hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fett kuler, eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fett kuler, eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

* Eirin & Blidur *

» VIP

Innlegg: 8

Skrevet - 15/05/2005 :  12:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har en hest som har fått mange små kuler på ryggen.. ser ut som fettkuler. Det er mellom 11 og 16 på ryggen hennes, og det startet med 2. Hun har ikke noe vondt, og viser ikke noe tegn til ubehag når jeg trykker på dem. Den salen hun har nå har hun nå brukt i over et halvt år, og aldri sett noe tegn til klumper eller lignende før. Hva kan dette bety, og hva kan det komme av?

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 15/05/2005 :  12:52:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er sikkert talg kuler/ fett kuler ja, sørg for å vaske salunderlag ofte (vet at sauskinn underlag hjelper). De kommer av svette og lite lufting. Det er sannsynligvis ikke salen det er noe galt med.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

nationalgame

Innlegg: 121

Skrevet - 20/05/2005 :  23:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du byttet for i det siste
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Innlegg: 110

Skrevet - 21/05/2005 :  10:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Min hest hadde samme problemet da jeg kjøpte han.Undersøkte masse.Hadde vetrinær som tok prøver og d.Men etter mye om og men fant vi ut at det var tilstoppede talgkjertler.
Pga at han svetter og d blir tett under salen så utviklet han slike.Tenkte da at d ville være vanskelig å bli kvitt.Kunne jo ikke bare la vær å trene han på flere mnd.
Så ringte til hilton herbs (selger urter) og forklarte problemet så kjøpte jeg en urteblanding + en urte salve.Å d virket faktisk...på min hest da!
Ellers så er d viktig og ha rent underlag til salen...og la være å bruke skyllemiddel.Finnes jo sjabraker som trekker til seg svetten(alle gjør ikke d og er ikke særlig gunstig for dette problemet)Har selv en slik.
Håper du finner ut av det:)

Eva Og Oregon Adel:)
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 24/05/2005 :  15:44:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
De kulene på ryggen kan rett og slett også komme av at hun får for mye protein. Gir du henne alfa f.eks?
Men for å være på den sikre siden ville jeg hørt med en veterinær!
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Innlegg: 255

Skrevet - 25/05/2005 :  12:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike kuler er det egentlig ingen som har en skikkelig forklaring på. Teoriene man kan høre er at hesten får for mye protein i foret, avfallsstoffer som hoper seg opp, sal som trykker eller uhygienisk salunderlag. Det vil derfor være naturlig å gjøre forandring på både for og utstyr. Slike kuler kan ta flere måneder før de forsvinner, noen ganger opp til ett år. Jeg har erfart at en salve som heter Ichthammol 20 % hjelper slik at de forsvinner raskere. Denne er spesielt laget for slike kuler. Du kan også bruke sprit for å tørke dem ut.
Redigert av - mint den 25/05/2005 12:43:26 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway
Innlegg: 618

Skrevet - 25/05/2005 :  13:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eva!
Husker du hva urteblandingen og salven het,eve. inneholdt! Vi har prøvd "alt" nå,ingenting som hjelper. Veit ikke hvor mange som har vært engasjert i hesten min,vi har tatt blodprøver,biopsi,kortison,middel mot parasitter,antibiotika osv.. De trodde det var kreft,men fant bare betennelsesceller i huden. Får mange forskjellige råd av eksperter på hestemedisin,men det er absolutt ingenting som hjelper. Kulene har blitt litt mindre i størrelse,men er fortsatt der.
Det er ikke fôrallergi,reagerer ikke på midd/støv/innsekter,ikke plager etter sal,sele dekken,huden hans får mye luft og vi har redusert proteininnholdet i maten hans.. Jeg var redd det kunne være noe med fordøyelsen,han blir bare tykkere og tykkere..
2.året jeg prøver å finne ut av det nå,men har bestemt meg for at ytterligere behandlinger ikke kommer på tale når ingen kan fortelle meg hva det er. Han har ikke vondt,men det ser absolutt ikke bra ut. Setter stor pris på å høre om andre med erfaringer eller problemer.. :o)
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Innlegg: 255

Skrevet - 26/05/2005 :  09:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kine og Tassen: Som jeg tidligere nevnte; ingen har en forklaring på hvorfor disse kulene kommer. Mitt råd til deg er å bruke Ichthammol 20 % hver dag, samt bytte på foringen. Selv om dette ikke forbindes med forallergi, vil altenative behandlere på hest fortelle deg at alt av kjemisk fremstilte vit/min skaper opphopninger av avfallsstoffer i hesten. Samt kjemisk behandlet kraftfor. Når hesten min fikk slike kuler, skiftet jeg fra et syntetisk vit/min tilskudd til et urtetilskudd. Fra før forer jeg kun med havre og betfor. Hesten min hadde kulene i 6-7 mnd, og da jeg skiftet tilskudd og begynte med salven, tok det ca 3-4 uker før kulene var borte. Eksempel på naturlig vit/min tilskudd er Hilton Herbs Herbpower og St.Hippolyt Gemuse-Krauter. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway
Innlegg: 618

Skrevet - 26/05/2005 :  13:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for råd!
Det eneste vi har gitt han av "fabrikkfremstilt" fôr er Champion komplett,noe vi kuttet ut etter ca. 1mnd,ellers har han kun fått havre fra egen produksjon (noe han har fått i mange,mange år),betfôr og litt tilskudd og kli. Han får så utrolig lite kraftfôr,men det kan bli opphopninger for det?
Kulene holder seg selv om han kun får høy eller gras og..
Synes de gikk litt ned i vinter,og de er ikke like mange forrige vår/sommer/høst.
Har prøvd forskjellige ting over lengre tid,så jeg veit ikke hva mer jeg kan få gjort med fôringa,men salven og tilskuddet skal jeg prøve!
Takk!
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Innlegg: 110

Skrevet - 27/05/2005 :  12:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Da har jeg funnet ut hva jeg brukte på min hest.
Hilton Equimmune gold(flytende urter for raskere opptak)
Den renser bl.a kroppen
Hilton Phytobalm(en salve som jeg smurte på områdene)Rytterbua.no
Min hadde ikke så mye om vinteren men kom mere på sommeren.Har ikke sett tegn til slike kuler etter at de forsvant etter kuren.

Håper du finner ut av d:)

Eva
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway
Innlegg: 618

Skrevet - 27/05/2005 :  17:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk,Eva!
Har forhørt meg litt,har fått tak i tilskuddsfôr som er Debiomerket og helt naturlig,så da har jeg litt av hvert jeg kan prøve! Ringer etter salven og de flytende urtene i morgen. Håper du også finner ut av hesten din,Eirin!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway
Innlegg: 618

Skrevet - 09/10/2005 :  14:15:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Tar opp igjen denne tråden,begynner å bli litt lei nå...
Har fulgt rådet om å gi han urteblanding og salve på kulene,i tillegg til lavt proteininnhold i fôret.
Har tatt de prøvene som kan tas tidligere,han har ingen allergier. Går på utegang og virker ellers fin. Er overvektig,men kulene er også der når han er slank og i form.
Noen som kan gi meg noen tips? Begynner å lure på om det er tilstoppede talgkjertler (lite sannsynlig).
Flere tips?!
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Innlegg: 152

Skrevet - 10/10/2005 :  10:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
sist jeg hørte om så mange kuler var det forallergi..hesten min fikk selv kuler på ryggen av komplett..vetrinæren sa at allergi var vanskelig å finne ut av og hun foreslo c vitaminer..
jeg tok han av det foret og begynte å fore på eggersmann sitt for..kulene forsvant etter ca 2-3måndter,.altså det tok lang tid å se hvirkningen...
etter det jeg har forstått er det mye rart i komletten..
hva slags havre forer du med?hel eller knust?
ingen planter ute hos dere da??
mener jeg leste noe om kuler på ryggen til en annen hest her på nette,jeg kan prøve å undersøke hva det var....

oxo bruker jeg hilton herbs vitaminer....

Redigert av - angelina1 den 10/10/2005 11:39:26 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway
Innlegg: 618

Skrevet - 15/10/2005 :  12:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Bruker stort sett hel havre,men har brukt knust tidligere. Han har stått på tre forskjellige steder mens kulene har vært der.

Han fikk gradvis kulene for tre år siden,har prøvd forskjellige fôringsopplegg for å finne ut om han reagerte på fôret,uten hell. Trodde at det var kompletten,noe det ikke var. Hjelper ikke å kutte ut høy,havre,mineraltilskudd osv.. Proteinoverskudd er det heller ikke.
Kreft eller kontaktallergi får det heller ikke vært. Har brukt salve og urter fra Hilton Herbs,uten resultater. har også fått flytende urter som virker rensende på fordøyelsesystemet.

Moren hans fikk også "uforklarlige" kuler da hun ble eldre,de ble aldri sjekket da de ikke plaget henne.

Kanskje jeg bare skal innfinne meg med at de er der?
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Innlegg: 152

Skrevet - 15/10/2005 :  21:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm.mystisk da... ser jo ut som du har prøvd det meste
har hørt rykter om at knust havre blir ganske fort dårlig.snakk om bare et par dager fra sekken har blitt åpnet...
men det er nok sikkert ikke det..
får håpe du finner ut av det da..skal skrike ut hvis jeg ser noe av interesse..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.