hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - lisens å sånn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 lisens å sånn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bambi West

» VIP

Norway
Innlegg: 22

Skrevet - 12/08/2004 :  10:27:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBambi West  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBambi West  Svar med kopi av melding
Jeg skal få meg ny hest, og hun er en ypperlig distansehest, og jeg har hatt lyst til å starte lenge, men kunne ikke pga forrige hesten min... Men så har jeg ingen lisens eller grønt kort eller no, så jeg bare lurer: Hvordan tar man lisens/grønt kort? Er ikke medlem i noen klubb, må jeg det? Er det vanskelig å ta lisensen?? Har hørt man må gjennomføre et dressurprogram på hesten sin, er det vanskelig?

oi, det ble mye, hehe, men jeg håper noen kan svare meg på hvertfall noe av det=)

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 12/08/2004 :  11:16:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg svarer deg mer generelt, fordi jeg har liten erfaring med distanse. Uannsett.. Distanse er en gren tilsluttet Norges Rytterforbund, og jeg antar derfor at de samme reglene gjelder.

Du kan starte uten lisens (og grønt kort) på klubbstevner, mens du på D-, E- og L-stevner må ha lisens. Og for å løse lisens må du ha grønt kort.

Angående grønt kort er ikke dette vanskelig. Det er en teoretisk del, og en praktisk del, hvor den praktiske delen er å ri et dressurprogram. Det er et program på cirka LC-nivå, og det stilles ikke krav til poeng eller prosent i dette programmet. Den som dømmer deg skal utfra programmet avgjøre om det er forsvarlig eller ikke at du får tildelt grønt kort. Ideen er mer det at du skal vise at du mestrer alle tre gangarter, og har noenlunde styr på hesten. Sannsynligvis har du dette dersom du allerede har hest nr 2.

Sjekk denne debatten: «Grønt kort!» (en debatt jeg svarte på for et par dager siden, og som linker opp til mange debatter som er interessant for deg å lese med hensyn på hva egentlig grønt kort er).

Apropo klubbstevner eller ikke.. Ta kontakt med en rideklubb hvor distanseritt er hovedgren. Hør om de f.eks. arrangerer klubbstevner. Da trenger du kun et medlemskap i denne klubben, og så kan du evnt starte på disse. Kan jo være greit å få en smakebit på grenen.. Ellers bør du forsøke å få tatt grønt kort så raskt som mulig. Det er alltid kjekt å ha, og er også aktuelt i andre grener dersom du ønsker å konkurrere. Ta kontakt med rytterkretsen og/eller rideklubben din for å høre om når neste grønt kort kurs går.

Lykke til!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bambi West

» VIP

Norway
Innlegg: 22

Skrevet - 12/08/2004 :  14:24:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBambi West  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBambi West  Svar med kopi av melding
Okej! Kjempe, da vet jeg det, men et spørsmål til... Det dressurprogrammet, hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre? deler de ut noe programm/rekkefølge, eller hva skjer? Skal jeg bare gå inn og ri de forskjellige gangartene?? Tusen takk for svar! Gå til toppen av siden

blue

Innlegg: 5

Skrevet - 14/08/2004 :  18:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal få meg ny hest, og hun er en ypperlig distansehest, og jeg har hatt lyst til å starte lenge, men kunne ikke pga forrige hesten min... Men så har jeg ingen lisens eller grønt kort eller no, så jeg bare lurer: Hvordan tar man lisens/grønt kort? Er ikke medlem i noen klubb, må jeg det? Er det vanskelig å ta lisensen?? Har hørt man må gjennomføre et dressurprogram på hesten sin, er det vanskelig?

oi, det ble mye, hehe, men jeg håper noen kan svare meg på hvertfall noe av det=)

Opprinnelig postet av Bork Du Ling

Gå til toppen av siden

blue

Innlegg: 5

Skrevet - 14/08/2004 :  19:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Distanse har fått dispansasjon fra reglementet så du kan starte på alle stevner, men da ikke høyere klasser enn 39 km uten lisens og grønt kort. Denne klassen kan gå i fri fart det vil si at første man i mål vinner. Har du ikke ridd distanse før kan det være lurt å starte på en 2 mil så du skjønner hvordan det foregår, og for å se hvor godt trent hesten din er. Det er ikke så mange stevner igjen i år, men du finner de på rytter.no under terminliste og distanse.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.