hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig hoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig hoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 11/03/2009 :  11:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei vis hoppa ikke ble drektig i 2008 kan hun være i brunst heile vinteren eller slutter hun å hvære i brunst og kommer i brunst til våren igjen?^Å når på vårparten begynner hoppene å komme i brunst?? Jeg vil vite herre her for sia hoppa mi ikke har hvore brunstig seiden november 08 og i tilleg oppfører seg som hingst. Hva tror dere??

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2009 :  00:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en hoppe ikke blir drektig, fortsetter brunstene som vanlig - uten pause.
Det er feks vanlig at hopper som går med hingst er med ham i minst to brunster, sånn at han kan bedekke igjen etter ca. 3 uker hvis hun ikke har "tatt sæ" på første forsøk.

Hopper har brunster hele året, men hyppigere og tydeligere om våren/sommeren. Da er det ca. 3 uker mellom brunstene. Om vinteren kan det gå 5 - 6 uker mellom hver brunst, og de er ikke like tydelige.

Det jeg lurer litt på, er om hoppa di ikke er blitt drektig, men har denne "hingsteoppførselen" som er "vinterbrunst".

Ville nok fått en vet til å sjekke dama.
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 13/03/2009 :  09:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er litt rart at hun ikke har kommet i brunst enda da vis hun ikke er drektig sia det er i mars måned. Fleste hopper kommer jo i brunst i feb/mars måned som vanlig. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2009 :  03:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, altså - hvis hun ikke er drektig - sjekket av veterinær - så bør du vente med å prøve henne for hingst til omtrent mai/juni.
Da vil et evt. føll komme til verden om våren (neste år), som er det gunstigste.
Du har jo skrevet at hun ble bedekket i november, og altså nå skal være ca. 4 mndr på vei - med forventet fødsel i ca. september. Og det er ikke mulig å SE om hun er drektig - bare ved å få henne undersøkt av vet.
Det første du bør gjøre, er å finne ut OM hoppa er drektig.
For - både hoppa og hingsten din er ikke stambok-registrerte eller premierte, og derfor egentlig ikke "lovlige" å bruke i avl, med mindre du sender inn en søknad til NHS v/Stambokkontoret, om tillatelse til å bruke "egen hingst på egen hoppe" - FØR bedekningen skjer.
Ja, det er IKKE enkelt å drive avl av hest, hvis man skal "følge boka"...
Jeg vet at hestene dine er "kjente", og sikkert "go`gamper", men tidligere eiere har ikke fulgt "reglene" for registrering av dem, og da får du et problem - særlig hvis hoppa er drektig.

Mener ikke å være "ekkel", men bare å si fra om "reglene for avl", så du kan se hva du velger å gjøre - HVIS hun ikke er drektig - enda....

Hvis du ønsker mer informasjon om avl, så sjekk sidene til NHS (Norsk Hestesenter).
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 15/03/2009 :  17:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei sist hun var drektig likte hun ikke at jeg tok under magen hennes verken når jeg børster eller tar forsiktig på henne. Da biter hun og sparker under magen. Å det gjør hun no også. Ja det vet at de ikke er men jeg gidder ikke å så premiert de for hingsten er så gammel og mærra får æ ikke registrert eller premiert for da må foreldrene være det å moren er ikke det å faren død i 2008. Koffer skal man følge boka. E hæstan mine kjent?

Hoppa vår kjøpte vi når hun var 8 måneder så hun er det bare vi som har eid. Å Hingsten har hatt 3 forskjellige eiere før meg. Han er nesten registrert men ikke ferdig registrert. Ka e probleme me hvis hoppa er drektig kos problem får æ da?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/03/2009 :  01:26:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Hestelista for NL-hest er hestene dine med, ja. Og Kvikken står med et reg.nr. (91-3563).
Det er dessverre avlerne av mor til din hoppe som ikke har fulgt boka (i 1983), selv om foreldrene til Bella er både premierte og kjente, og da sitter du med en uregistrert hest, som ikke kan få registrerte føll.

Siden det dessverre er en del som er i samme situasjon som deg, har man begynt å gi muligheten til å føre hester i A- og B-liste, hvor man altså for B-listen kan få stille hestene, få dem registrert her, og etter hvert kommer avkommene "på plass" igjen. Det står noe om dette på Rimfakse - som nå er oppe og går igjen, og der står det en del om avl under Landslagets sider.

For noen betyr det kanskje ikke så mye om hesten er registrert eller ikke - hesten er like bra den - men hvis man evt. skal selge, kan det være vanskelig å få solgt dem, siden folk helst vil ha registrerte hester. Men les reglene, så vil du forstå.

Jeg har også erfart at drektige hopper kan bli litt "kilen-ømme" under buken og ved juret. Det er lurt å venne dem til å bli tatt der, særlig hvis et føll skal die. Selv har jeg brukt myke kluter og vasket forsiktig. Det er jo viktig at juret er rent når føllet skal ha melk.
Er veldig spent på om hoppa er drektig, altså...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2009 :  08:52:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg leste i gang i en bok at om hoppa var drektig med et hingsteføll så kunne hun utvikle hingstete atferd... Sto noe om hopper som prøvde å bedekke andre hopper osv... Vet ikke hvor vidt dette stemmer, men kan helt sikkert skje... Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Er jo mange som bruker et hår fra halen til hesten og en gull ring og holder den over krysset til hoppe, begynner den å pendle er hun drektig. Man kan også se kjønnet på føllet på denne måten.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/03/2009 :  01:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Roxira - den med hingsteføllhormoner har faktisk jeg hørt om også, når du nevner det.

Ellers er metoden med gullring i tråd visstnok benyttet på folk også - at ringen går i sirkler hvis det er en jente og i ovaler hvis det er gutt - eller var det omvendt...??
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.