hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utklassering på stevner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Utklassering på stevner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mercedesz
» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det riktig at enkelte kan starte om igjen og om igjen i f.eks. lett C og lett B?
Burde d ikke vært tydeligere utklassingsregler slik at alle har like mye mulighet?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:33:41

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  18:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Alle burde kunne starte de samme klassene om igjen visst de ville det.. tenk om dette gjaldt en ekvipasje som ikke gikk en høyere klasse, skulle ikke de få lov til å starte da?
det burde heller være slik at de som kom med hester som gikk høye klasser, og hvor LC&LB bare var barnemat for dem, burde ikke få lov til å starte i de lette klassene hver gang. For når de kan gjøre det, og som regel vinner alt, så tar de jo bort gleden for de andre som kanskje ikke er så gode! og da har de jo aldri mulighet til å få seg noen plassering!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  01:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til ekvipasjer som starter LC og LB dressur gang etter gang og gjør det veldig bra i disse klassene. Dette er da med hester som går disse klassene veldig bra, men som rett og slett ikke er noen LA-hester (kaldblodser særlig). Så lenge de ikke rir på LA-hester så synes jeg egentlig at de bør få lov til å starte LC og LB (LC kommer gjerne med fordi en gjerne starter to klasser når en tar på seg bryet og reiser av gårde).

Ellers vet jeg at det ofte arrangeres klasser som kun er åpne for ekvipasjer som ikke er plassert i en bestemt klasse på et høyere nivå. Men kanskje det burde være slike regler oftere?

I siste nummer av Hestesport (nr.8/2002) var det et leserbrev som omhandlet dette temaet. Under KM i dressur for Vestfold, Buskerud og Telemark dukket det opp et par NM-ekvipasjer i LB. De varmet opp i piaff og passage, og rei gjennom LB:2 programmet og vant! Disse ekvipasjene burde kanskje vært utestengt fra klassen? Utifra dette leserbrevet (kjenner ikke til saken utover dette leserbrevet) virket det iallfall som om dette ble svært negativt møtt blandt de andre startende, noe jeg igrunn har stor forståelse for.

--
spoff
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  10:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
men det er litt feil å si at kaldblodser ikke er LA hester. for jeg vet om mange fjordinger som går LA (og LA:4 på kandar(vet ikke helt om alle LA-programmene)), fjordingen er jo en kaldblodsrase. og i dressur-NM ponni iår kom jo en fjording på 5.plass, hva er det som konkurreres i i ponni-nm??????????bare lurer, men vil tro det hvertfall er LA...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  17:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Får presisere litt En del kaldblodshester jeg vet om.. Jeg har litt den oppfatningen at en skal starte de klassene hesten faktisk går når man er ute og starter. Da mener jeg at du skal kunne ri et godkjent program uten å få alt til å klaffe 100%. Det er sikkert flere av de kaldblodsene jeg vet om som kan få godkjent i LA på en god dag, men husk.. Skal en kaldblods gjøre det bra i litt høyere dressurklasser, så må den faktisk gjøre alt korrekt! Den får ikke uttelling på gang og swung, og en godt gjennomført øvelse for en slik hest bedømmes gjerne med en 5er, evnt 6er og til nøds 7er i noen få øvelser. Du skal ikke da ha mange underkjente for å ikke få godkjent program. Og siden de gode øvelsene belønnes med så lite (iforhold til de fine dressurhestene..) må du ha en ganske så perfekt kaldblods for at den skal kunne ri et like perfekt program hver gang. Hadde jeg ridd en kaldblods som ofte gikk bra, men som ikke nødvendigvis hadde gjort dette hver gang så hadde jeg holdt meg til LB hvor den da går bra selv på en mindre bra dag. Målet med å starte er ikke å kunne skryte opp i skyene etterpå om hvilken klasse du har starta. Jeg synes det er viktigere å ri noe som hesten behersker, og så kan du heller trene øvelser over dette nivået på trening hjemme.

Men selvfølgelig.. Finnes fjordinger og andre kaldblodser som går så stabilt (også på en dårlig dag) at de kan starte LA. Men husk at den da skal gå perfekt (ingen klikker eller annet tull)! Vi hadde tidligere en kaldblodstraver på stallen som hadde gått både travløp og vært skolehest. Han startet NM individuelt for senior for noen år siden. Han kunne piaff, galoppbytter +++. Veldig fin hest! Men hører nok til sjeldenhetene.. Men joda.. Kaldblodser kan! Men de mangler steg og swung.. Hadde denne kaldblodsen hatt dette hadde den garantert vunnet. Den var teknisksett veldig god, og gjorde alltid tingene sine. Gikk stabilt.. Aldri en eneste klikk! Men den manglet mye av det andre dressurhester har.

PS: Til info angående kandar. LA:4 er første program hvor en kan ri med kandar (men det er valgfritt). Kandar blir ikke påbudt før etter de letteklassene. Jeg tror det er LA:4 som rides på ponni NM.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ingrid02

Skrevet - 29/12/2002 :  01:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne kaldblodstraveren som gikk NM senior, det er vel ikke tilfeldigvis Rai Rapp? I så fall, vet du om han lever fremdeles? Bare ntskjerrig.

Når det gjelder dressur NM for ponni går det i følgende program: Oppvarmingsklasse (ikke tellende i NM) = FEIs innledende program for ponni og junior 1993
1. avdelig NM (og B-finale, hvis det er så mange deltagere at ikke alle kommer til finalen, noe det aldri er i ponni-NM)
A-finale = FEIs individuelle program for p. og jr. 1993

Av disse klassene går det innledende og lagprogrammet på trinse, mens det er valgfritt trinse eller kandar i det individuelle i ordinære hesteklasser. Ponniklasser gå på trinse uansett.

Nivåmessig ligger disse progammene mellom LA og MB, med versader og traverer, men ikke galoppbytter (bare enlke, via skritt).

Hilsen Hestepasser'n.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  12:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til ingrid02
Det er nok Rairapp ja Møtte Lene som eier han tidligere i høst (på et stevne med hennes nye/andre hest). Hun har Rairapp og den nye hesten hjemme på småbruket sitt, og Rairapp har det så bra! Han er pensjonert, og starter ikke mer. Blir ridd litt på tur nå og da. Så jeg tror han lever fremdeles, og hørtes ut som at han har det veldig bra også

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.