hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshestsalen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshestsalen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 24/06/2005 :  13:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal salen ligge langt frem på hesten, Normalt, eller litt lengere bak?

Har hørt forskjellige meninger, så jeg vil også høre deres

Redigert av - Bustetrollet den 24/06/2005 13:07:32

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  13:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
den skal ligge vanlig, altså bak skuldrene. Mange legger salen alt for langt frem, så den blir liggende på skuldrene, dette er feil! Islandshestrytterne er de som er flinkest til å legge salen godt nok tilbake som jeg har sett, men heldigvis er det flere og flere som begynner å bli klar over dette.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  14:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den skal ligge vanlig. På noen islandshester er det dog noen som legger salen -litt- lenger bak. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/06/2005 :  00:04:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar
Har hørt flere har sakt at salen skal ligge litt lenger bak, så den fordeler rytterns vekt utover hestens rygg, så man kan ri hesten litt tiligere en 'vanlig'..

Syntes dette hørtes litt rart ut, så jeg måtte spørre hær!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  01:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tidligere? Den skjnte jeg ikke helt, islandshester blir jo vanligvis ridd inn 1-2 år senere enn de fleste andre hester. Mange legger salen langt bak for å få vekta lengre bak slik at hesten skal sette seg mer på bakbeina. Det de ikke tenker på er det forferdelige presset det blir på lenden og nyrene samtidig

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  01:37:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kristy: Det er forskjell på å legge salen -bak- ribbena og å legge den noen cm. lengre bak, slik at den fortsatt er innenfor ribbena. En sal skal aldri være bak ribbena - men så lenge man holder seg innenfor dette, er det "greit" - blir ikke press på lend og nyrer av det. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  13:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet det Formosissima, og jeg sier NOEN, ikke ALLE. Som jeg sa tidligere, så er de fleste islandshestrytterne flink til å legge salen riktig. Ulempen med islandssalene er at mange er så forferdelig lange, og dermed automatisk havner bak ribbeina. Flere av salene til skolehestene på skolen min er alt for lange fra starten av, og hvis man skal legge de litt lengre bak så havner de langt bak på kryssen *urk*.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  20:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den islandshesten jeg red på hadde jeg salen ca. 1 håndsbredd lenger bak enn vanlig. Kan ikke si at jeg merket noe forskjell på om hesten hadde lettere for å sette seg eller ikke da Men jeg har ikke peil på islandshest og gangartsridning, gjorde som eieren sa jeg. Hesten som kunne være litt vanskelig å få til å trave bra, ble ganske ok etter litt trening. Uten at det gikk utover tølten heller.

Har sett noen som legger salen så ekstremt langt bak at den nesten ligger på rompa til hesten (litt overdrevent da), man skal passe seg litt med å legge salen bak også. Selv om det på hesten jeg red gikk helt ok.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  11:54:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom rideskolen har så lange sadler at de ligger langt bak ribbena, er det ikke salene det er noe galt med, det er den som skaffer sadlene til hestene det er noe galt med. Det finnes islandssadler ned i 15". Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/06/2005 :  13:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tuusen takk for alle svar!

Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  03:58:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Salen på en islandshest skal ligge en håndsbredd fra skuldrene, om salen er riktig strl vil den da holde seg innen for "fare" sonen med ribbein og det som er.

Det er dessverre utrolig mange som missforstår litt det med hvor trykket skal ligge, mange saler har lange salputer, men hvor setet er mer "steil" så man likevel blir sittende riktig, spesielt gamle saler fra Island er konstruert på denne måten. Nymotens saler har salputer som er like lange som setet, da får du et problem om salen ligger for langt bak. Har du en hest med kort rygg, anbefalles ikke no større sal enn 16.5'', MAKS 17'' men dette må du nesten få hjelp til av en salmaker.

Husk på at ikke all hester "sier" ifra når de har vondt, så kanskje salen din ligger for langt tilbake, men at hesten ikke "sier ifra". Første hesten min gjorde det ved å steile, nr 2 gjorde absolutt ingenting.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  10:31:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sånn rent teknisk sett så er vel standard at alle sadler skal ligge 1 håndsbredd fra skulderen, det er iallfall dette jeg har lært, og for meg virker det veldig klokt, iom. at alt annet vil hemme skulderens bevegelser :-) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/07/2005 :  23:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Starter denne tråden igjenn med et annet spørsmål jeg

Idag fikk jeg høre at Islandhestsalen var goe og sitte i, men helt forferdelig for hesteryggen. 'Hva? tenkte jeg'.

Dette kan da ikke stemme, eller?

Vil gjærne høre meninger osv.

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  21:25:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
En ting er sikkert, de er kjempegode å sitte i, hvis man har et sete som passer baken din ;)
Hvordan salene er mot hesten skal jeg ikke uttale meg noe om, men den salen jeg har er god for begge. Blida går bedre med den enn med den gamle. Friere rygg og bevegelser.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/07/2005 :  00:28:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvordan er salen egentli, hvorfor er noen lengere? Og har mykere sete?

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  19:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel forskjell fra sal til sal. Noen er vel konstruert veldig gode å sitte i med tanke på lange turer.
Jeg vet jo du har Nordlandshest, og jeg hadde islandshestsal til min nordlending. Den passet fint på han, men når jeg kjøpte meg islandshest passet den ikke, pga at den var for lang...

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.