hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - et rop om hjelp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 et rop om hjelp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2004 :  21:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

ER det noen her som kan hjelpe meg..?
Jeg har en kaldblods jeg gjerne vil omskolere til western (på hobbybasis). I skritt og trav har han begynt å søke ned på tøylen tilogmed når jeg slakker litt ut på dem..(han blir 6 år) han ble ridd inn for 1 1/2 år siden,da i klassisk. Men i galoppen er han rett og slett en villstyring..han kaster seg over i galopp og bare raser rundt, han klarer absolutt ikke å støtte seg opp,selv hvor mye yttersjenkel og yttertøyle jeg bruker..og hvis jeg si galopperer i volte på høyre hånd (prøver på volte ihvertfall) så hver gang vi kommer mot gjerdet,kaster han seg mot venstre og mot høyre når vi galopperer på venstre hånd. Men når jeg tar han ned i trav kan han gå rolig og da bøyer han seg og er egentlig ganske allright..så hjelp meg hva skal jeg gjøre, vi øver mye på holdt,rygging også,men han blir en helt annen i galopp
Han er veldig sånn skal teste deg ut,og synes han det er kjedelig gjør han alt for å komme unna,rett og slett en sta egengjerrig hest..men han er jo snill og god og da men...er bare så kjedelig det med galoppen,eller burde jeg bare kutte ut western,siden han kanskje aldri vil bli så "avbalansert og rolig" .....
Håper veeeeldig på hjelp og svar!!!!!!!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2004 :  21:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tror han tolker ytre toyle og ytre skjenkel som signal paa aa holde til motsatt haand.
Hold ham paa volten med indre toyle og skjenkel, og bruk heller de ytre hjelperne til aa stotte opp retning og framdrift. Se om dette hjelper ham til aa forstaa bedre at han skal fortsette paa sirkelen.

Den store farten i galopp kommer enten av at han ikke er sterk nok til aa baere seg, eller at han ikke har forstaatt prinsippet langsom galopp enda. Tren endel tempovekslinger for aa faa ham til aa tenke at du kommer til aa be ham gaa ned i trav igjen snart. 4 galoppsteg og saa trav 20 steg foer 4 nye galoppsteg for eksempel. Aa dempe framdriften er noen ganger noedvendig for aa faa hesten til aa avvente dine signaler i stedet for aa bare ta initiativet selv.
Det aa jobbe for en lavere holdning bidrar ogsaa til at han senker farten da det er naturlig for hesten aa dempe farten naar hodets plassering blir lavere og slik stenger for noe av skuldrenes bevegelsesfrihet.

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/04/2004 :  00:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

jeg vil tro han løper av gårde i galoppen fordi han ikke er sterk nok til å bære/balansere seg,samt har vansker med teknikken, og muligens ikke forstår signalene 100%,( Dette er ikke uvanlig når man skal prøve å omskolere en traver)

Og når de merker at de ikke får det til,kan de stresse seg opp enda mer, og det er jo ikke så rart.En hest vil alltid prøve å forstå..

Det er den tretaktige bevegelsen i galopp med bakbeina, som ofte er unaturlig og derfor vansklig for en traver å få til,derfor mister de svevmomentet,og får en firtaktig flat galopp i stedet.Det er også som regel venstre hånd som er verst,da de er svakest på denne hånden pga.løpstreningen på bane på høyre hånd.

Jeg tror du vil få BEDRET galoppen med mye styrketrening og dressur,men jeg skal være såpass ærlig å si, at jeg tror aldri den vil bli tilfredsstillende nok til at du vil få noen glede av å konkurrere i Westernklasser hvor galopp er i programmet.(Og det er i de fleste grenene,uavhengig hvor stort stevne er,rase-klasser eller ikke,og nivå.)

Man kan godt ri en fyrrig hest i Western,(mange Quartere er også selvfølgelig det) men det som er hele "hemmeligheten" bak, er at man som rytter skal ha så god lydighet på hesten, at den lystrer og går som den får beskjed om ,selv om den kan ha litt "motor".
Kontrollert energi, kalles dette og en westernhest skal være litt eksplosiv,rask og smidig i mange av dagens grener,( spesiellt i grenen Reining..)men samtidig skal den falle like fort til ro igjen,når den får beskjed om tempoveksling.

Tilbake igjen til selve "galopp-problemet" ditt..
Den eneste grenen i Westernridning som er uten galopp.er en "uoffisiell" klasse/gren som vi har kalt "walk and trot".Denne grenen er det kun nybegynnere som får starte i,og kun en gang om ikke disp.blir gitt.Den er forøvrig åpen for alle hesteraser, og passer fint om du og hesten er uerfarene, og aldri har konkurrert i Westernridning tidligere.

Håper dette var noe til hjelp,kjenner meg godt igjen i det du nå har begynt å undres over, og må ta standpunkt til. Derfor gidder jeg ikke å gi deg "falske forhåpninger",men velger å si det som det er.

Lykke til videre,og oppsøk gjerne hjelp..
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  20:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar/hjelp!
Skal prøve iherdig videre

Jeg vet at jeg aldri kan komme til å kunne konkurrere med han, men hadde vært gøy å fått til noe (på hobbybasis som sagt) har jo veldig lyst på en quarter eller paint..men de er dessverre for dyre for meg..så det å satse på western på konkurransenivå er nok å håpe på for mye..men.. jeg har en kaldblods som jeg trives med,så det får gå sånn det går!
Igjen takk for gode råd!

Mvh
Quarter
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/04/2004 :  00:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Bare hyggelig. De fleste av oss som bedriver Westernridning på konkurranse-plan i dag, har vært i denne situasjonen.En Quarter koster såpass mye,at det er noe du investerer i når du vet hva du vil,og vil gå et skritt videre.

Selv konkurrerte jeg med den hesten jeg hadde,(og det var alt fra traver til halvblod) i mange år før jeg tok avgjørelsen om å satse på Western og kaste ut det engelske utstyret....

Nivået i dag er også en del høyere enn da jeg begynte,så jeg hadde nok fått "enda" dårligere plasseringer i dag,enn jeg fikk for 5-8 år siden.
Dommerne dømte mildere også "dengang", så hvorvidt vi kunne kalles "Westernryttere", tviler jeg en anelse på....

Uansett fant jeg ut for min del,at det var å konkurrere jeg ville,(måtte ha et mål for all treningen,og jeg var vandt med å konkurrere i klassisk tidligere) og jeg var lei av å ikke ha en hest som jeg kunne komme videre med og utvikle meg selv også.

Holdt derfor på med dette "for gøy",i ca.3-4 år ,da fant jeg ut at dette koster jo like mye både tid og penger uansett hvordan hest du har,så nå ville jeg ha noe igjen for alt jeg ofret, og samtidig følte jeg meg nå så sikker på at det var kun Western jeg ville spesialisere meg i,at tiden var inne for å stake ut riktig vei å gå.

Derfor kjøpte jeg meg en "Allround type-Quarter" i første omgang,(faktisk en tro kopi av den palominofarvede du har på vip,n din,ble helt skremt jeg..) deretter ville jeg spesialisere meg i en type gren,og da ble det Reining i mitt tilfelle,og da byttet jeg den hesten ut med en Quarter som var avlet frem for det,(Reining-type).

Som du sikkert nå skjønner, bør du bruke god tid på å først finne ut hva du vil,før du vurderer hestebytte.Ta hesten med på et stevne og se hva du synes og hvordan nivået er. Er du tilfreds med å "slenge deg litt med" av og til for gøy, og ikke bry deg om høyere plasseringer,kan du sikkert ha det fint med denne hesten i mange år videre.

Det viktigste er at du er tilfreds med det du gjør,og at hesten ikke blir presset for langt i forhold til hva som er naturlig for dens rase og fysikk.
Lykke til videre, og ta en dag av gangen!

Redigert av - xxxx den 05/04/2004 00:24:15 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.