hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tror dere jeg har råd til og ha hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Junior
 Juniorsnakk
 Tror dere jeg har råd til og ha hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Island_s_hest

Norway
Innlegg: 64

Skrevet - 17/04/2003 :  21:50:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Hei!!
kan dere hjelpe meg litt.. Jeg har lyst til og anskaffe meg hest men tror dere jeg klarer det vis:
Jeg tjener ca 900 kr for og jobbe en gang i uka.. (kan jo jobbe 1-3 ganger i uka og det blir 2.700 ca.
Hvis jeg i tilegg har fòrrytter(e) og får ca 1000-1600 for det!

Stalleien koster 2.700 dette er inkludert kraft fòr, høy, flis, vann, støm og at de som eier stallen møkker, fòrer og tar inn og ut hester..
I tilegg så kommer skoing (smed) på ca 600-800 hver 6-8 uke!
Det er jo også vetrinær og slikt da..
Jeg vil få hjelp av foreldre til og anskaffe hesten (vil kjøpe en med utstyr, og senere anskaffe nytt hvis det blir helt ubrukelig)..

På hest.no svarte folk med at jeg ikke skulle være avhengi av fòrryttere og heller skaffe med billigere stall plass!
Det er ikke lett i Oslo / sørkedalen og når jeg bor 300meter unna stallen vil jeg helst ha den +++ at jeg kjenner folk der NÅ!
Jeg ønsker og få mer realistiske og positive svar..
Ikke tenk på sånt som at jeg må leve på vann og brød i perioder for jeg er 13 år og alt det betaler foreldrene mine så klart!!
Jeg har kjennskap til og ha hest på halvfòr (har det nå) og elsker det men syntes det blir litt kjedelig og bare ri tre ganger i uka. Jeg vil liksom ha litt ansvar og slikt

Ri Islandshest det, gjør livet til en fest..

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest!

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 17/04/2003 :  21:59:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan ikke være økonomisk avhengig av forrytter. Dessuten må du ha penger som kan dekke uventede utgifter som veterinær, smed som kanskje må komme før han/hun egentlig skal fordi hesten kanskje mister en sko, utstyr som uventet går istykker, du får ikke jobbet fast 3 dager i uka likevel osv.

Husk at du bør ha forsikring, kanskje vil starte i konkurranser og ri for instruksjon også. Det koster også penger..

Hjelper foreldrene dine deg økonomisk så går det kanskje, men forbered dem på at hesten kan bli akutt syk, og at pengene må være der når den blir det. Uavhenig om det passer deres lommebok eller ikke..

Egentlig ville jeg anbefale deg å ha hest på for istedet. Det er gjerne en fast kostnad per måned og du sitter ikke med samme ansvar som om du eier hesten. Hvis du bruker litt tid på å lete finner du nok en hest i Oslo som du kan gjøre litt som du vil med.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

» VIP

Norway
Innlegg: 247

Skrevet - 18/04/2003 :  17:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Litt enig med Spoff der ja...
Du bør ha litt mer penger enn akuratt det du trenger... du kan jo spørre foreldrene din eom de vil betale halve stall leia, for det er jo litt mye for dg å jobbe 3 ganger i uka, samtidig som du har hest og skole...!?! Tenk over det:)

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Innlegg: 81

Skrevet - 20/04/2003 :  14:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
på de fleste staller hvor fôret er inkludert i prisen, går det ann å hjelpe til å fôre i noen helger, og dermed få redusert litt på stall leien. det er verdt å tenke litt på...
lykke til:)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 20/04/2003 :  19:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Foreslår at du fortsetter med å ha hest på fór, jeg!
Da slipper du slike ting som veterinær og forsikringer, samtidig som du har en fast sum du må ut med for å disponere hest fritt.
I tillegg har du som går på skole og er avhengig av foreldrene dine litt større trygghet i at du når som helst kan fri deg fra denne økonomiske forpliktelsen ved å si opp fóravtalen.

Ønsker du at ansvaret skal være større, kan du ta en hest på helfór i stedet... Da bærer du alle utgiftene og har alt ansvaret uten å kjøpe hesten...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 20/04/2003 :  21:53:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vent til du blir litt eldre. når du har penger som akkurat holder, hva gjør du når du har for lite penger?
og det med forrytter, greit å ha det, men du skal ikke ha det bare pga pengene. fortsett med å ha hest på for til du har fått ordna litt mer med ting. kan foreldra dine betale litt??

Gå til toppen av siden

susanne

Norway
Innlegg: 642

Skrevet - 22/04/2003 :  18:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg synes at hvis du skal kjøpe hest kan du jo prøve å få kjøpt en hest med litt utstyr og du kan jo spørre de som eier stallen om du kan betale mindre hvis du møkker og slikt selv og du kan jo jobbe litt extra før du kjøper hest så du har litt penger til overs!!!!!!


Redigert av susanne den 26/04/2003 11:27:49
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 22/04/2003 :  19:43:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Det er sant at du ikke burde være avhenig av forryttere. Siden du er
såpass ung hjelper sikkert foreldrene dine deg hvis hesten blir akkutt syk.

Å hjelpe til i stallen er helt utelukket pga. Bt. Han er gaaaal i hodet.

Synes du burde regne litt på deten gang til, og håper du tar den beslutningen du synes er best...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 26/04/2003 :  19:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i hva de andre sier her, men hvis du alikevel bestemmer deg for å kjøpe hest så har jeg et lite tips til deg: Ta et syltetøyglass eller en sparebøsse som går ann å åpne selv og putt på penger du får til overs og veksel etter du har kjøpt noe. Da blir det fort noen kroner som du kan bruke hvis du må ha dyrlege el lignende... Har gjort det samme og på to måneder hadde jeg spart 2000 kr!!! Gå til toppen av siden

Cherry & Mystery

Innlegg: 13

Skrevet - 26/04/2003 :  22:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
D er mange som kommer m gode råd her ;)
Og jobbe litt i forveien, og få spart opp kanskje hvertfall 6000kr. til overs, så har du jo til skoing hvertfall en del uker forrover...
Og hvis foreldrene dine betaler litt så hadde jo d sikkert hvert fint.
Å jobbe i stallen er jo sikkert bra, men har du ikke lekse/skole?
Kanksje du kunne fått til en ording m at du tok inn hesten din selv, satte den ut i helger og gjorde all jobben m hesten i helgene, foring, møkking, utslipp, ta inn, og sånt.. Og få d billigere i prisen kanskje??
Du kan ikke altid regne m forryttere.. plutselig blir hesten halt, og forryttern vil ikke betale for og børste og kose litt m hesten, så får du ikke den inntekten.. og hesten må jo fortsatt ha mat, ren flis o.s.v.....

Men hvis du mener du kan klare d, så skal ikke jg stoppe dg ;D

Gjør livet til en fest- ri en islandshest
Gå til toppen av siden

My_lady_horse
» VIP

Innlegg: 1

Skrevet - 04/05/2003 :  15:44:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har sikket lyst på en hest! Du burde kansje spørre heste-eksperter om du er flink nokk til å ha en hest! Du bør også tenke på hva du skal bruke din hest til! Jeg har hester!(men jeg er 29 år gammel da) Jeg synes det hørses bra ut å være en forrytter! Jef var helforrytter når jeg var 12 år! Jeg var halvforrytter når jeg var 10 år! Da hadde jeg to forskjellige hester! Den første jeg hadde når jeg var 10 år het Spott! Han var en palomino! Den hesten jeg hadde når jeg var 12 år var en pinto! Du bør kikke etter hester som passer til deg! Du bør også får en hest når du er selv klar for det! Ikke bare fordi du har lyst, men du må huske på at du kan selv skade hesten din vis du ikke kann alt om hva din hest trenger å du har din EGEN hest! Den første hesten min hadde jeg alene! Pga: At jeg komm til å krangle med hun/han jeg hadde den med å da måtte vi kansje selge hesten!

Men lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.