hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stevnet på Hamar.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Stevnet på Hamar.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 27/08/2004 :  19:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan var kvaliteten på ekvipasjene som startet på Hamar.Fikk ikke sett stevnet selv,måtte jobbe :(
Hvordan var responsen fra den Tyske dommeren?Gøy at en utlending skulle dømme,får jo litt peiling på hvordan Norge ligger ann.

xxxx

Skrevet - 27/08/2004 :  19:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var 2 dommere, en fra Tyskland, og en fra Usa.Dette var et Aqha og Wran/Hewr-show ,(med allbreedsklasser gjenom Wran/hewr), så i Allbreedsklassene ble det også brukt de samme dommerne, altså dobbel bedømning.

Til å være i Norge, og Beginner-allbreedsklassene tatt i betraktning, syntes ikke dommerne nivået var lavt.De syntes faktisk nivået var bra!!!

Det er vel ikke til å komme unna heller,at i de rene "Quarter-klassene", var nivået noe høyere.Det skulle vel egentlig bare mangle også,da disse hestene kun er avlet frem for det på et høyere nivå..

De fleste av de mest uerfarne som startet på forrige store stevne, skjønte at dette ikke var noe stevne for de sån helt i starten av sin "karriere".Derfor var nok nivået nå noe høyere generelt sett ja.C og B stevner er mer enn nok for uerfarne, dette var jo internasjonalt...

Dommerne var alt i alt fornøyde, men det er klart at noen sukk ble foretatt da noen veldig få ekvipager ikke klarte å ri ordentlig, (bla.og klare å sitte ned i salen når hesten tar en slidestopp eller vending), før de skal ut på et slikt stevne.....Det er sjelden det gis minus for at rytter nesten detter av i de forskjellige momentene , enn
selve utføringen av øvelsene generellt...Men,men....Dette gjaldt et mindretall, og det er viktig å få med.

Et referat og bilder fra stevnet ligger ute på www.nqha.net

Redigert av - xxxx den 02/09/2004 15:27:30 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2004 :  19:47:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det var to dommere. En tysk og en fra USA/Oklahoma.
På søndag snakket jeg med den tyske dommeren, og han var veldig fornøyd med avviklingen av stevnet. Det hadde visst glidd like greit og fint som det gjorde hjemme i tyskland. Hyggelig å høre.

Selv satt jeg i sekretariatet og fikk derfor ikke med meg så mye ridning, dessverre.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 02/09/2004 14:35:02 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  10:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nancy; et spørsmål... Du skriver: "Dette var et Aqha-show ,(med allbreedsklasser gjenom Wran/hewr), så i Allbreedsklassene ble det også brukt de samme dommerne, altså dobbel bedømning."

Proposisjonen sier:
"2x AQHA, 2xAPHA, 2x WRAN- C, 2 x WRAN-B, All breeds/open, NSBA og SRHA (Nok 15.000 added). NQHA og HeWR ønsker hjertelig velkommen til Norway open."

Fint at du nevner oss i HeWR sånn i forbifarten, men jeg kjente tærne mine ble litt tråkket på...
HeWR var arrangør i samarbeid med NQHA.
Så jeg vil ikke kalle det et AQHA-show og nevne sånn i forbifarten at det avvikles allbreedsklasser når det var Norges største WRAN stevne i år... Eller er du uenig?

Totale antall startende samlet i alle WRAN klasser var 154. x2 da det var to individuelle Highpoint-tellende shows.
Det sier også endel at mange av disse var QH. Og når Highpointvinner i Openklassene i begge shows er en araber, kan en alltids diskutere nivået på de QH som deltok...

Line, Sekretær i HeWR og Sekretariatsmedarbeider ved både Summer Spin og Norway Open 2004.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  11:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir å henge seg opp i bagateller synes jeg. Det var et Aqha- show med allbreeds-klasser, eller et Allbreeds-show med Aqha-klasser da om du vil...

Dette var et samarbeid mellom Hewr og Nqha, og det er vel det viktigste å få frem...Det er det jeg også har skrevet...

Beklager at du ble så fornærmet, om det hjelper skal jeg omformulere det med en gang.

Godt at ingen andre har missforstått dette da ihvertfall...

Hilsen Nancy, bare et vanlig medlem i Hewr.....

Redigert av - xxxx den 02/09/2004 11:43:55 Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 02/09/2004 :  11:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
>Det sier også endel at mange av disse var QH. Og når Highpointvinner >i Openklassene i begge shows er en araber, kan en alltids diskutere >nivået på de QH som deltok...

Det er lettere å bli High Point når man stiller i ALLE wran klasser, og ikke bare noen få klasser, ikke sant...?

Det er jo dessuten ikke slik at man kjøper en QH og vinner ALT fordi man rir QH, som noen tror.
Trist at det blir slik "rasekrig".

Linnea
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  11:49:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja dette synes jeg er unødvendig, og dessverre er det slikt som dette som setter foreningene/raser opp mot hverandre uten noen egentlig grunn....

Debatten her startet i utgangspunktet med at Cristine71, spurte hvordan nivået/kvaliteten hadde vært på Norway Open 04. Det må da gå an å kunne svare på det (sett fra dommernes ståsted) uten å provosere noen..? Personlige meninger er noe helt annet, men dette var referert fra dommernes erfaring.Tåler man ikke høre fakta, får man finne på noe annet...

Bagalller spør du meg, og begge foreningene også, er like mye omtalt....Så who cares?

Jeg er medlem og sitter i styret både i raseforeningen og ikke-raseforeningen, og jeg personlig ser behovet for begges tilstedeværelse..

Desverre finnes det fortsatt de som absolutt må skille på de, og poengtere det ene og det andre, istedet for å tenke WESTERNRIDNING totalt sett og hva vi bør jobbe sammen mot, ikke RASER og hvem som gjorde hva best i forhold til hverandre!

Dette gidder jeg ikke diskutere videre, dette var vi igjenom for flere år siden, og jeg trodde vi var kommet litt lenger....

Vennlig hilsen Nancy, fortsatt bare et vanlig Hewr medlem.

Redigert av - xxxx den 02/09/2004 12:27:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  14:23:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he-he... Hjelper ikke å stille i alle klassene, Linnea... Man må få highpoints også... ;-)

Og jeg ser du har redigert vekk at QH gjorde det best, Nancy. Det var bra, siden man bør bedømme totale resultater ikke utfra rase, som du nå sier. Fint!

Jeg tror også som dere at vi skal se på dette som et lass man trekker sammen; å bygge opp westernridningen i Norge. Da er det også lite å vinne på totalt sett å sette en raseforening høyere enn den "paraply"-organisasjonen WRAN er for oss alle. De fleste (alle?) Quarter-eiere er medlem i WRAN på lik linje med eiere av andre raser som foretrekker denne utmerkede sporten.
Sånn sett kan en kanskje se WRAN som den dominerende organisasjonen, dernest den WRAN-tilknyttede westernklubben, og så (inter-klubb-basert) den raseorganisasjon folk har knyttet seg til. I vår klubb har vi f.eks. folk tilknyttet både APHA, AQHA, AMHA, FDAT, DNT, NRYF, NPA osv. osv. Selv er jeg også medlem av AQHA, uten at jeg dermed fremhever den rasen framfor andre...

Hovedpoenget mitt er at man ikke framstiller dette som en "Quartergreie", men faktisk framhever det som det flotte stevnet det var, med både egne Quarterklasser (eget show), Paintklasser (eget show) og WRANklasser (eget show). Da får man et helere og sannere bilde av hva Norway Open 2004 var... Etter min ringe oppfatning...

Rasekrig oppstår først når man sier ens egen rase er bedre og flinkere og presterer mere enn andre raser... ;-)

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  14:37:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg hadde i utgangspunket ikke tengt å blandde meg i denne deb., men jeg ser at enkelte skriver ting som ikke helt stemmer med virkeligheten, redigerer det og siden synes det var dumt at enkelte kommenterte det som var skrevet.
Nancy; jeg reagerte også på det første innlegget ditt.
Dette var et samarbeid mellom NQHA og HeWR,
det var rene Quarter- og Paint klasser, WRAN klasser, SRHA og NSBA.
Du skrev det som om det var et Quartershow, men "vi var så snille og ta med allbreds-klasser også".
Hadde det vært en som bare var på stevnet for å se på, men ikke tilknyttet noen klubb hadde jeg ikke reagert så sterkt, men siden det var deg, så regner jeg med at du vet bedre bare
Jeg skriver ikke dette for å hakke på noen, men bare for å poengtere at det noen ganger kan lønne seg å tenke gjennom hva man skriver.
Ang. nivået på dette stevnet så var nok det ganske likt det i Juni, det var jo stortsett de samme deltagerene....

Og bare sånn helt til slutt;
det finnes Quartere med dårlige ryttere så vel som andre raser med gode ryttere.... OG omvendt!!

Vil bare legge til at jeg hadde det fint i sekretariatet, litt stressende til tider, men jeg rakk da å se på noen ri denne gangen da i hvertfall!!
Og så var det moro å høre i etterkant at det var et velykket stevne, det varmet et slitent hjerte

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  15:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line: Jeg har kopiert det inn igjen, da jeg faktisk ikke nå klarer å se noen grunn til at det ikke kan stå der....Sorry Mac...

Mitt siste ord i saken;

Dette er heller ikke første gangen du kommenterer småting/bagateller fra referat/forhåndsomtaler som jeg har skrevet her inne på forumet Line, så jeg skjønner nå at dette er en "personlig greie" for deg.
Og som en annen her sa, er det lurt å tenke seg om en gang eller to, før man "hyler ut"..
Det kan bli konsekvenser ut av det, og særlig når man signerer innlegget sitt som sekretær osv.

MEN, trodde ærlig talt at ikke dette KUNNE tolkes så galt for deg, også på bakgrunn av at jeg faktisk i tema under her; "Westernstevne på Hønefoss" hjelper til å profilere både Hawr og Wran , som jeg alltid har gjort....
Og mine artikler som også bla.omhandler Nqha, ligger ute på Wrans hjemmeside.Det handler om å samarbeide....

Dette er bare en av mange oppgaver jeg har i forbindelse med å profilere sporten vår, og jeg bryr meg ikke om hvilken klubb,forening osv som arrangerer det, bare det kommer fram at det virkelig SkJER noe i sporten vår, og helst med en positiv holdning utad!

Det er ikke JEG som skiller foreninger og raser, lille venn..
Det ville være for dumt når jeg faktisk også bla. sitter i styret i Wran som vara, og før dette styremedlem/showteam/utgiver av Wran News, osv.osv.

Gjør også vitterlig oppmerksom på at det er kun ETT sted det sto formulert "galt" med ett ord slik i "feil" rekkefølge, av hele syv artikler totalt! Godt gjort Line å ta det så personlig da synes jeg, nesten så man skulle tro at det LETES etter feil...? Så også at du ikke har svart på referatet mitt før nå,(leenge etter jeg skrev det), og du har t.o.m. skrevet et innlegg rett etter mitt, uten å nevne noe....? Hmmm, da er det jo litt snodig at du ikke har nevnt noe før nå, siden du er blitt så fornærmet av det....

En annen viktig ting: Hva vil intetanende folk tro utad? Dette var et internt spørsmål og en personlig "irettesettelse" fra deg Line, og så lenge det er en slik bagatell som at et ord står i "feil" rekkefølge, (I kun en av 7 artikler som ligger ute..) ta det heller opp med meg personlig via mail eller tlf. Utenforstående har inntrykk av at dette er et samarbeid uansett, de kjenner ikke til så mye mer, men ettervirkningene av påfølgende diskusjon, kan derimot fort sende ut feil signaler, og man kan da spørre seg hvordan miljø vi har.....Tenk litt på dette og ikke overdramatiser,og lag en offisiell debatt ut av det.....

Vi har aldri hatt problem med dette tidligere,(vi har et BRA miljø og god tone de fleste, ) så vær så snill og behandle dette som en intern sak, (du har også i innlegget ditt skrevet under som sekretær,sekretariatmedarbeider osv.osv).
Om du som signert- sekretær, i et styre har problem med noe,
får du håndtere det deretter, og det er ikke ute på et forum...

Ingen er forøvrig nevnt noe mer enn andre i referatet, så vær så snill å slutt å fokuser så voldsomt på raser/foreninger osv., (jeg ser i siste innlegget ditt at du fortsatt bare MÅ heve noen over andre, hva er problemet...)
Hjelp heller til å fremme westernridningen som allmenn ridegren i stedet, og ikke heng deg opp i person/småting.

Vær også liiiitt mer takknemlig for at noen faktisk orker på fritiden sin å sitte å skrive artikler/forhåndsomtaler, svare på spørsmål,ta telefoner,intervjue, referere til resultater,ta bilder osv.osv. uavhengig av forening/hesterase.Gled deg heller over at fler og fler blir obs på westernridningen,og på en POSITIV måte. TENK DERFOR POSITIVT !

NÅ trekker jeg meg fra diskusjonen som lovet, da jeg ikke ser noen grunn til å diskutere dette videre, og ihvertfall ikke her på forumet.
Hva folk synser og mener kommer det aldri noen enighet ut av allikevel...

Det er bare å kontakte meg på mail/tlf. om det skulle være noe som ikke er "journalistisk" korrekt neste gang..

Westernridning er GØY, og la det fortsatt være det uten å sette oss opp mot hverandre som det er blitt gjort her...

Redigert av - xxxx den 03/09/2004 10:40:35 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.