hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Steinseth Ridesenter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Steinseth Ridesenter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2004 :  14:21:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har nå akkurat kommet tilbake fra fem dagers rideleir på Steinseth Ridesenter (www.steinseth.no) i utkanten av Asker. Tenkte bare jeg måtte få ut litt tanker om dette ridesenteret. Nå hadde det seg slik at jeg ikke tenkte på dette med aldersnivå før jeg dro dit, så da jeg kom fram, og de første ordene jeg ble møtt med var "Nå har jeg ingen her som er på din alder, men det hadde du vel ikke regna med heller." blei jeg litt forfjamsa (jeg er til informasjons skyld 17). Etter litt tenking, så fant jeg jo ut at det var jo dumt av meg og tenke at det var folk som var like gamle som meg der. Så aldersnivået på rideleieren var fra 9-14, og meg på 17. Dette er jo selvfølgelig ikke noe Steinseth skal få "skylda" for, men jeg syntes allikevel jeg kunne fått noe informasjon om dette.
Så over til det jeg reagerte mest på mens jeg var der nede.
Vi fikk utdelt hester, og jeg var kjempefornøyd med hesten jeg fikk, nydelig DV :) Hun var halvt privathest og halvt rideskolehest, så hun så ut til å ha det ganske så bra. Etterhvert som jeg var nede i stallen viste det seg at hestene ikke stod ute om dagene eller nettene. De stod hele tiden i boksene sine. Det var kun to hester som noen ganger stod ute, og det var to privathester. Og når de to hestene stod ute, så var det heller ikke snakk om store grønne beiter, det var to små gjørmete paddocer de stod i. En av dagene var det noen som var ute å kjørte i hest og vogn, og noen som pussa saltøy. Jeg var ferdig med saltøyet og tusla aleine rundt i stallen. Hørte en bråkete lyd, og prøvde å finne ut hva det var. Det var en av hestene som stod i spiltau som tydelig kjeda seg. Han hadde halsring på seg, og var bunnet i kjetting. Han hadde tydelig funnet ut at når han tok hodet opp og ned lagde det lyd, og det var jo morro. Jeg gikk inn til han, og satte meg ned på huk for å kose litt med han. La da merke til at høyre forbein ikke så normalt ut i det heletatt. Flesteparten av hestene der gikk uten sko, fordi de gikk så sjeldent på tur (vi rei en). Det som så ut som tilfelle på denne hesten var at det var alt for lengesiden hoven var beskjært.

Det var og flere hester som viste tydelige tegn til at de kjeda seg. Det var flere krybbebitere der, og ihvertfall to av hestene var luftslukere. Den ene hesten som var luftsluker var og helt utrolig tynn. Man så tydelig ribbeina på den.

Også over til det jeg syntes mest synd på. De hadde et esel og et mulesel der. Eselet var mammaen til muleselet, så de stod i samme boks. Og der stod de. Ridesenteret hadde fått de av en eller annen grunn. I løpet av de fem dagene jeg var der, var eslene (kaller de begge det) én gang i ridehuset og "løp fra seg". Og det varte omtrent en tre kvarters tid. De ble ikke brukt til noe spesielt. Eselet (altså moren) hadde vært forfangen, så hun kunne ikke bli brukt, og muleselet var for ungt til å bli brukt til noe. Ikke fikk de være ute heller, for de var ganske så rampete, så da bare stakk de av fordi gjerdene var for høye så de kunne krype under. De hadde tre jenter som passa på dem, pussa dem (så det skjedde en gang mens jeg var der) og møkka hos dem. Ellers stod de bare i boksen sin, som de andre hestene og tusla rundt.

Likte ikke måten de hadde hestene på der. Greit nok at de skulle ut på beite etter rideleieren var ferdig, men jeg er for at hester skal få gå litt på beite hver dag. Flere av hestene viste jo tydelige tegn på at de kjeda seg, og det skjønner jeg godt, når eneste gangen de får komme "ut" er når de skal bli ridd i ridehuset.

Har sagt mye negativt her nå, så får vel si noe positivt også :) Hadde det egentlig greit der. Min mening er at det var litt mye fokus på dressur der, i forhold til sprang. Vi hadde en sprangtime og fire dressurtimer. Men det er jo bare det at jeg liker sprang litt bedre enn dressur ;) Men de dressurtimene vi hadde følte jeg at jeg lærte kjempemye! Det var veldig hyggelige og flinke ridelærere der, det skal de ha! Jeg hadde jo ridd i 2-4 år lengre enn resten av de på timen min, allikevel følte jeg at jeg fikk utfordringer nok (i dressuren, ikke i sprangen). Det hadde noe med at jeg fikk en litt vanskelig hest, men det var bare flott, for jeg følte at uansett hvor lette ting vi gjorde, så lærte jeg noe. Så ridelærerne får all min ros! Maten var og veldig god :) Hjemmebakt brød til hvert måltid, så det var bare godt. Skal og ha ros for den artige turen vi hadde til Øvrevoll galoppbane. Fyflate som de hestene løper fort! Og fysjogfy, så mange menn i dress og hatt Men den turen dit var ihvertfall veldig gøy.

Vet ikke helt hva helhetsinntrykket mitt av rideleieren var. Tror den er litt blandet. Var uansett utrolig gøy å få ri igjen! :)

Følte bare jeg måtte få ut disse tankene om stedet. Søker ikke noe svar ellerno', men om noen har vært der og har samme/andre tanker om stedet, vil jeg gjerne høre :o)
-Ragnhild-

eligj

Skrevet - 03/07/2004 :  22:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke tenkt å si så mye om Steinseth egentlig, bortsett fra at jeg var der på leir for en del år siden, og da gikk alle skolehestene på et stooooort beite et stykke fra ridesenteret i helgene. Det er ikke helt uvanlig om sommeren at hester som går i rideleir ikke går så mye ute i uka, men slippes et par dager i helgen hver uke. (Jeg vet naturligvis ikke hvordan det er på Steinseth nå, men jeg har sett dette også andre steder jeg har vært.)

Men jeg ville gjerne si at hvis man tenker på hestene som går på rideleiren, som altså går 8 uker i løpet av en sommer, og gjør de samme tingene hver uke, så er det faktisk et godt tegn at de ikke hopper hestene så veldig mye. Sprang er ganske belastende, og det hjelper ikke at rytterne er på veldig forskjellig nivå, og noen belaster derfor hesten mer enn nødvendig på grunn av hvordan de rir mot og over hinderet (tempo, vektfordeling i salen, humping og dumping osv). Hester på rideleir går gjerne 2 timer om dagen med kreti og pleti ryttere, og da er det egentlig nok med 1-2 sprangtimer i løpet av uka.

Det kommer også naturligvis an på sprangtimen og hver enkelt hest. Jeg har også sett en rideskole hvor sprangtimene legges opp som ganske lette timer med relativt lave hindere som hoppes ikke så alt for mange ganger, og hvor man bare bruker hester som er enkle å hoppe, og som hopper lett og villig på disse hinderene. Da kan man naturligvis ha flere sprangtimer. Men sprang er generelt noe som sliter ganske mye på skolehester, og som mange rideskoler derfor er forsiktige med.

Redigert av - eligj den 03/07/2004 22:20:31 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  00:54:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hmm.. Leser igjennom det jeg har skrevet, og ser at jeg ikke helt fikk ut det jeg mente. Jeg er absolutt enig i det du sier om at hestene får ryttere som humper og dumper over kan bli en belastning for hesten. Jeg skriver jo at det at jeg syntes det blei for lite sprang har noe med min interesse for sprang. Har og noe med at jeg føler at jeg ikke fikk så veldig utfordringer i sprang, med tanke på at jeg hadde ridd endel mer enn de andre. Og generelt sett så var det snakk om varierte hindere og lave høyder. Det var kun vår gruppe (på fem) som hoppa 50, alle andre (som da blir 14 stk) hoppa lavere. Så det at det ikke blei hoppa så mye sprang for hestenes del, og som du sier, syntes jeg er helt greit. Det er bare det at man som 17-åring har litt forventninger til ting, og det er ikke alltid disse blir oppfyllt :)

Er litt trøtt nå, så ekke helt sikker om dette blei forståelig og logisk.. Men jeg håper det.. =P
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/07/2004 :  12:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild: Dette med alder er kanskje et vanlig problem for de som er litt eldre. Rideleir er kanskje mer typisk for jenter i alderen 9-14, så man bør kanskje være bevisst på det hvis man er litt eldre. Det er noen rideleirer som har egne voksenuker. Jeg vet at Marits rideskole i skjeberg har det.

Jeg er forsåvidt enig i at de kunne ha opplyst deg om problemet da du meldte deg på, men hvis de har veldig mange påmeldte til en sommer, er det ikke sikkert de leser alle påmeldingene så nøye (særlig hvis de ikke pleier å ha dette problemet). Moralen er vel: Sjekk opp stedet nøye før man drar på rideleir, uansett alder eller spesielle behov.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  15:52:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig, og det vet jeg jo. Jeg skjønte jo det med en gang når jeg kom dit, og jeg sier jo og at det ikke er noe jeg kan skylde på de for. Jeg vet jo at det var jeg som burde tenkt så langt og sjekke det, men nå hadde det seg slik at jeg ikke hadde ridd på halvannet år, og var besatt på tanken på å komme tilbake å ri. Jeg rakk ikke tenke på alle tankene jeg burde tenkt på. Og jeg har selvfølgelig lært, og vil undersøke til seinere ganger. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.