hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva slags hindere må til på en feltritt bane?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 hva slags hindere må til på en feltritt bane?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 16/08/2004 :  00:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst å bygge feltritt bane på stallen der jeg har hesten min. (med hjelp selvfølgelig). Det er masse plass,og perfekt for en feltritt bane. Det jeg lurer på er hvilke hindere vi bør ha med, og om det er noen enkle måter å lage noen selv på? Hvor mange hindere er det lurt å ha med?

Takk for alle svar!! =)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2004 :  00:20:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette kommer veldig ann på hva du ønsker å oppnå ved å lage en feltrittsbane. Kun til eget hobbybruk? Isåfall er det bare å fyre løs med fantasien, og bygge i vei.

Om dere planlegger noe større ut av dette, f.eks. arrangere stevner, er det krav til lengde og hinderhøyde for de ulike nivåer. Er også ofte en feltrittsbanebygger som står ansvarlig for byggingen av hinderne i denne sammenheng.

For å komme på gli med ideer vil jeg anbefale deg å ta en titt på reglementet rett og slett for å se hva som finnes i konkurransesammenheng.

Hinder som er enkle å lage, og greie "nybegynnerhinder" kan være:
  • Tømmerstokk
  • Grøft, med eller uten hinder over
  • Nedklipt busk
  • Utgravd bankett (altså "trappehinder" med nedsprang eller oppsprang)
  • Vannhinder (enklest om du allerede har en smal bekk. Å lage eget vannhinder er mye jobb)
  • Steingjerde
  • Grind
  • Gamle høy-/halmballer (midlertidig løsning)
  • Tønner
  • Paller
  • Snekring av "kasser"
  • Ta en titt på låven.. Kanskje dere finner noe egnet "skrot". F.eks. en gammel kjerre, noen kjerrehjul etc.
Osv.. Bare å la fantasien løpe. Ta en titt på OL, og hva slags hindere som finnes der. Nå bør dere absolutt ikke lage tilsvarende hinder, men det kan være gode inspirasjonskilder.

Antallet hindre kommer ann på deres mål. Start med noen, og lag flere etterhvert. Det tar lang tid å bygge.. Kan være morsomt å male hinderne slik at de får litt preg over seg. En kasse i seg selv er ikke så spennende, men kanskje dere kan bygge et "mini ridehus" dere kan hoppe?

Lykke til!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/08/2004 00:24:48 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.