hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestegale gutter?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hestegale gutter?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Anders W. Aune
» VIP

Norway
Innlegg: 88

Skrevet - 02/05/2005 :  18:22:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Jeg er gutt og interesserer meg for hester og riding. Det har jeg gjort i siden jeg var 11 år, og nå runder jeg snart 16 år. Det er en skam at det er så lite interesse for hest og ridning blant gutter. Før i tiden var jo dette det store. Man ser også flest menn som konkurrerer i de øvrige klassene. Også travløp(og lignende) er manns dominert. Men ellers er det alt for stor overvekt av jenter/kvinner i hestemiljøet.

Om jeg ikke er ”hestegal”, så synes jeg i hvert fall at det er gøy å både ri og holde på i stallen. Møkking, strigling, kosting, pussing av utstyr er ting jeg absolutt ikke har problemer med. Å susse og klemme på hesten tar jeg mer avstand fra. Jeg klapper, klør eller røsker litt i manen på hesten, men det får være grenser. Det er de som liker det og: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104302

At gutter er mer redde for hester enn jenter er absolutt ikke tilfellet. Dette har med tilvending å gjøre. Jenter pleier å være generelt mer redde enn gutter.

Jeg tror det er flere grunner til at hesteinteressen har blitt så hunnkjønnsdominert. Man merker blant annet at mesteparten av utstyret er tilpasset jenter. Jeg har for lengst gitt opp å iføre meg det ridetøyet som er beregnet for riding. Før brukte jeg en stram og tettsittende sak, såkalt ridebukse. Jeg hadde også noen jeg høye støvletter som var spisse og trange foran, såkalt ridestøvler(hadde ikke noe med støvler å gjøre i det hele tatt). Med en slik drakt skjønner jeg godt at enkelte gutter er redde for å få homsestempel.
Nå tar jeg til takke med en ordiner ”joggebukse(bomullsbukse)” og stallsko/-støvler. I de er det i det minste plass til føttene pluss at de ser noe mer normale ut.

Man har også all litteraturen(blader etc.) som naturlig nok må tilpasse seg etter målgruppen, og dermed absolutt ikke tilfaller gutter.

Det kan også tiltider være noe smertefullt å gjøre enkelte av øvelsene på hesten. Eller når hesten helt uforberedt stuper etter en saftig gresstust og man samtidig er noe uoppmerksom. Men dette er jo i samme klasse som å falle ned på stangen når man sykler, som er en mer vanlig idrett blant gutter.

Nå som jentene nærmest har tatt over stallen, er det ikke like lett for oss gutter å komme inn i miljøet der. Det finnes sikkert staller hvor forholdene er mer 50/50, men det hører til sjeldenhetene. I hvert fall her jeg bor. Jeg, som egentlig har lite kunnskap om hest, har ikke så mye å stille opp med når jentene begynner å diskutere hest. Dette kommer nok mye av at det ikke finnes noen gutter å utveksle erfaringer med. Jenter og gutter kommuniserer som regel ikke helt på samme måte.

Alle må nødvendigvis være nybegynnere en gang. Å le av de ødelegger jo alt, det er skammelig!

Jeg har fakta prosjekt om dette spørsmålet akkurat nå: Hvorfor er det så få gutter som fatter interesse for hest og riding?
Jeg blir veldig takknemlig hvis så mange som mulig kan komme med synspunkter og deltar på denne diskusjonen.


Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 02/05/2005 19:53:20 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 02/05/2005 :  21:48:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg, det må være vanskelig å komme inn i et miljø som er kvinnedominert. Kan tenke seg det er det samme som kvinner som har tredd inn i typiske "mannsyrker/hobbyer" har opplevd. Jeg hadde aldri tord å begynne på et rent guttelag i fotball, selv om jeg ikke er redd for å spille fotball.

Her på senteret er det flere gutter og når guttene først hopper i det og begynner å ri virker det som de trives godt. Hadde det kun vært jenter ellers i stallen hadde det nok vært mye vanskeligere å begynne. Det som jenter ofte gjør er å gå flere når de skal prøve noe. Det er vel et velkjent fenomen, "alle jenter går to og to på do" liksom :P Så det kan gjerne dere gutter lære noe av; få med deg ein kamerat så blir det gjerne lettere. Det er ihvertfall nok av jenter å "ta seg av" der, så det er jo alltids et godt argument for å få med seg en noe uvilig kamerat :D

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway
Innlegg: 271

Skrevet - 03/05/2005 :  18:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde turt å begynne på et rent gutte lag i fotball, men hvis jeg var gutt hadde jeg nok ikke begynt på et rent jente lag...

kan ikke begrunne dette, men det er slik samfunnet er i dag når det gjelder gutte og jente lag...
*teit egentlig*

Noen gutter er vel redd for de store dyrene.. det er det jo jenter som er også.
en gutt i klassen min sluttet ri pga. han ble mobbet av kameratene..*teit*

syns det er koselig at gutter kan joine oss jenter..men uansett så er det jo ikke et stort problem for meg at det ikke er så mange gutter som rir...

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway
Innlegg: 2372

Skrevet - 03/05/2005 :  20:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
det med at utstyret er tilpasset jenter kan vel ha noe med å gjøre å at jentene er den største målgruppen for de som lager utstyret, og at de fleste jenter er opptatt av hva som er fint, og flott og ikke minst søtt......
Det finnes jo rosa shabracker med ole brumm på og kan ikke tenke meg at det er guttene som er målet.....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway
Innlegg: 88

Skrevet - 03/05/2005 :  21:09:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Nettopp. Det gjør det enda vanskeligere.
Det er selvfølgelig bare noe vi må leve med.

Jeg er mer ute etter hvorfor det har blitt som det har blitt.
Noe må ha skjedd på veien.
Noen som har synspunkter?

Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 04/05/2005 09:08:42 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 04/05/2005 :  09:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Nå som jentene nærmest har tatt over stallen, er det ikke like lett for oss gutter å komme inn i miljøet der. Det finnes sikkert staller hvor forholdene er mer 50/50, men det hører til sjeldenhetene. I hvert fall her jeg bor. Jeg, som egentlig har lite kunnskap om hest, har ikke så mye å stille opp med når jentene begynner å diskutere hest. Dette kommer nok mye av at det ikke finnes noen gutter å utveksle erfaringer med. Jenter og gutter kommuniserer som regel ikke helt på samme måte.

Alle må nødvendigvis være nybegynnere en gang. Å le av de ødelegger jo alt, det er skammelig!

<klipp>

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

Du er hjertelig velkommen til å diskutere hest med oss her. Jeg skjønner litt av poenget ditt med at jenter og gutter kommuniserer litt annerledes. Men kanskje det er enklere skriftlig i et forum? Håper det.. Her er ingen spørsmål eller svar for dumme, og det er mye kunnskap å plukke opp hos andre.

Håper du fortsetter å være her! Også i andre debatter..

Ellers har jeg ikke så mye å tilføye dette med gutter og hester. Jeg skjønner at det er vanskelig å tilnærme seg et jentemiljø, og bli der. Jeg skal si at mye av grunnen til at jeg holder på med hest i dag er fordi jeg har følt at hester og stall er litt mer enn nettopp bare det. Jeg har hatt gode venner der, som har betydd mye. Det i seg selv har vært grunn til å fortsette. Nå kan jo jenter og gutter også være sammen, det er ikke det. Men jeg kan godt skjønne at det er lite tiltalende å være bestevenn med en fnisete fjortissjentegjeng også. Jeg tror ikke gutter alltid har til felles og ønske å være i en slik gjeng. Noe jeg igrunn også har stor forståelse for.. Og da blir mang kanskje litt "på siden av miljøet". Dessverre..

Dette med utstyr har jeg igrunn ikke tenkt så mye på, men at gutter ikke synes trange ridebukser er innmari sexy kan jeg jo skjønne. Finnes dog ridebukser som er ganske slakke i lårene. Ellers har jeg en kamerat (en av de få guttene jeg kjenner som jeg har ridd sammen med i alle år) som har kjøpt seg en skikkelig kul chaps. Jeg tror han liker den godt, og jeg synes den er veldig kul. Men den er kjøpt i USA.. Det er kanskje ikke mye utstyr for gutter nei, men det er vel fordi markedet velger vareutvalg. Håpløst..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/05/2005 09:59:00 Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway
Innlegg: 2372

Skrevet - 04/05/2005 :  16:21:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Hvorfor det har blitt som det er i dag med maange jenter og veldig få gutter har vel noe å gjøre med hva som er kult og populært blandt venner og kjente.

På rideskolen hos oss har vi i dag ingen gutter, han sluttet for ca et år siden fordi han skulle begynne å spille fotball og ridetimen måtte vike for teninger. Jeg tror vel det er slik med de fleste gutter som rir. Hester blir liksom ikke godtatt hos vennene fordi det er en "jenteting".

Nettopp fordi hester blir sett på som en jenteting, syns jeg det er utrolig tøft av gutter som rir og fortsette selv om ikke vennene syns det er kult.


Helle

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway
Innlegg: 412

Skrevet - 11/05/2005 :  09:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
var å så på stevne her på lørdagen og så faktisk 3 eller flere gutter/menn som var med og deltok.
dressurstevne var det vist=P husker jeg sto å så på de og de var syykt flinke alle sammen

syns det var gøy å se de guttene/mennene for frem til da har jeg bare sett en annen mann som holdt på med hesterhehe...

men så kjempeflinke de var!!!

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Ole-Martin

» VIP

Innlegg: 20

Skrevet - 27/11/2005 :  23:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei... Jeg er en gutt på 27 år som liker hester utrolig godt.... har aldi sittet på en hest før, vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn men.. er vel kansje fordi jef litt redd for å bli ,ledd av...

Men har utrolig lyst til å lære å ri, å det som har med hester å gjøre....

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway
Innlegg: 2870

Skrevet - 28/11/2005 :  13:17:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Typen min liker ikke så godt hester, men siden han fikk møte fjordhoppa mi, tror jeg faktisk at det skjedde en liten forandring der! Det var ikke snakk om at jeg f.eks skulle ta meg av møkkingen og børstingen, og så skulle han bare ri, nei; han skulle være med på alt! (Tusen takk GINA(fjordhoppa mi), for at du NESTEN fikk typen min hestefrelst).. :) Men dette gjaldt jo bare den ene hesten min, han er fast besatt på at alle andre hester ikke er noe gøy.. ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54


Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway
Innlegg: 605

Skrevet - 28/11/2005 :  14:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å ta me kjæresten min på ridetur. Han har vært med meg sju ganger nå, og han rir lettridning som bare det! Og han har ikke noe problem med å ri i galopp ute på tur.. nei det er vel jeg som har problemet med det (Lilla My har myyye energi som jeg helst ikke vil slippe så mye ut på tur..). Han bare raser fram i galopp, og der sitter jeg på en hoppende hest:P

Han saler og på selv, og tar hovene, møkker ut og syns det er veldig koslig å holde på med Harry =)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 28/11/2005 :  18:35:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Typen min er også enormt vill med "skal være med i stallen".
Men hestene er skummel, særlig når de tror at fingrene hans er gulrot

Satser på å lære han å ri når Eikdokka er frisk igjen. Tør ikke la han ri på Vårgò (=koko).

Therese
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom
Innlegg: 989

Skrevet - 28/11/2005 :  18:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her i England er dette litt annerledes. Eller, det er ikke så mange gutter som rir, men flere enn hjemme..

Jeg har faktisk endel gutter i klassen min, og noen som går 2. og 3. året på hestestudiene også. Nå skal det sies at de fleste guttene her går på linja for stutteridrift, og de rir kanskje ikke så mye, men de er veldig hyggelige, skaper litt "action" på stutteriet, og liker virkelig å holde på med hestene.

Fins også de som går på linja for ridning og stalldrift retta mot ridning, og de som rir, de er rett og slett helt rå! De er mye tøffere og mer uredde enn de fleste jentene, og rir med en stå-på-vilje som er helt vanvittig! Tror nok gutter kanskje rir mer for å bli skikkelig GODE enn hva jenter gjør, ser på ting mer som konkurranse.

Men som Anders W. Aune sier, gutta er ikke de som står og susser og pusser på hestene.. De gir dem nødvendig stell og en vennlig klaps, dillinga overlater de til jentene. Hestene ser ut til å synes det er helt ok, blir helt sikkert nok kosing og dulling med 80 jenter løpende rundt hele dagen..

Gå til toppen av siden

Ole-Martin

» VIP

Innlegg: 20

Skrevet - 28/11/2005 :  20:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jo veldig lyst til å begynne å ri... hadde vert moro å kunne lære å ri, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. noen som har tips?? Men samtidig vil jeg ikke drite meg ut eller bli ledd av, for det er ikke noe gøy.... kansje gøy for dere jenter som driver med hest da.... Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom
Innlegg: 989

Skrevet - 28/11/2005 :  20:55:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har jo veldig lyst til å begynne å ri... hadde vert moro å kunne lære å ri, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. noen som har tips?? Men samtidig vil jeg ikke drite meg ut eller bli ledd av, for det er ikke noe gøy.... kansje gøy for dere jenter som driver med hest da....

Opprinnelig postet av Hestegutt_78



Du må nesten ta kontakt med en rideskole, og om du ikke har lyst til å ri på gruppetimer så alle kan se de første gangene går det jo an å ta privattimer? Det koster litt mer, men du lærer som regel mye fortere, samt at du slipper at folk ser på.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.