hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering: Hvilke forhåndsregler tar du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Longering: Hvilke forhåndsregler tar du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  16:34:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
De aller fleste ryttere er i dag flinke til å benytte hjelm og eventuelt annet sikkerhetsutstyr når en skal ri. Også kontrollering av utstyr er vi stortsett flinke med, men hva slags forhåndsregler tar du egentlig når hesten skal håndteres fra bakken? F.eks. ved longering?
  • Har dere eget avgrenset område for longering? F.eks. rundpaddock eller liknende?
  • Dersom dere benytter den ordinære ridebanen, har dere da egne regler for longering? F.eks. med maks antall longerende/ridende, tillatelse fra alle andre på banen, kun når ingen andre befinner seg der etc.
  • Hvordan utstyrer du deg selv om hesten? Bekeldning, hjelm etc.
  • Gjør du noen forhåndsregler med hesten og hestens utstyr med tanke på sikkerhet? Både ved bruk av utstyret, og ved valg, klargjøring, innstilling etc av utstyret.
  • Eventuelle andre faktorer dere har å komme med..
Hvordan ser dere egentlig på longering? Er det samme, større eller mindre ulykkesrisiko enn for ridning? Hvorfor/hvorfor ikke?

dressurblogg.no

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  10:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har dere eget avgrenset område for longering? F.eks. rundpaddock eller liknende?
- ja, har lonsjegrop
Dersom dere benytter den ordinære ridebanen, har dere da egne regler for longering? F.eks. med maks antall longerende/ridende, tillatelse fra alle andre på banen, kun når ingen andre befinner seg der etc.
- svaret over sier det meste her
Hvordan utstyrer du deg selv om hesten? Bekeldning, hjelm etc.
- bruker det jeg står og går i der og da
Gjør du noen forhåndsregler med hesten og hestens utstyr med tanke på sikkerhet? Både ved bruk av utstyret, og ved valg, klargjøring, innstilling etc av utstyret.
- ikke som jeg kommer på i farten.
Eventuelle andre faktorer dere har å komme med..

Heh... dette svaret var det lite hjelp i...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/02/2004 :  12:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ridebanen. Gøy å være sjef på stallen av og til, selv om jeg aldri jager noen bort fra banen om de var der først

Selv bruker jeg hjelm, har sett hvordan hover kan fly i alle retninger og vil helst ikke ha dem i hodet.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  13:59:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
  • Har dere eget avgrenset område for longering? F.eks.
    rundpaddock eller liknende?

• - Joda, vi har rundpaddock, men på vinteren er den dekket av snø og is og sørpe osv, så da er hallen god å ha også til longering
  • Dersom dere benytter den ordinære ridebanen, har dere da egne regler for longering? F.eks. med maks antall longerende/ridende, tillatelse fra alle andre på banen, kun når ingen andre befinner seg der etc.

• - Jepp, i banereglene som står oppslått i hallen står det at man skal be alle andre om tillatelse ved longering. Selv trener jeg i hallen når det er minst mulig andre folk og hester der, så jeg har ikke hatt noe problem med dette, dessuten er hesten min svært lydig under longering og snill mot andre hester, så vi er ikke til noen fare for andre
  • Hvordan utstyrer du deg selv om hesten? Bekeldning, hjelm etc.

• -Eh, som vixi
  • Gjør du noen forhåndsregler med hesten og hestens utstyr med tanke på sikkerhet? Både ved bruk av utstyret, og ved valg, klargjøring, innstilling etc av utstyret.

• -Jeg bruker hodelag,tømmekjøringstøyler og longerinsgjord under longering, og sørger for at utstyret er godt vedlikeholdt og i orden
  • Eventuelle andre faktorer dere har å komme med..
  • [/list]Hvordan ser dere egentlig på longering? Er det samme, større eller mindre ulykkesrisiko enn for ridning? Hvorfor/hvorfor ikke?
    - Vel, etter min erfaring er det til større risiko for de andre som rir rundt enn den som longerer, har flere ganger omtrent blitt løpt ned/sparket av hester under longering (og slike hester burde ikke longeres hvis det er andre i hallen, noe jeg også kommer til å si ifra om)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
    Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:23:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
    vi har en fin rundpaddok pent beliggende ved elven...om det bare hadde vært like flott osm det hørtes ut, he he. Har en rundpaddok men en av hingstene som sto på stallen før hoppet over og rev ned litt, etter det er det ingen som har ryddet opp der. Men planer om å ordne det til sommeren.
    Så nå benytter vi både ridebanen og ridehuset, er ingen regler for hvordan det skal løses. Men stort sett så kommer de som vil benytte seg av ridehus/ridebane til enighet. Nå på vinteren blir det mest longsjering ute, da de fleste (naturlig nok) vil ri innendørs. Ridebanen vår er strålende for tiden, fint snølag som ikke er hardt eller glatt. men blir ikke longering i full gallopp akkurat.

Skjekker over utstyret før jeg begynner å longere, og selv bruker jeg hansker. Burde vel egentlig hatt hjelm også, men slikt glemmer man.

Bruker innspenning (strikk eller tøyler), longegjord, hodelag, longetau og pisk på hesten.

er det tryggere enn ridning? hmm, kommer vel ann på hesten og longøren akkurat som det kommer ann på rytter og hest. Er hesten vant til det og skolert er det ikke noe problem, men er hesten uvant med det kan den jo mye lettere løpe ned longøren, løpe vekk (longøren blir hengende etter) eller treffe longøren. Mens en rytter letter hodler seg oppå, mne kan derimot skade seg mye mer ved ikke å ha muligheten til å slippe og hoppe unna.
    tror det er litt 50/50 egentlig.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/02/2004 :  11:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
    "Har dere eget avgrenset område for longering? F.eks. rundpaddock eller liknende? "

Niks, longerer på et jorde....

"Hvordan utstyrer du deg selv om hesten? Bekeldning, hjelm etc."
    Hesten har på grime med et longetau. Jeg har på meg det jeg står i der og da, og har evt med meg pisk. Avhengig av hva jeg skal gjøre, da jeg egger inn mye generelt bakkearbeid når jeg longerer.

"Gjør du noen forhåndsregler med hesten og hestens utstyr med tanke på sikkerhet? Både ved bruk av utstyret, og ved valg, klargjøring, innstilling etc av utstyret."

Nei, jeg setter på en helt vanlig grime og et tau;)

"Eventuelle andre faktorer dere har å komme med..
    Hvordan ser dere egentlig på longering? Er det samme, større eller mindre ulykkesrisiko enn for ridning? Hvorfor/hvorfor ikke?"

Slik jeg gjør det, nei, jeg ser ingen ulykkesrisiko overhodet. slik mange gjør det, at hesten skal longeres for å få ut energi, dvs løpe fra seg, og hesten kan ikke en eneste kommando: LIVSFARLIG!. Jeg begynner alltid med det helt grunnleggende og på kort tau. JEg sender aldri en hest ut på ti meter og ber om galopp. Kan ikke hesten skritt og holdt, jobber vi med de to tingene til det sitter, helt til hesten er ute på ti meter tau-. deretter begynner vi med trav. Når trav skritt og holdt fungerer, begynner vi med galopp fatninger-osv osv.Hesten skal lære seg og gå pent og ikke henge i tauet , bøye seg osv. Tar man seg tid til disse tingene er det ingen fare for å bli hverken løpt ned eller at hesten løper fra deg. Det er som med alt annet. Opplæring. Men mange synes ikke den delen er så veldig viktig...
    Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  14:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
    Har dere eget avgrenset område for longering? F.eks. rundpaddock eller liknende?

En av paddockene har god sandbunn, jevnt underlag og passe størrelse så vi longerer der så sant det er mulig.

Dersom dere benytter den ordinære ridebanen, har dere da egne regler for longering?

På en liten stall er det enkelt å ta hensyn til hverandre. Men på andre staller jeg har stått har det vært klare regler. Hvis banen eller ridehuset er ledig kan to longere på hver sin volte. Hvis det er inntil 3 ridende der er det KUN anledning for en hest å longere, og da må alle ridende samtykke. Er det fler enn 3 ridende må den longerende ut. Altså viker longerende for ridende og man må gå ut selvom det bare er én rytter som sier nei.

Hvordan utstyrer du deg selv?

Sørger egentlig bare for at hender og føtter er OK. Har alltid på hansker og "stallsko" eller ridestøvler. Men hvis jeg (mot formodning) måtte longere en hest jeg visste var ekstremt uregjerlig ville jeg hentet både hjelm og sikkerhetsvest!

Gjør du noen forhåndsregler med hesten og hestens utstyr med tanke på sikkerhet? Både ved bruk av utstyret, og ved valg, klargjøring, innstilling etc av utstyret.

Selvom jeg har, og sikkert kommer til å gjøre det igjen, longert hester i bare grime gjør jeg IKKE det medmindre jeg kjenner hesten godt og er på en trygg og avgrenset plass (ridehus eller bane med skikkelige gjerder og lukket port). Velger stort sett å longere med to liner så da har hesten på hodelag og rundgjord til å tre linene igjennom.
    Har stort sett alltid på belegg (samme som ved ridning) og sørger for at alt utstyr er tilpasset hesten FØR jeg tar den ut. Liker ikke tanken på å stå og fikle med sånt når man er ute og kanskje ikke har noen som kan holde hesten. Evt innspenning er helt løst til hesten har fått bevege seg litt og strammes inn gradvis.
    Har valgt bort kapsun etter å ha lest (og til en viss grad erfart) at det ikke er spesielt gunstig. Bruker heller ikke annen innspenning enn strikk, og denne brukes i så fall svært løst slik at den oppfordrer hesten til å søke ned uten at den blir fristet til å krølle seg sammen eller henge i strikken.
    Dersom jeg ikke kjenner hesten fra før vil jeg først se hvordan den virket å håntere, og jeg ville garantert ha brukt hodelag samt kun longert i rundpaddock, ridehus eller et annet sted med tydelige avsperring.

Hvordan ser dere egentlig på longering? Er det samme, større eller mindre ulykkesrisiko enn for ridning? Hvorfor/hvorfor ikke?

Longering er noe jeg har brukt som en del av grunntrening for unghest, men for "voksne" hester holder jeg det til et minimum, og da stort sett som avmosjonerende og løsgjørende arbeide. Longerer faktisk svært sjelden, og da ikke mer enn 15-20 minutter totalt og er nøye på at hesten går på en så stor volte og er så rett i kroppen som mulig.

Som med ridning er det større risiko hvis hesten er under opplæring, eller er en spesielt skvetten type. Men generelt vil jeg si at ulykker i longe nok kommer av at man gjerne blir uoppmerksom og sløv fordi det er så "lett"...
    Selv er jeg nøye med hvordan jeg holder linen, at den ikke blir for slakk under longeringen og at jeg til en hver tid kveiler den opp slik at hverken hesten eller jeg kan tråkke/vikle oss inn i den. Surrer ALDRI linen rundt hånd eller arm! Og jeg står heller aldri med ryggen til hesten og lar den løpe rundt meg (*gys*)
    Blir det for mange distraksjoner, eller hesten er voldsomt sprek og ukonsentrert, holder jeg meg til enkle kommandoøvelser i skritt og trav og gir den ikke sjansen til å "fise rundt" i full galopp.

Redigert av - elx den 18/02/2004 14:37:21 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/02/2004 :  19:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
    Har noen hørt om ulykker som faktisk har skjedd under longering? Da mener jeg at longør har blitt skadet, eller slått seg litt hardt. Jeg har nemlig hørt at longering er risikofylt, men har aldri hørt om at en ulykke faktisk har skjedd. Jeg har riktignok sett hester som har hoppet og bykset så mye at man godt kan tenke seg at noe kunne ha skjedd, men en faktisk ulykke har jeg aldri hørt om. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  19:51:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
    Her på Mixen leste jeg om en jente i Danmark som døde etter å ha blitt slept etter hesten, men jeg vet ikke om det var longeline eller leietau hun viklet seg inn i.
    I likhet med eligj har jeg selv aldri sett/opplevd at noen har blitt alvorlig skadet - heldigvis.
    Men jeg har sett hester tråkke over og vikle seg in i linen, og hester som har kommet seg løs og løper avgårde med longelinen mellom bena. Ikke noe hyggelig syn når det er noen hundre meter bortover jordet før du kommer til trafikkert vei...
    I tillegg har jeg sett folk som har fått stygge (!) sår i hendene etter å ha tviholdt på spreke/paniske hester uten hansker og med nylonline.
    Men det ekleste jeg har sett er en hest som gikk til angrep på longøren! Vi snakker flate ører, blottede tenner og sparkende framben... *urk* Der gikk det overraskende nok bra, men dette var en voksen berider fra Danmark som var forberedt på at hesten var "vrang" og håndterte det på imponerende vis. Veldig glad det ikke var meg!

Redigert av - elx den 18/02/2004 19:53:57 Gå til toppen av siden

vixi
    » VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  22:34:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
    Har sluppet unna skader med et nødskrik. Hadde en periode en skikkelig "jævel" av en ponni, som tverrvendte og løp rett mot deg. Medførte noen tigersprang ut av skuddlinjen for mitt vedkommede. Men, jeg har ikke lært... tok ingen spesielle forholdsregler når jeg begynte med unghestene heller, og kommer vel neppe til å gjøre det i fremtiden. Har ellers aldri hørt om noen ulykker - som jeg kommer på i farten i hvertfall.
    Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  23:22:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
    Kopi av melding:
    Her på Mixen leste jeg om en jente i Danmark som døde etter å ha blitt slept etter hesten, men jeg vet ikke om det var longeline eller leietau hun viklet seg inn i.

Opprinnelig postet av elx

Det var Ditte Pedersen. Kommende dressurtalent i dressur (hun var Danmarks beste ponnirytter). Etter hva jeg har hørt skjedde dette ved ridning. Dvs at hun hoppet vel egentlig av for å grave ut noe sand fra kanten, og da hadde hun bundet hesten til seg. Vet ikke hva hun bandt den til seg med. Kanskje leietau, tøylene eller longeringstau. Dette var til og med med superponnien hennes. Altså en ponni hun kjente godt, og som hun sikkert gjorde dette med fordi hun stolte på den.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/02/2004 :  23:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
    Kopi av melding:

Men jeg har sett hester tråkke over og vikle seg in i linen, og hester som har kommet seg løs og løper avgårde med longelinen mellom bena. Ikke noe hyggelig syn når det er noen hundre meter bortover jordet før du kommer til trafikkert vei...
    Opprinnelig postet av elx

Jupp, en veldig god grunn til å longere på inngjerdet område, OG lukke porten mens man holder på. Da får hesten i alle fall ikke løpt så veldig langt.
    Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2004 :  23:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
    At longering overhode ikke er farlig mener jeg iallfall at bare er tull. Selv med den snilleste hest.. Som longør er du utstyrt med pisk, og står ikke så langt fra hesten på bakken. Selv om hesten ikke pleier å gjøre motstand eller pleier å gjøre bøllete ting mener jeg at det er ikke helt utelukket at en hest slenger et bein ut i luften. Enten fordi den kan gjøre motstand mot pisken eller bli skremt. Jeg vet om hester som har sparket andre hester slik at de har brukket beinet tvert av. Så det finnes endel kraft i et spark.. Treffer et slikt spark et hode på et menneske er man ille ute. Også andre kroppsdeler kan være farlige, men kanskje ikke livsfarlig som med spark mot f.eks. hode.

Selv rir jeg "verdens snilleste hest", og det hender også at jeg longerer han. Han går bra i longe, og jeg longerer ikke av den grunn at hesten skal løpe fra seg energi etc. Han er likevel av den litt våkne typen. Vanligvis takler han ting bra ved å ikke skvette, men kommer ting veldig brått på hender det at han gjør det. En gang kom f.eks. to hesten i full galopp ved siden av ridebanen. Nå kan det kanskje diskuteres om dette ene og alene var ansvarlig å gjøre, men det som hendte var at hesten jeg longerte ble veldig skremt da disse kom veldig brått på samtidig som de stresset han litt opp. Dette resulterte i at hesten reagerte med et kraftig bukkesprang, og jeg holdt bokstaveligtalt på å få hesten i hodet. Dette gikk heldigvis bra.

Ellers gikk jeg en tur i grusen i romjula. Fordi hesten skvatt. Jeg hadde han i galopp, og han derfor skeinet han ut i den åpne delen av storvolta (longerte på ridebane helt alene). Jeg gjorde det forsøk på å holde han igjen, men var nødt til å slippe. Slapp vel muligens litt sent, for jeg gikk rett på snørra i grusen (slapp vet i stupet cirka), og fikk skrubbsår på begge hendene (resultat av at jeg ikke hadde hansker, noe som forsåvidt er veldig irriterende da jeg egentlig longerte med hansker den dagen, men hadde de av en liten stund). Og hesten gikk på tryne og pådro seg noen sår (så han måtte stå noen dager). At dette var alvorlig vil jeg ikke si, men jeg har fått arr på hendene etter hendelsen, og hadde det ikke vært for at jeg alt var vaksinert mot stivkrampe hadde det nok vært en ide og gjort det da. At ting gikk så bra som det gjorde er nok mest fordi jeg alltid holder longeringstauet på en slik måte at det er lett å slippe om hesten skulle dra av gårde, og at jeg innser at jeg bør slippe. Hadde jeg sluppet senere eller hatt tauet viklet rundt håndleddet hadde jeg blitt dratt noen meter også. Jeg er forsåvidt også glad det var vinter og jeg ellers var godt kledd med langermet bukse og genser (hadde vel egentlig på meg jakke).

Sikkerhetstiltak jeg gjør ved longering er og alltid bruke hansker (jeg har lært.. Hansker er dessuten lurt for å unngå brannsår om hesten drar), langermet genser og bukse, egnet skotøy (har vel bare sko som vil egnes som brukes i stallen), holde longeringstauet slik at det lett kan gli ut av hånden, bruke hjelm (det begynte jeg med litt før disse hendelsene, men har blitt flinkere til og alltid benytte dette siden. Bruker det nå også ved lang tøyle dressur), sjekke at utstyret er i orden og rett tilpasset, og under longeringen er jeg nøye med at jeg hele tiden konsentrere meg om det jeg gjør, har longeringslinen stram slik at hesten ikke kan tråkke i den, og ikke veiver med pisken slik at hesten skremmes av longørens vimsing. Folk som vimser for mye når de longerer oppnår dessuten ikke ønsket respons fra hestens side med tanke på å hesten til å gå godt. For meg er iallfall longering en alternativ treningsmetode som av og til kan være egnet, og ikke en måte å gi hesten eller meg fri, eller for å få hesten til å sprute ut litt energi.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  19:33:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
    Jepp! Vi har en egen innhegning som vi longerer/løshopper i.. Regelen er ALDRI mer en en hest på banen samtidig. Og i tillegg kun den personen som longerer/løshopper.. Ettersom det er jeg som somregel longerer/løshopper de fleste hestene så kan jeg ta utgangspunkt i hva jeg har på meg, og hvilket utstyr hesten har.
    På vinteren er jeg utstyrt med først og fremst varme og gode sko. Det er ofte litt glatt under snøen, og det er godt å ha skikkelig fotfeste. Jeg bruker også hjelm og hansker. Selvom det er min egen hest som jeg kjenner godt. Også har jeg en lang longeringspisk. Å slå hesten med denne er FYFYFYFY, den er kun med for å rett og veilede. Og ettersom jeg trener noe dressur fra bakken er den grei og ha. Hesten har på seg beskyttere på alle 4 beina, evnt bandasjer. Om jeg løshopper bruker jeg også kopper. Hesten har hodelag m/delta eller kapsun. Og den har også longeringsgjord og innspenningstøyler (kommer litt ann på hvilke hest jeg trener). Dessuten må hesten har sko og brodder. Dette gjelder om vinteren selvfølgelig. Grunnen til at jeg bruker beskyttere og kopper, spesiellt når jeg løshopper, er fordi hesten rett kan tråkke seg, og beskytterne tar imot evnt støt. Hesten min bruker stryksokker fordi han stryker seg. Men som sagt, utstyret kommer ann på hvilke hest, og hva jeg skal trene..

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Beauty
    » VIP

Malaysia

Skrevet - 31/03/2004 :  07:26:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
    Jeg longerer BESTANDIG inne i en liten paddock eller i ridehuset. OG STENGER BESTANDIG porten. EN gang gjorde jeg ikke det, fordi jeg red opp til ridehuset med longe utstyr, og hadde ingen ledige hender. Naar jeg hoppet av skvat hesten og raste ut. Vanligvis ville han ha stoppet eller sprunget ned paa stallen, men det var en IDIOT som sprang mot han naar han skulle loope ned mot stallen, og da loop han selvfoolgelig andre veien; ut paa motorveien! Og vaktene proovde ikke en gang aa stoppe hesten, de bare sto aa glante! URK! Jeg kom forsiktig(for ikke aa skremme han) gaaende etter, sa til vakten at han kunne IHVERTFALL gaa og stoppe bilene, imens jeg ropte "HOLDT Nick!" til hesten, og Takk og Lov for at han kan denne kommandoen saa godt! Han braa stoppet og snudde seg; "Kom", saa kommer han tuslende mot meg. Jeg har aldri vaert saa redd i mitt liv! SKAL BESTANDIG stenge porten! Dette hadde kanskje ikke SAA mye med selve longering aa gjoore, men vet at jeg hadde stenkt dooren etter meg om jeg ikke hadde hatt hendene fulle med longerings saker. STENG PORTEN!!!

Foor var det lov aa longere paa "alt mulig" ridebanen, men det ble saa mye tull med det, at naa er det ikke lov i det hele tatt, men vi gjoor det om det ikke er noen hester der(for eksempel veldig tidlig om morgenen, eller paa en hellig dag). Det er ogsaa lov aa longere i dressur sandbanen, men dette synes jeg ikke burde vaert lov fordi den er ikke inngjerdet ordentlig, ligger rett ved veien, og er ganske liten(dressur bane). Dessuten liker jeg som rytter aa ri der uten at hesten blir kokko fordi en annen (hvit) hest raser rundt. Det er IKKE lov aa longere paa sprangbanen(det er bra), det er lov aa longere i ridehuset der det er en liten longerings bane, og det er lov aa longere i paddockene(saa lenge det ikke staar en hest der). Det er lov aa bruke en av rideskolebanene til longering. Det er IKKE lov aa bruke gressbanen til longering, fordi "den skal holdes pen til naar det blir stevne", dessuten er gress ofte litt for glatt til aa longere paa.

Naar jeg longerer bruker jeg bestandig hjelm, stall sko/sko som jeg kan bruke i stalllen(ikke sandaler eller hooyehaeler) og hansker. Her blir jeg faktisk ledd av naar jeg longerer med hjelm, spesielt om jeg har paa meg "vanlige" klaer i tilegg. Synes det er utrolig teit at folk oppfoorer seg saann. Men jeg har ogsaa blitt ledd av foor; naar jeg gjoor stallarbeid/mookker(her er det liksom stallgutta sin oppgave, og IHVERTFALL IKKE noe jenter skal gjoore... jeg synes faktisk det er fint aa pynte til hesten), naar jeg drev med plastpose trening paa hesten, og naar jeg gikk rundt paa stallen og laerte hesten aa stoppe paa kommando. MEN jeg vet at disse er alle ting som jeg har gjort rett, og som absolutt ikke er teit. Kommando treningen kan faktisk redd livet til deg eller hesten en dag! Poenget er; Drit i at folk synes det ser helt merkelig ut aa gaa rundt med hjelm naar du ikke skal ri men longere, for det er nemlig du som er smart fordi du har vett nok til aa bruke hjelm.

Hesten bruker BESTANDIG stryksokker, senebeskyttere(strysokkene har Nick spist hull i, men sene beskytterne beskytter medre enn ingenting), og kopper paa frambeina.

Jeg surrer ALDRI longetauet rundt haanden, og jeg synes de som faar stygge saar paa hendene for bruke vett og ihvertfall bruke hansker. Noen ganger blir jeg "sint" paa det dumme longeringstauet, fordi det er saa komplisert aa holde styr paa uten aa surre det rundt; noen som har forslag til hvordan jeg kan bli venn med tauet? Tenkte ogsaa aa kjoope enda ett tau, saa jeg kan kontrollere hesten bedre, spesielt naar han bestemmer seg for aa snu, men da maa jeg holde styr paa hele to tau og en lang pisk Uff longering er komplisert det....

Bruker sal og hodelag, eller bare hodelag, og da surrer jeg opp tooylene og hekter dem opp under hakereimen saa hesten ikke skal sette seg fast. Med salen setter jeg selvfoolgelig opp stigbooylene saa de ikke henger og slenger.

Forhaandsregler:
    -alltid steng porten og longer i ett inngjerdet omraade.
    -alltid bruk hjelm, hansker og sko som du kan loope i.
    -alltid brett tauet; IKKE surr det!
    -Knyt en knute eller tre paa enden av longetauet saa du har en stopper i tilfelle hesten skulle rive det ut av haanden di.
    -ALDRI la hesten loope rundt paa volten, Nick har faktisk falt naar han gjorde dette(han faller til og med paa siden i paddocken naar han leker og han...)

Er longering farlige enn ridning? Vel det kommer ann paa hvor forsvarlig man holder paa! Om ulykken skulle skje, tror jeg man kan faa vaerre skader fra longering enn ridning... For eksempel om hesten looper ut og du detter av hesten er det mest sannsynlig at du faar noen blaamerker eller forstuelser, men om hesten looper ut paa longelina og du faller kan du risikere aa bli loopt ned, noe som er vondere tror jeg..... tenker jeg riktig eller er jeg helt paa gjorde

Hva gjoor man egentlig om hesten protesterer og steiler mot deg eller noe? Dette skjedde faktisk ei vennine av meg naar hun proovde aa longere hesten, og hun har ikke gjort det siden. Jeg tror hun pisket han forsiktig fram paa buken naar han "angrep", men han reagerte ved aa bukke etter henne og spurte den andre veien.... Jeg tror jeg hadde blitt ganske skremt.... uff,.,,, hva om det skjer naar jeg skal longere Hva gjoor man da

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
      Tidligere emne Emne Neste emne  
     Nytt emne  Svar på emne
     Skrivervennlig versjon
    Snarvei:
     Image Forum 2001 This page was generated in 1.45 seconds. Snitz Forums 2000
    [Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
    2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
    Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
    Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.