hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôring av feit hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôring av feit hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 15/02/2009 :  10:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo
Jeg sliter "litt" nå... Kaldblodshoppa mi skal ned 80kg og det skal jeg få henne ned også. MEN det er ingen som kan fôre om morgenen og middagen, bestefaren min gjorde det før men han orker ikke det mer nå
SÅ mitt er det at jeg legger ut 15kg rundball mellom 16 og 18 hver dag også har dem fri tilgang til halm. Er dette ok ?

(jeg er klar over at det beste er om den kunne fått 3 ganger om dagen hvertfall. men det er ikke mulig, så da er det enten smellfeite hester eller sånn som over)

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2009 :  16:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går hun på utegang? Hva hvis de spiser de opp rundballen med en gang så blir de ikke foret igjen før kl 16 neste dag utenom halm? Skjønte ikke helt hva du mente
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 15/02/2009 :  18:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, de går på utegang... Jeg skjekket ut dette litt fra i går(14/2) til i dag(15/2) Jeg ga dem 11kg høy rundt 16 tiden den 14. Når jeg kom opp kl 13 den 15 var det forsatt litt og gå og pursle i så de sparer... Jeg skal gi dem rundball og da tenkte jeg og gi dem 15kg (vurderer og gi mer) rundball jeg sprer det rundt i hele paddocken så de må gå og gå og gå og gå

Halm metter jo det også ?
Kan jeg gå opp til 20kg rundball ? Det er jo litt vann i det tenkte jeg...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/02/2009 :  18:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange hester er det?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 16/02/2009 :  20:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kanskje en fordel og vite ja Det er en kaldblodshoppe og en mini shettis. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/02/2009 :  02:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hestene skal ha fri tilgang på fòr utendørs hele dagen, vil jeg foreslå at du gir hestene 50/50 med grovfòr og halm. Da har de noe å pusle med hele dagen, men ikke så mye næring.

Siden kaldblodsen skal ned 80 kg, må det reduseres en del på næringen ja. Men siden den andre er shettis, vil jeg tro at den ikke er syltynn heller.... Da får du heller gi den litt mer næringsrikt fòr når de står inne om natta, mens den "stakkars" kaldblodsen må nøye seg med halmblanding også inne.

Men husk at hestene trenger mat for å holde seg i form og holde varmen...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/02/2009 :  10:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hestene står på utegang, så står de ikke inne på natta...

så lenge de har mat igjen fram til noen timer før neste foring, så er det ikke noe problem og gjøre det på denne måten. Prøv å gi de den mengden du ønsker noen dager, og prøv å få sjekket litt da dagen etter når det er spist opp.

Hvordan vet du at hun skal ned 80 kilo ?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/02/2009 :  10:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å legge til. jeg vet jeg skrev til deg i den andre posten at hvis du skulle gi de høymengdene du snakket om, burde du gi flere måltider. Dette blandt annet pga du ønsker hesten ned i vekt (mange måltider holder forbrening oppe, få måltider gjør det motsatte)

Men får de såpass at de allikevel har hele dagen, så holder det forbrenningen fint i gang.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/02/2009 :  13:53:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veid henne og hun veier 646,6kg og alle jeg snakker med sier hun ikke burde veie mer enn 560kg men det er ca bare ... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/02/2009 :  15:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes du skal glemme *80 kilo* og begrense for/øke trening/styrke til du synes hun ser passe ut. *folk* vet IKKe hva hun bør veie .. det kommer an på så utrolig mange ting. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/02/2009 :  20:08:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, skal slanke henne til hun ser bedre ut Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2009 :  17:30:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Heisann
Hvis de står på fri tilgang med halm, holder det ikke da å fore med høy kanskje 2 (?) gang for dagen? Særlig hvis de er overvektige.. Er jo noen hester som bare står på halm og da..

Klemmer fra Monica Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2009 :  17:31:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Heisann
Hvis de står på fri tilgang med halm, holder det ikke da å fore med høy kanskje 2 (?) gang for dagen? Særlig hvis de er overvektige.. Er jo noen hester som bare står på halm og da..

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2009 :  17:32:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Heisann

mariakaogcindy

Skrevet - 20/02/2009 :  22:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ikke du har lest mix-debatten ordentlig, jeg har ikke mulighet til og fôre mer enn en gang om dagen fordi han som pleier og fôre ikke har mulighet til det lenger ... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/02/2009 :  01:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til å fòre slik at hestene må "jobbe litt for maten", dvs. streve litt for å få det i seg?
Hva slags fòrhekk har du?
Så nylig et eller annet sted en slags kasse med lokk og netting i fronten. Dermed må hestene spise det omtrent som ut av et høynett. Så veldig praktisk ut, bla blir det mindre søl og svinn.
Noe å tenke på?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.