hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Premie til den som kan hjelpe meg!:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Premie til den som kan hjelpe meg!:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emaxine

» VIP

Skrevet - 14/04/2009 :  12:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha hoppa mi og føllet (som kommer i juni) hjemme hos mine foreldre i sommer. De bor i enden av et byggefelt med mange hyggelige naboer som er glad i hest og syns det er veldig koselig å gi henne mat.

Saken er den at jeg er veldig redd for at de skal bli ekstra gira når det kommer ett føll der i sommer, og at det blir enda mer mating. Mange av dem er ikke veldig kunskapsrike når det gjelder hva hester kan spise. Jeg har bl.annet finne brødskiver med saltpølse, myglet brød osv inne på beitet.

Og jeg er også redd for at de skal få for mye mat. Hvis 8 naboer + gir ett halvt brød hver en dag, blir det 4 + hele brød, noe hun _ikke_ er vant til, og faren for kolikk er der. Jeg ønsker å ha kontroll på hva de får i seg.

Jeg er også redd for at noen skal gå inn til hestene og "styre" uten at jeg er der.

Det jeg lurer på da, om noen kunne hjulpet meg med å skrive ett hyggelig skriv til mine foreldres naboer om at jeg ikke ønsker at hestene skal bli matet eller gå innen for gjerdet uten at jeg er med. Og at det står litt om hva som kan skje med mor og barn om de får i seg feil eller for mye mat. (Trenger fakta opplysninger her)

Men de må gjerne bli med meg inn å klappe eller hjelpe til når jeg skal fôre.

Så den som kommer med det beste skrivet, skal få en liten ting i posten Husk at det hele skal være i en hyggelig "tone".

Send ditt forslag til:

marsipangrisen_min@hotmail.com

Johannebs

» VIP

Skrevet - 14/04/2009 :  19:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Ser at du vil sende ut et bre, men noe som også går (og som pleier å virke), er å henge opp et skilt eller en lapp på gjerdet hvor det står noe som: "Ikke mat hestene, de kan bli sjuke" eller noe i den duren. Bare ett forslag. Det går jo an og gjøre det i tillegg til å sende ut brev eventuelt;)
Gå til toppen av siden

Emaxine

» VIP

Skrevet - 14/04/2009 :  23:04:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt tanken på å sette opp ett skilt.
Men det er bare det at jeg har vært så dum å latt naboene mate henne før. Dette er barndomshjemmet mitt, og hoppa har stått der fast hele året i 6 år fram til for 3 år siden da jeg begynte på ny skole og tok henne med meg. Da ble det kun om sommeren hun har stått der. Så naboene har liksom fått ett forhold til henne, og blir ekstra gira når de ikke har sett henne på en stund. Så syns det virker litt frekt å bare henge ett skilt opp der det står at de ikke får mate hesten(e) lengre. Har tenkt på å gått rundt til hver enkelt nabo, men jeg er dessverre ikke så flink til å fortelle det på en måte så det blir forstålig. Derfor har jeg bestemt meg for å sende et skriv til dem. Men er ikke så god på dette heller:P så derfor trenger jeg hjelp fra noen skrive dyktige heste folk:)

Har hatt ett uheld med en nabo som ga brød til hesten hver gang han skulle ut med søpla. Så var det en gang han ikke hadde med noe brød. Dette syns min kjære ponni var veldig uretferdig, og løp ned gjerdet og etter naboen i full gallop. Naboen ble jo livredd stakkaren. Han trodde hun kom for å ta han. Heldigvis kom det en ana nabo til unsetning, og fikk slept en missfornøyd glupsk ponni inn igjen på beitet. Og dette fikk jeg da vite en uke etter hendelse, tilfeldigvis da jeg hadde en samtale med kona til han som slepte henne inn.

Men ser ikke ut som om naboen tok skade av "overfallet", for han slenger stadig vekk inn litt brød.

Ja, jeg vet jeg er dum som ikke har sagt i fra ang den matingen, så har meg selv å takke for det. Syns det bare er så vanskelig å si nei til dem også. De er jo så hyggelige.

Men mulig jeg setter ut et skilt i tillegg;)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/04/2009 :  02:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - dette er et problem du ikke er alene om. Mange folk synes det er hyggelig med hester som kommer til gjerdet for å få en godbit - og gir dem omtrent hva som helst.
MEN DET ER FARLIG!

Det er valdig mange ting hester IKKE må spise - bla. BRØD og EPLER - som er det folk som oftest gir, dessverre.
Altså, en skive tørt brød er ok, men det må ikke være for mye, og IKKE muggent.
Et eple er ok - men ikke flere.
Hestene kan nemlig bli MEGET syke av sånt.

Du må nok lage et par plakater og sette på gjerdet, med en tydelig tekst:
VÆR SÅ SNILL - IKKE GI OSS MAT. VI KAN BLI VELDIG SYKE! TAKK.

Så kan du jo også lage et hyggelig rundskriv og legge i postkassene i nabolaget, hvor du skriver litt mer om hvorfor det er viktig at hestene ikke får noe mat utenom den dere selv gir.

Det ville jo være grusomt hvis en - eller begge - hestene blir syke, og kollik er ikke å spøke med.

Håper dere får en hyggelig sommer med "villahester" - og forståelsesfulle naboer.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2009 :  08:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
eller hva med å spre ryktet om at de har VÆRT syke....da er jo folk snille som lar VÆRE å gi de noe, til tross for gamle vaner...

folk er nå så søte, da - selv har vi til og med problemer med svigerfar, som husker hesten "de hadde før i tia" - som selvfølgelig var et vidunder, som kunne og tålte alt...Var hester mer solide før??

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Emaxine

» VIP

Skrevet - 15/04/2009 :  12:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, har tenkt tenken på det:P Men føles litt slemt det også.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2009 :  22:24:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
huff, ja - det er jo det...Det beste er nok å bare legge frem saken - men som du sier - det ER vanskelig å ordlegge seg på rette måten, få frem at man mener det man mener - men uten at folk føler seg tråkket på. Det der er visst ikke jeg så god på heller! Masse lykke til!!

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/04/2009 :  23:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å informere nabolaget er vel den "snilleste" veien å gå.
I tillegg til "vær-så-snill-plakater" på gjerdet + en kopi av et skriv omtrent som dette:
- Kjære naboer!
I sommer skal ------- og hennes føll --------- gå på beite her.
Jeg har nå blitt ett år "klokere", og har fått vite at det ikke er sunt for hester å spise mye forskjellig mat. Ja, selv brød og epler er ikke bra.
De kan bli veldig syke i magen og få kolikk, ja i verste fall tarmslyng.

Håper derfor at alle her følger oppfordringen om å IKKE gi dem noe mat.
De får alt de trenger av meg.

Dere kan gjerne klappe dem - men ikke gå inn til dem.

Håper vi får en nhyggelig sommer sammen med hestene.

MVH -----------

- Kunne noe sånt være noe?

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2009 :  10:40:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har nå blitt ett år "klokere", og har fått vite at det ikke er sunt for hester å spise mye forskjellig mat

Den fikk jeg sansen for - her "tar man vekk" den biten hvor folk kan føle seg tråkket på, ved å "skylde på" seg selv om hvorfor det var greit før...Veldig bra, synes jeg!

Gå til toppen av siden

Emaxine

» VIP

Skrevet - 17/04/2009 :  21:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å informere nabolaget er vel den "snilleste" veien å gå.
I tillegg til "vær-så-snill-plakater" på gjerdet + en kopi av et skriv omtrent som dette:
- Kjære naboer!
I sommer skal ------- og hennes føll --------- gå på beite her.
Jeg har nå blitt ett år "klokere", og har fått vite at det ikke er sunt for hester å spise mye forskjellig mat. Ja, selv brød og epler er ikke bra.
De kan bli veldig syke i magen og få kolikk, ja i verste fall tarmslyng.

Håper derfor at alle her følger oppfordringen om å IKKE gi dem noe mat.
De får alt de trenger av meg.

Dere kan gjerne klappe dem - men ikke gå inn til dem.

Håper vi får en nhyggelig sommer sammen med hestene.

MVH -----------

- Kunne noe sånt være noe?

Opprinnelig postet av T. Boysen

Veldig bra forslag:) Og som feliin skrev, at jeg legger det over på meg.

Men jeg kunne også tenke meg å hatt litt mer idetalj på hva som faktisk skjer. Og hvorfor man ikke kan gi hesten all type mat/for mye mat.

Så det er bare å komme fram med kunskapen deres folkens:)

Har enda ikke sendt ut premien, så det er bare å komme med forslag.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/04/2009 :  00:27:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden dette er en islender, behøver den definitivt ikke noe ekstra foring når den går på sommerbeite = grunn nr. 1.

Brød er å sammenligne med kraftfor - som er bakt med gjær. Bare noen få brødskiver kan fort bli tilsvarende en liter kraftfor. Hetsen får da for mye næring og kan bli forfangen - som er en meget farlig sykdom som gjør at hovkapselen kan løsne fra hovbeinet. Meget smertefullt for hesten og
kan føre til at den må avlives. Grunn nr. 2.

Og muggent brød er meget farlig for hester - rene giften! Grunn nr. 3.

Et eple er ok - men flere kan føre til at syrebalansen i magen til hesten ødelegges - pga fruktsyren i eplene. Dette kan føre til kollik = grunn nr. 4.

Ellers er all slags søtsaker heller ikke bra, da hester rett og slett ikke trenger sukker.
Det eneste jeg kommer på som ikke er "farlig" er gulrøtter - men også dette med måte, så du må ikke si at de kan gi gulrøtter - da kan du fort risikere at hesten får kilovis med gulrøtter - og også da får de vondt i magen.

Altså: TIL ALLE SNILLE FOLK: IKKE GI HESTENE NOE Å SPISE - VÆÆÆR SÅ SNILL!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.