hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drive-inn stevne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Drive-inn stevne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 19/03/2003 :  18:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Klubben min skal ha drive inn stevne i sprang, 30.03.2003 på Granly Gård (Råde).

Klasser fra 50cm til 110cm.

Håper dere kommer!
Men egentlig hadde jeg et lite spørsmål om Drive Inn stevner...

- Trenger man grønt kort for å starte der?
Håper en eller to eller tre eller... svarer ;o)

Hesten er en gave. Ta vare på den.

andreas

Innlegg: 1

Skrevet - 19/03/2003 :  18:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Man trenger ikke grønt kort før man skal ri klasse på 1.10m. Da må man ha grønt kort for å få rytterlisens.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 19/03/2003 :  19:02:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Okey, tusen takk for svar!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 19/03/2003 :  20:21:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har jeg akuratt tatt grønt kort, og nylært når det gjelder disse reglene med grønt kort

Man må ha grønt kort og lisens (de som har hatt lisens før ordningen med grønt kort ble innført slipper å ta grønt kort, og kan bare fornye lisensen) hvis en skal starte på D- (distrikts-), E- (elite-) eller L-stevner (landsstevner). Så skal du starte 0.80 på et D-stevne eller LC:1 så må du ha lisens og grønt kort. Grense på at en ikke trenger lisens i klasser under LB er gamle regler, og dette gjelder ikke lengre.

Du trenger ikke grønt kort og lisens for å starte på klubbstevner, og det er ingen planer om å innføre dette heller.

Vil anta at Drive-in stevne ikke er et D-stevne. Men hvis det er det må du ha lisens og grønt kort. Har Drive-in stevne "klubbstevnestatus" trenger du ikke grønt kort (selv om du skal hopper aldri så høyt..). Ta kontakt med rideklubben angående dette. De vet nok best

Ta forøvrig en titt på KRI (Generelt konkurransereglement). I kapittel 3 - Generelle bestemmelser, finner du mer info om lisens og grønt kort ordningen.

Håper det blir et vellykket stevne. Lykke til!

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 11/05/2003 :  16:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
Spoff: D-stevne er distriktstevne... så vet du det:)

sånn som jeg har forstått det, så må man ha lisens/grønt kort i alle typer stevner untatt klubbstevne... men det har blitt sagt at man etter hvert må ha lisens på klubbstevner også...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 11/05/2003 :  18:04:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du leser hele mitt innlegg så ser du vel at jeg vet hva D-stevne er..

Da jeg tok grønt kort kurs (holdt av Elin Heistad som er ansvarlig for utdanning og bredde i NRYF. Faktisk hun som har laget grønt kort kurset) ble det sagt at rytterlisens kun er for D-, E- og L-stevner (se mitt forrige innlegg), og at innføring av dette på klubbstevnenivå ikke var ønskelig fra rytterforbundets side. Men selvfølgelig.. Det kan være enkeltklubber som ønsker å innføre gjennomføring av grønt kort kurs eller tilsvarende på sine klubbstevner. Men de kan ikke da kreve at du kjøper lisens, men de kan kreve at du har kjennskap til reglement og sikkerhet for sin egen del. Men denne delen er ikke noe NRYF vil kreve i sin planlagte fortid.

For å presisere en ting til.. Grønt kort kurs er et kurs med innføring i sikkerhet, grunnleggende konkurransereglement, avsluttende med en praktisk ridetest (rideknappen V). For å løse lisens må du ha godkjent/bestått grønt kort kurs (med mindre du har hatt lisens før grønt kort ble påkrevd), men du kan godt ta grønt kort uten å løse lisens. Hvis du velger å ikke løse lisens når du tar grønt kort er det viktig at du tar vare på det grønne kortet du får utdelt (ditt bevis på at grønt kort kurs er godkjent), slik at du senere kan løse lisens uten å ta kurset på nytt. Men det er ikke noe krav om at du løser lisens før eller siden selv om du tar grønt kort kurs.

Vet at mange rideklubber anbefaler sine medlemmer å ta kurset selv om de ikke skal starte på stevner hvor lisens er påkrevd. Rett og slett fordi det er greit at medlemmene kjenner til det mest grunnleggende av konkurransereglementet når de starter på klubbstevner, eller hjelper til på stevner klubben arrangerer. Dessuten vil sikkerhetsdelen være nyttig å ha kjennskap til i en hver situasjon hvor du omgås hester. Men å kreve lisens for å delta på klubbstevner vil ikke NRYF kreve, og siden lisens er noe en betaler til NRYF vil ikke klubben heller kunne kreve dette. Men et kurs i grunnleggende ting som en bør kunne før en låner ridekolens eller klubbens hester for å starte på klubbstevner kan hver enkelt klubb kreve, men da er det isåfall klubbens myndighet å kreve dette. De fleste klubber krever ikke et slikt kurs.

Husker min tidligere rideklubb hadde et enkelt kurs med en test som måtte bestås for at en kunne starte i sprang på klubbstevner (tanken var å gjennomføre dette 100%, men det viste seg å bli for kompilsert i praksis). Testen vi gikk gjennom var rett og slett først en time teori om hva de forskjellige hinderne het, hva slags bedømninger som fantes i sprang og litt om hvordan feilpoeng ble beregte og hva div. ting betød (f.eks. hvit og rødt flagg på hinderne, hinder a og b, startsignal osv). Etter "forelesningen" hadde vi en liten test bestående av 15 enkle spørsmål, hvor 10/15 eller bedre var krav for å bestå. Altså et kurs som bestod i noe helt annet enn grønt kort kurs, men likevel et kurs som klubben så at medlemmene hadde behov for da det stadig dukket opp uklarheter om slike ting på stevnene.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)


Redigert av spoff den 12/05/2003 00:39:05
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.