hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Distanseritt = dyremishandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 Distanseritt = dyremishandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 31/01/2003 :  01:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid vært interessert i distanseritt, og trente distanser med en araber jeg hadde tidligere, men vi konkurrerte aldri på høyere nivå.

Var akkurat inne på dyrenett.no, og leste en notis om VM i distanseritt i Spania, der TO HESTER DØDE PGA. UTMATTELSE!!! Da spør jeg meg; hva tenker rytterne til disse hestene med???????

Helt vanvittig at rytterne ikke avbryter når hesten er så utmattet, men derimot presser den videre uten overhode å ta hensyn til at hesten er helt utslitt!! Så utslitt at den faktisk får hjertestans!!!
Distanseritt i så høye klasser varer ofte i over et halvt døgn, og hesten får ikke andre hvilepauser enn vet.kontroll underveis.

Da spør jeg dere, burde dette være lov?? Det vel burde kanskje settes mye strengere krav til rytteren? Hvis rytteren hadde vært sprekere, og flinkere til å avlaste hesten med å stige av og løpe/gå ved siden av hesten i mye større grad ville jo ikke noe slikt som dette ha hendt. Men da taper man jo tid da, og kanskje en plassering, men kanskje man slipper å tape en hest...





Redigert av frik den 30/03/2003 20:45:37

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:50:22

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 31/01/2003 :  09:09:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Synes det høres ut som veterinærkontrollene ikke var gode nok, jeg...
Min oppfatning av distanseryttere forøvrig er at de er meget påpasselige og omtenksomme overfor hestene sine.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway
Innlegg: 508

Skrevet - 31/01/2003 :  09:31:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Disse hestene var gjennom alle veterinærkontrollene uten at man fant noe galt. Dette er snakk om godt trente hester, og meget erfarne ryttere, samt et regelverk (veterinærgrinder) man trodde var godt nok.

Såvidt jeg vet, er det satt ned en komite/gruppe som skal arbeide for å få enda bedre rutiner/kontroller - slik at man unngår slike episoder.

Veterinærer jeg har snakket med (og som var i Spania da dette skjedde), sier at her er det snakk om mange faktorer - spesielt temperatur (som var høy den dagen). Hestene passerte som sagt veterinærgrindene uten at man fant noe galt. Problemet ligger nok i hvordan veterinærkontrollen skal utføres. Det er også blitt fokusert på bytting av hester, da man mener at ryttere som er godt kjent med hesten sin er i bedre stand til å tolke signalene dens.

Ingen er tjent med slike episoder - aller minst rytterne som jeg tror veldig gjerne vil beholde de beste hestene sine.

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 31/01/2003 10:01:57
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 31/01/2003 :  20:13:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hestene var riktignok i gjennom veterinærkontroller uten at noe galt kunne påvises. Andre hester måtte stoppe underveis pga. skader, for høy puls o.l. Men selvom man ikke kunne konstatere noe påfallende på hestene ved hestens, bokstavelig talt, siste vet.kontroll, så har jo noe tydeligvis hendt etter det! Og jeg synes det er påfallende at rytteren ikke merker hestens signaler om at "nå er det nok, nå orker jeg ikke mer"..

Jeg tror nok kanskje rytterens lyst på å vinne et VM i noen tilfeller overstiger hans/hennes empati med hesten, og at dette fører til at hesten presses til noe som går langt over dens mestringsevne.
Jeg tror slett ikke at disse distanserytterne akkurat presser hesten sin til døde med vilje, men at de kanskje overser dens signaler i sin higen etter å vinne!
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg tror ikke vi blankt kan avvise at det i enkelte tilfeller er slik!

At hesten dør er jo et enormt tap også i arbeidstimer for rytteren, det tar minst et år å trene opp en hest til å bli en god distansehest, så selv ikke det mest kyniske menneske ønsker å miste hesten sin - det koster jo masse tid og penger. Men at det fins mennesker tar mer hensyn til seg selv og sine egne behov framfor hestens - det er jeg ikke i tvil om!
Dette gjelder jo alle grener som omhandler hest, så dette med distanseritt er jo bare et eksempel på hvordan det kan gå.


Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 31/01/2003 :  20:38:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ved uttørking, som skjer ved en overoppheting, vil pulsen gå opp for å prøve å opprettholde blodtrykket som vil falle dersom man får en ubalanse i væskemengden pga brå uttørking.
Dersom øket puls ikke finnes ved veterinærkontroll og veterinær ikke finner tegn på uttørking (stående hudfolder, f.eks.) eller øket temperatur på hesten, vil hesten være OK for videre konkurranse pr. i dag.

Det som KAN skje ved slik uttørking/overoppheting, er at mengden blod blir mindre samtidig som blodet blir mere seigtflytende. Hesten kan få blodtrykksfall (pga mindre blodmengde i kroppen) og hjertestans, eller det kan oppstå en blodpropp i lunger/hjerte/hjerne (pga av at blodceller klumper seg sammen). Uansett vil dette være dødelig uten massiv behandling og store ressurser.

Dersom man skal kunne gjennomføre slike konkurranser under slike høye temperaturer må man med andre ord kjøre meget omfattende veterinærundersøkelser og hyppige vannings-stopper innlagt om man skal unngå dødsfall blant distansehestene i fremtiden...
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway
Innlegg: 152

Skrevet - 01/02/2003 :  10:29:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
hmm... Synes distanseritt er helt greit, jeg, bare man har trent hesten sin godt nok, over lang tid, slik at man er helt sikker paa at den taaler det. Gode veterinaerer er oxo veldig viktig at det er der. Synes det bare er helt utrolig idiotisk at noen greier aa presse hestene sine saa mye at de doer av det... huff... Gå til toppen av siden

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 15/05/2003 :  15:46:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Grenen distanseritt er langt fra dyremisshandling. Ingen ridegrener i hele tatt dyremisshandling. Men hvis hesten kommer i feil hender kan alt bli dyremisshandling - inkludert distanseritt, som har beviset fra VM.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 19/05/2003 :  00:03:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:


Dersom man skal kunne gjennomføre slike konkurranser under slike høye temperaturer må man med andre ord kjøre meget omfattende veterinærundersøkelser og hyppige vannings-stopper innlagt om man skal unngå dødsfall blant distansehestene i fremtiden...



Cowgirlchris, så sant som det er sagt!


frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 31/05/2003 :  00:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo??
Hvor blei det av de andre distanseritt-emnene???
Det var jo to til her, har de plutselig bare 'fordufta'??


frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway
Innlegg: 454

Skrevet - 31/05/2003 :  12:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut som de er tilbake igjen nå ;)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 31/05/2003 :  23:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...

Det er bare jeg som har 'sjela'..
Det er vel den 'ruta' under feltene for innlogging som avgjør om alle emnene synes eller ikke.. Jeg hadde "vis emner fra siste 30 dager", nå har jeg byttet til "vis alle emner"...






frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.