilgang av foret.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/02/2009 :  16:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Borte ble den posten ja ... Og ennå mer, hvordan er hun i kroppen, fast eller kvapsete fett, er det muskler der, osv. Av bildene så ser hun ikke spesielt muskelsatt ut (de kan lyve) og ut fra de ser det ut til at økt mosjon er veien å gå.

Skal du regulerere foret hennes nå midtvinters, så må du ikke bare sette henne på en liten mengde morgen og kveld, da må du spre denne utover MANGE måltider om dagen. iallfall tre måltider.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 11/02/2009 :  18:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine spiser ca 30kg om dagen, det er snakk om en drektig shettis og en kaldblods. Dette er rundball ikke våt, men litt fuktig... Det er 3 slått, er ikke helt sikker på næringen men det er noe kløvver i den og tim og tei + bitte litt "torne gress".

Vi er ute og rir hvertfall 1 time om dagen og en dag i uka rir jeg 30min. Da rir vi endel i bakker, hvis underlaget sier det er ok så traver og galopperer vi også.

Om hun får høy morgen og kveld og har fri tilgang på halm er ikke det ok altså ??
Gå til toppen av siden

squwat

Skrevet - 17/02/2009 :  22:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
viss du gir 30 kg til 2 hestene dine så tror eg det ikke er så rart kaldblodsen din har litt mage. Det tilsvarer jo 15 kg på hver hest visst man fordeler det slik. Viss du fordeler mat tidene litt, værtfall på kaldblodsen din med evt. 3,5 kg om morningen og 4 kg om kvelden + kraftfôret, og med treningen du har nå, så tror eg hesten sakte vil miste den tjukke magen. Og ikke fri tilgang på noe mat ellers.

Men som eg såg isted, om vinteren så legger de litt mer på seg for å holde seg varm med fett og pels! :) Så litt ekstra mat om vinteren skal gå fint, men prøv dette etter vinteren :)

Eg vil ikke si at eg VET dette, men kanskje det hjelper :)
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2009 :  10:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Som andre har nevnt før - bilder kan være vanskelige å bruke som grunnlag for gode råd...Jeg synes i grunnen ikke hesten din ser så ille ut, jeg! Mage, ja - men det kan jo komme av halmen - noe som heter "halm-mage"...

Allikevel, 30 kg pr dag - høres jo litt mye ut, fordelt på en shettis og kaldblods. MEN så igjen har du jo andre faktorer som spiller inn, temperatur, hvor mye utegang, hva treningen går ut på osv osv.

Mine tre dølahester - 1,53 cm, 1,55 cm og (host) 1,38 cm høye - som går ute hele dagen uansett vær, blir ridd ca 4 dager i uken omtrent 2 timer pr gang, variert arbeid tur/enkel baneriding, skritt/trav/gallopp på hver tur - sjelden bare skritt. Fores tre ganger om dagen - 10 kg høy, (h2) frokost, 10 kg lunsj og 9 kg kvelds. De får ikke kraft-for - bare saltsten og gulrøtter.

Frokost og lunsj fores ute - så hvem som spiser hva er ikke godt å vite...de er ikke så gode på å dele likt..Men kvelds fores inne - så da får de 3 kg hver.

Det ble, ved et raskt overblikk, 1 kg mindre enn du forer dine to på - hvorav den ene din er shettis. MEN så forer du halm - og det er jo egentlig bare "fyll-stoff". (hvor mye høy i forhold til halm?) I siste innlegget ditt står det at - de får 30 kg litt fuktig rundball, høy morgen og kveld, og fri tilgang på halm. Mulig det er måten og uttrykke seg på som skaper forvirring her - derfor skriver jeg i grunnen bare det jeg gjør selv - og kommenterer ikke hva du burde gjøre...

Foring er vanskelig - jeg startet med 10-10-12 til å begynne med - men det ble i forhold til mosjonen for mye. Derfor justerte jeg litt ned 9-9-9 - det ble for lite...på 2 uker gikk de ned ganske raskt. Nå har jeg lagt meg på 10-10-9 - og hestene ser "akkurat passe" ut. Ingen ribben som synes - men de er der, under all pelsen...he-he.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/02/2009 :  11:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer ikke morgen og lunsj.
De får 15-20kg rundball på kvelden også har dem fri tilgang på halm har alle forstått nå ?
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2009 :  12:56:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hvorfor spør du slik da??
Kopi av melding:
Så da vil hun få fri tilgang på halm og få høy 4kg om morgen og kveld 5kg, er det for mye ?

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.