hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - westernsal (bom)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 westernsal (bom)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  20:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en westernsal str: full quarter bom.
Men er det riktig at westernsalene skal være litt "trange" ligge tett inntil skuldrene..? Bommen i seg selv er jo ganske "hard" på westernsaler. Men jeg er så usikker..salen ligger jo egentlig godt. Ei som så på den,sa også at hu synes alle westernsaler er litt "trange" foran. Men at de skal være det.. veit ikke om en xxl bom (xtra full quarter) vil bli for stor til han..? jeg har jo brukt salen litt,så jeg får nok ikke bytta den igjen..men..
håper på svar fra noen "salkyndige"!!!

Mvh
Julie!

xxxx

Skrevet - 29/01/2005 :  19:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har spurt og fått svar ang. akkurat dette tidligere Julie...

Siterer deg 29.12.04.:
Hei!

Kopi av melding:
Westernsalen jeg kjøpte til kaldblodsen mi ner str. full quarter og er "spesiallagd" til kaldblodser/døl med kraftige skuldre.
Min kaldblods har egentlig ikke sånn kjempe kraftige skuldre, men alikevel synes jeg westernsalen er litt "småtrang" ved skuldrene.. men har hørt at dette er vanlig med westernsaler,og derfor har man såpass tykk pad.. siden dette er en sal som er lagd for disse rasene,så burde den jo egentlig passe. Jeg har fått noen til å se på salen og de sier at den ligger ganske bra,bare at westernsaler har såpass hard "bom" så det er derfor den virker litt "trang"..
Nå bruker jeg en ganske tykk pad,så jeg tror ikke han merker så mye til det..men jeg føler det..hehe.. hva tror dere?!

Kopi av melding:
Dette fikk du da til svar:
Hmmmm..
Bommen i dette tilfellet som du nevner, dreier seg trolig om bevegeligheten/skulderfriheten og at den derfor kan virke "trangere"/mindre fleksibel enn en klassisk sal feks.

Ved vanlig/normal ridning er bommen i en standard westernsal ikke hemmende for hestens skulderbevegelser.
Ligger salen derimot og konstant trykker på skulderbladet, er den seff for trang/feil model.
Legger du en pad imellom blir det enda trangere.

Pad brukes for å fordele trykket av hele salen, synes du salen virker trang uten pad gjør det bare vondt verre faktisk å presse den imellom!
Salen skal altså passe hesten uten pad, det er slik man tilpasser den.

(Det finnes forøvrig saler på markedet ment for mer krevende konkurranseridning/øvelser med mer fleksibilitet (Equiflex) i bommen.
I feks. westerngrenen Reining/Cutting med mange volter og krappe vendinger i høy fart, får hesten derfor større bevegelsesfrihet ved skuldre og ryggsøyle når den må bøye seg.)

Til ditt bruk har nok ikke dette noen betydning så lenge bommen er bred nok til hestens manke og at selve salen ikke er for lang/stor i forhold til hestens lengde på ryggen.
I tilegg skal ikke (som nevnt) salen trykke oppe på hestens skulderblad, da er salen trolig for liten/trang og du bør finne en annen model og kanskje en bredere bomvidde.

Om jeg ikke har misforstått deg, er altså bomvidden på salen passe til hesten, men salen kan virke "trang" ved skuldrene?
Få noen med skikkelig kunnskap om westernsaler til å sjekke om salen er riktig str.

Jeg tror ikke problemet her er en for "hard" bom med lite fleksibilitet, men kanskje heller en for smal bom slik at salen blir for liten og ligger for høyt på hesten slik at den trykker på skulderbladet.

Hilsen Nancy.

Dette svarte du da...

Kopi av melding:
Hei igjen!
Salen ligger egentlig veldig bra på han,han er ganske kort i ryggen,men salen sitter bra og er heller ikke for lang til han. Egentlig ligger den ganske godt på han,når jeg"vugger" den fram og tilbake ligger den fortsatt helt som støpt. Og jeg får en hånd under ved skuldrene, og han har god mankeklaring. Men nå har jo ikke hesten min et akkurat perfekt eksteriør, manken og skuldrene ligger litt langt bak i forhold til buken /gjordleiet.hehe.. og jeg fikk jack jackson til å se på den og han sa den satt bra. så den gjør vel kanskje det..jeg har fått høre at til hesten min så burde jeg kjøpe en dressursal,så det ikke klemmer på skuldrene hans..så jeg prøver å få solgt westernsalen min,men det var visst lettere sagt enn gjort....menmen.. får vel bare prøve videre! uansett takk for svar!

Om du ikke er tilfreds med rådene du har fått synes jeg du skal kontakte en kyndigere saltilpasser, (hvilket jeg også anbefalte deg sist!)som feks. Frode hos Rodeo Hesteutsyr.

Nancy.

Redigert av - xxxx den 29/01/2005 19:53:29 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  13:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Kom på det etter jeg hadde lagt den inn!er litt glemsk..hehe.
Joda,jeg er tilfreds med svaret du gav meg. Og jeg har funnet ut at jeg må ha en x-full quarter bom på han. Men nå veit jeg ikke helt om hestebutikken er intr.i å ta imot en brukt sal og bytte den.. selv om den er veldig lite brukt. Men jeg får ringe og høre med Frode på rodeo.

Mvh
Julie!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2005 :  08:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saler kan ikke byttes selv om de er lite brukt. Brukt er brukt...

Men du kan spørre Rodeo om de kan selge salen for deg i butikken.
(De tar noen få prosenter av salget for å gjøre det, men det er ikke all verden.)

Lykke til!

Nancy.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.