hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ridesenter å anbefale?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 ridesenter å anbefale?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 05/03/2003 :  09:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg går hestelinja og har tenkt å gå ut som lærling i hestefaget. derfor lurer jeg på om det er noen som har et ridesenter å anbefale/ikke anbefale??

man hører så mye sladder rundt omkring at det hadde vært gøy å høre fra dere som er faste rytter ved et eller annet ridesenter i norge!
ridesenteret må være autorisert av NRF for å bli godkjendt som lærebedrift.

mvh jalla

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:47:32

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 05/03/2003 :  09:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Marits tar sikkert imot noen (søker forøvrig praktikant nå. Se her) Du kan iallfall høre.. Jeg synes det er kjempebra der! Trestjerners rideskole og rideleir i henhold til NRYFs regler også.

--
spoff
Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 05/03/2003 :  13:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

tusen takk for svaret!! hvordan er det der? miljøet? hestene? rideinstruktørene? stallen generelt?

jalla
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 05/03/2003 :  14:17:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Flotteste rideskolen jeg har vært på noen gang iallfall. Bra miljø, virkelig fine skolehester, engasjerte og flinke rideinstruktører (særlig i dressur) og veldig stor, flott og moderne stall. Og stort og utrolig flott ridehus! Ta en titt på hjemmesiden deres (http://www.maritsrideskole.no/. Under Ridesenteret kan du lese mer om stedet bl.a.

Så ta en telefon dit for å høre. Godt mulig de har en plass til deg der! (Iallfall hvis ditt krav i forbindelse med utdannelsen kun er å jobbe på et autorisert ridesenter. Vil anta at dette stedet er godkjent til slik utdannelse også).

--
spoff

Redigert av spoff den 05/03/2003 14:38:07
Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 05/03/2003 :  14:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

sjekka siden nå, ser jo veldig fint ut der da!! men etter det jeg har hørt, har en kjent "hestemann" fra norge tatt i mot en del mishandlet hester fra marits rideskole... var vist ikke få som kom i løpet av et år, som han da tok i behandling...

jalla
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 05/03/2003 :  15:33:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Da lurer jeg på.. Hvor mange hester har dratt derifra til en viss "hestemann" i løpet av et år? Jeg har vært der mye de siste årene, og jeg er ikke kjent med hverken mishandling eller at flere hester har dratt derifra (har blitt solgt en og annen hest nå og da, men de har jo blitt solgt til ulike personer, og gjerne privatpersoner så vidt jeg kjenner til). Av alle rideskoler jeg kjenner til (og en del privatstaller) så er dette stallen hvor jeg mener at hestene lever etter best mulig standard og forhold. Hestene går ikke mange timer per dag (slik som skolehester normalt gjør). De blir utsatt for variert trening (altså ikke sprangkurs hver dag hele uka slik noen rideskoler har), de blir fulgt opp nøye når det gjelder forplaner (får ikke mere eller mindre for enn hva de bør ha), de går på tur, de står ute sammen på stort beite, får stell. På vinterstid blir de som trenger det barbert, og de som trenger det får dekken (hestene slipper altså å stå med lang svett ragg etter dagens økt. Det gjør en hest syk..). Er en hest syk får den veterinær. For et par år siden hadde f.eks. stallen kverke, og da krevde faktisk Marit strengere sikkerhetsrutiner rundt forholdet enn hva veterinæren satt som krav. Det er jo dødsbra! Dessuten skal en hest som lider behandles på rett måte. Viser en hest at den ikke lengre har livsgnist (pga sykdom, alderdom, skade etc) så avlives den også med en gang. Trenger den bare behandling så får den det.

Jeg vet ikke jeg.. Men jeg ser ikke helt for meg hvor mishandlingen kommer inn. Jeg har vært veldig mye på Marits!

Men selvfølgelig.. Du gjør som du vil, og hører på de du vil. Ble faktisk litt sur pga denne ville påstanden din.. Jeg vil bare si at du skal lete lenge før du finner noe bedre!

Tror forøvrig neppe en rideskole som mishandler hestene sine vil bli direkte godkjent som både trestjerners rideskole og rideleir om de utsatte hestene sine for mishandling. Mishandlede hester vil neppe klare å yte de krav som kreves for rideskolehester på et sånt sted heller. Hestene skal være trygge å håndtere og kunne sitt grunnleggende arbeid veldig bra. Er det noe som står i fokus hos Marit så er det iallfall hestene! Og sikkerhet både til hest, til mennesker og mellom hest og mennesker. Meget godt skolerte hester som er trygge!

--
spoff
Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 06/03/2003 :  11:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding

skjønner godt at du ble litt opprørt, men det var bare et rykte jeg har hørt. hører så masse dritt og sladder om diverse ridesenter rundt om kring.... etter dine anbefalinger, tror jeg faktisk at jeg skal undersøke stedet nærmere, men det er igjen 1 1/2 år før jeg kan gå ut som lærling da.. tusen takk for informasjonen!!

jalla
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.