hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan skal det egentlig være?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Hvordan skal det egentlig være?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tckjaer

Skrevet - 28/09/2004 :  14:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg vet ikke om dette er rette forum, men.. jeg og ei venninne begynte på voksen nybegynnerkurs i januar.

Det jeg lurer på er om det pleier å være noe teori av noe slag på ridetimer? Pleier det å være sånn at man lærer å sale på og stelle, eller bare kommer til oppsalet hest, går ned og går fra hesten?
(I vårt tilfelle: sale av hesten uten å lære det :p )
Finnes det noen "standard" om hvordan kurset skal være?

Føler liksom at all informasjonen vi ønsker, mangler.. og å spørre ved timene er ikke så enkelt, for da må vi stjele av andres tid...

Trine

Oslojente

Skrevet - 28/09/2004 :  15:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at enktelte steder har såkalte stellekurs.Vet ikke eksakt hva man gjør der,men regner med at det er det grunnleggende innen hestestell,pussing,hovpleie,sale på o.l Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  16:34:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
De fleste har vel i løpet av kurset en eller annen form for teori (det har iallfall jeg hatt hver gang jeg har gått på kurs.), men om de starter med det er en annen sak. Ikke alle som føler at det er like viktig kanskje, og ikke alle kursdeltakere heller som føler at det er like viktig.

Jeg foreslår at dere tar det opp med ridelæreren deres at dere gjerne hadde sett at dere kunne lært av/på saling.
Evt kan dere også få noen av de i stallen til å hjelpe dere, for dere bør jo absolutt ikke bli overlatt helt til dere selv for å sale av når man ikke har noen garanti for at folk kan dette (og på et nybegynnerkurs for voksne kan man umulig regne med at folk kan sånt)

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  16:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er veldig varierende hva rideskolene tilbyr av teori. De fleste rideskoler jeg vet om tilbyr stellekurs, men voksene pleier å slippe dette. Ofte er stellekurs et kurs som gjør deg trygg på hesten, samtidig som du lærer å sale opp, stelle hesten, og enkel håndtering. For mange voksene er nok mye av dette overflødig, men jeg skjønner jo også at voksene ønsker å ha litt kjennskap uten det å ri.

Har forøvrig rideskolen du rir på noen form for helgekurs? På timene i uka er det ofte du kommer til oppsalt hest, for at du ikke skal bruke hele timen på å sale opp hesten din. Litt kjedelig at man da ikke får med seg denne delen, men til gjengjeld får du mer ridning (som mange mener kanskje er det viktigste, siden det er det de mener de betaler for), På et helgekurs er det derimot ofte mer tid. Du har anledning til å være lengre i stallen også, og kan ta deg tid til slike oppgaver som stell og oppsaling. Om ikke rideskolen din tilbyr dette, er det ingen ting i veien med å reise på et helgekurs et annet sted. Flere steder tilbyr overnatting. Kanskje du kan ta med noen av de på kurset du alt rir, og ha dette som en sosial happening for de på ridekurset? Er ofte veldig sosialt.. Ellers kan man også ta opp med ridelærer at man ønsker litt teori.

Jeg kjenner ikke til noen standard for hvordan det skal være. Og mange ønsker det ene, mens andre det andre.. Husker at vi salte opp hestene på ridekurset jeg rei på da jeg var liten. Til tider var dette faktisk veldig kjedelig, fordi ridetimen aldri fikk startet før alle hestene var på banen. Når noen er veldig raske til å sale på, mens andre trenger mer tid, går det raskt mye tid av ridetimen. Noe jeg synes var kjedelig da jeg var liten iallfall..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 28/09/2004 :  18:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dere ikke fått plan for kurset? Jeg red på GMHS, og vi fikk plan over alle timene i kurset ved første time. På hvert kurs var det to teoritimer med video eller foredrag. På nybegynnerkurset var en teoritime i stallen der vi lærte opp/avsaling og håndtering.
Selv lærte jeg det grunnleggende på rideleir, syns det var greit å kunne ri litt før nybegynnerkurset. Der var det jo og god anledning til å lære hestestell.
Kanskje du kan dra et sted på stellekurs hvis du bor sentralt og har tilgang til flere steder? :) Jeg synes absolutt opp/avsaling og hvordan man håndterer hesten burde være standard på nybegynnerkurs, det handler jo om sikkerheten. Er godt å lære sånt skikkelig, og få vite hvorfor man gjør ting på den måten.
Gå til toppen av siden

tckjaer

Skrevet - 28/09/2004 :  19:29:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei og tusen takk for mange svar!
Vi har ikke fått noen timeplan- det er kanskje der problemet egentlig ligger. Det virker så ustrukturert.. hver gang vi kommer dit, opp på hesten, og der og da virker det som læreren bestemmer seg for hvilke hester vi skal ha og hva vi skal gjøre. Det virker ikke planlagt på forhånd.. og vi føler vi stagnerer i utviklingen. At det ikke er noen logisk "gang" i det vi gjør, at vi f.eks begynner for første gang med nedsittende trav en time, for så å ikke gjøre dette på tre uker etterpå..men derimot skritte mer enn før.. at det sies "vi skal øve mer på dette neste gang" men det ikke følges opp neste gang.

Å ta ansvar for å lære påsaling/stell selv kan jeg fint gjøre- kan jo spørre noen i stallen om å vise meg- grunnen til at jeg vil lære det, er først og fremst at ingen har fortalt meg hvordan jeg skal nærme meg en hest. Jeg er blitt ganske trygg på hestene egentlig, men jeg vet ikke f.eks hvor de synes det er godt å bli klappet, hva som gjør dem redde, - har liksom bare vært med hest i de timene, uten å lære noe OM hesten og adferden deres.. Men det er klart, å betale 150 kr pr 45 min for å lære påsaling og stell høres ikke veldig festlig ut det heller :))
Skolen har ikke helgekurs såvidt jeg vet- men det er mulig jeg vil prøve å finne en annen skole som tilbyr dette, og hvor det kanskje er litt mer tid til spørsmål. Det er jo ikke sånn at et nybegynnerkurs kan gå på autopilot uten noen informasjon utenom selve det vi gjør i timene, synes jeg da! Vi lurer på en million ting, men skal det spørres om, må vi spise av ridetimene, og dermed går det ut over andre elever.. vi har gjort det dog, om blant annet en elev som vi red med som var på et helt annet nivå, og skulle få sin egen tid med læreren for å galloppere mens vi bare skrittet.. å betale for 45 min, hvorav 10 spises opp på forhånd og 10 spises opp til å skritte rundt pga denne eleven skal få galloppere, det...

Jaja, kanskje det er på tide å prøve en annen rideskole- noen som rir i Bergen og kan anbefale en? ;)

Trine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  19:50:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er også vant med den "ta det som det kommer" holdningen hvor alt blir bestemt der og da. Men det er allikevel standard på de rideskolene jeg har vært borti å ha minst 2 teoritimer når man går nybegynnerkurs.

Syntes også du bør skifte rideskole, hvis du skal få noe utav det. Eventuelt kan du skifte ridelærer (bytte til annen dag), det er ofte stor forskjell mellom ridelærerene på samme sted. 150kr for 45min var ganske mye, spesielt hvis standarden på undervisningen er lite strukturert.

Vær ikke redd for å klage, har du betalt for en tjeneste, har du rett på å få det du har betalt for!

Redigert av - Eva V den 28/09/2004 19:52:08 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  20:22:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Spoff rir ikke i Bergen, men kanskje hun kan huske på hvor de rir de damene vi var på Marits sammen med i sommer!!?

Som en bisetning: du virker svært interessert i å lære, og voksen nok til å være litt kritisk, så med det samme du har oppdaget hestemarked vil jeg anbefale deg å "ta deg en tur" rundt i forumet her, les og still spørsmål hvis det er noe du ikke skjønner av det du leser. Jeg har lært masse nytt mens jeg har lest her, og det er mange folk her med mye erfaring og både vilje og evne til å gi videre av sine kunnskaper.

Selvom jeg ikke vet hva som finnes av rideskoler i Bergen kan det jo være lurt å spørre litt når du ringer/drar dit, samt å kikke litt på noen timer, og evt ta en privattime eller to for å finne ut om man trives med hester og ridelærere.

Lykke til i allfall , så håper jeg du ikke gir opp ridningen selvom det er litt trått innimellom!

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/09/2004 :  20:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
De ridekursene jeg har hatt ansvaret for på de rideskolene/stallene jeg har jobbet, har inneholdt ca. 30% teori de første 30 undervisnings-timene.
Deretter har jeg pleid å kjøre ca. 15% .

Benyttet ofte anledningen ved dårlig vær og føre slik at man fikk et godt utbytte av undervisningen selv om man ikke alltid fikk sitte i salen.

Hvorfor er teoridelen så viktig når det gjelder uerfarne ryttere?

Min erfaring med uerfarne ryttere er at det er ofte vansklig/feil å kreve full oppmerksomhet og gjenomførelse under de første ridekursene.

Alt er nytt og spennende og noen er også så usikre/engstelige at de er mer fokusert/redd for hesten bak og foran seg enn den de selv sitter på.
Da sier det seg selv at de har kanskje fått med seg halvparten av alt det du har prøvd å vise/forklare.
Det er mange inntrykk som skal synke inn når man skal lære noe helt nytt og annerledes.

I det teoretiske er omstendighetene rundt helt annerledes, og det er lettere å få oppmerksomhet å få ting "til å sitte".

Noen ganger er det faktisk veldig fornuftig å lære seg det teoretisk før det skal ut i det praktiske, og særlig når man jobber med dyr og uerfarne/usikre ryttere

Dette er nå bare mine erfaringer.

Redigert av - xxxx den 28/09/2004 20:56:18 Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 29/09/2004 :  00:37:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler deg å kjøpe boken Hestehold i praksis av Mats Mellberg.
Flott bok for å lære mer om hest og hestestell, og så kan du bruke den som oppslagsverk. Ellers er det mye å lære av å lese på diskusjonene på forumet her. :)

Håper du finner en rideskole du liker. :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  00:47:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff rir ikke i Bergen, men kanskje hun kan huske på hvor de rir de damene vi var på Marits sammen med i sommer!!?

Opprinnelig postet av Guro

De rir på Eponia Rideklubb. "Nye" Roligheten. Aner ikke hvordan det er der med hensyn på ridetimer og sånt. Men har ridd et par av hestene som går i rideskolen der, og de har bra kvalitet på hestene iallfall. Selvfølgelig har dette lite med teoritimer å gjøre eller ei..

Ellers har man jo Alvøen og Sletten, men jeg vet ikke helt hvordan det er med rideskole på disse stedene. Og hvordan opplegget er.

Og apropo at jeg ikke rir i Bergen.. Det stemmer jo godt det. Men for alt jeg vet kan ting tyde på at jeg snart kan finne på å gjøre det Vi får se..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 29/09/2004 00:48:31 Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 29/09/2004 :  17:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen sa at 150 kr var mye for 45 min...Til sammenligning koster det 240 kr for 1 time på Bygdøy i Oslo(jeg rir ikke der selv)! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  20:46:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror 150kr/time er en gjennomsnittlig pris. Du finner det både dyrere, og billigere, men de fleste rideskoler jeg vet om tar 150kr/time, evnt litt mer.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/09/2004 :  23:47:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror 150kr/time er en gjennomsnittlig pris. Du finner det både dyrere, og billigere, men de fleste rideskoler jeg vet om tar 150kr/time, evnt litt mer.

Opprinnelig postet av spoff

Samme her i grunnen, litt sånn +/- 150 kr. Tror det er blitt gjengs.
Og det som er litt lite kjekt er at det per tiden ikke er slik at bra rideskoler kan ta veldig mye mer enn dårlige (evt at dårlige ikke blir presset til å legge prisen lavere), fordi mange velger jo rideskole på bakgrunn av hvor de får plass, evt hvor de ligger. Altså: beliggenhet er viktigere enn kvalitet mht hva man kan ta for en time.

Guro
Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 05/10/2004 :  14:02:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
På rideskolen der jeg rir, er det et stellekurs på hvert semester, bortsett fra på de flinkeste kursene. Slik fungerer det ganske fint!
Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.