hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - NÅ kan man få seg egen hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Gode tips!
 NÅ kan man få seg egen hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  20:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en jente på 13 år ( ansvarsful for alderen ) som gjerne vil ha hest, ridd i 4 år , men jeg mener det er nok til og eie egen hest ( så lenge hesten er TRYGG) Problemet er bare det! Jeg kjenner ingen " hestekyndige personer" foreldrene minne er helt grønne når det gjelder hest. også lurer jeg, hva skal jeg gjøre? Jeg skulle så inderlig ønske jeg kjente noeen som kunne hjelpe meg! og hva slags rase tror du passer? vil gjerne ha en jeg kan komme videre med i både sprang og dressur, men hesten må være stødig og trygg siden jeg ikek har ridd så lenge.
Vær så snill å svar. Gjerne send en mail maja_snute@hotmail.com
Tusen takk!!

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 11/09/2005 :  20:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Er det noen ridesentre i nærheten? Hvis du har ridd i 4 år, så har du vel ridd hos noen som er hestekyndig. Du kunne jo ha spurt dem til råds?
Selv ville jeg ikke ha hatt hest da jeg var tretten om ikke foreldrene mine kunne hjelpe meg. Det er et fryktelig stort ansvar selv om man er ansvarsfull for alderen. Hvorfor ikke ha en hest/ponni på halvfor? det er en ypperlig måte å lære mer om hest og forberede seg litt på det ansvaret det er å ha egen hest. du får ha lykke til uansett hvordan det blir, men jeg anbefaler deg å prøve å ha en foravtale før du kjøper egen hest. Husk at om du skal eie hest så er det ikke nok å bare kunne ri.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Jeg rei på en rideskole, men følte at jeg ikke lærte nok. hestene og ridelærene dugde ikke til mye. også prøvd lenge å få til en halvfor avtale lenge, men uten hell... ganske sikker på at dette hadde vært det beste, men når alt virker håpløst så får jeg så lyst på egen hest. vet at dette egentlig er for mye ansvar.... men jeg vil hjelper ikek mye

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 02/10/2005 :  17:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Det er ikke alltid hvor lenge du har ridd eller hvem du har ridd for som spiller noen rolle.

Det som virkelig spiller inn er hvor OFTE og HVA slags hester og HVORDAN situasjoner du har vært borte i.

En som har sitti å ridd i ridehus på typiske rideskole hester i 5 år kan være dårligere enn en som har ridd i 3 år på mange forskjellige hester, både unge og gamle, snille og "slemme".

Spør ridelæreren din om råd! Det er den personen som vet best hvordan du rir, hvordan hest du kan ha om du i det hele tatt er klar for hest.

Lykke til! Ta deg god tid!
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 02/10/2005 :  21:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil foreldrene dine kjøpe hest til deg hvis de er "helt grønne" og du aldri har vært fôrrytter eller hestepasser da?

Dere må i hvert fall finne en stall og/eller rideklubb hvor du kan få instruksjon, og hvor det er noen du kan spørre om råd når det trengs.

Jeg ville heller anbefalt deg å lete videre etter fôrhest.
Har du forsøkt å få foreldrene dine til å ta kontakt med hesteiere som er på jakt etter fôrrytter?
De flest hesteeiere vil nok helst ha kontakt med voksne, samme hvor grønne de måtte være. Ikke fordi 13-åringer ikke er til å stole på, men fordi hesteieren må vite at du får lov til dette, at foreldrene dine kommer til å betale og er inneforstått med hvilket ansvar du tar på deg.

Du lærer mye av å være fôrrytter, og er du heldig kommer du også inn i et miljø, hvor du kan få hjelp og støtte når du skal kjøpe hest senere.
At det tar lang tid å finne en fôrhest tror jeg er nokså normalt, så ikke gi opp.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  12:41:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det er smart å ha hest på fòr først, og erfare ulike situasjoner. Når du har hest på fòr så lærer du mye, og du merker hvordan det er å ha hest på ordentlig. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en ridelærer/erfaren voksen hesteperson til å hjelpe deg. Lykke til!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  23:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet er vel kanskje å få en hest på for når man er 13 år...? Uansett hvor ansvarsfull og flink man er i den alderen tror jeg det kan være vanskelig å finne en snill og grei hest som settes vekk til en mindreårig sånn uten videre - om man ikke kjenner noen som er villige til å ta den sjansen.
Jeg har møtt på både fornuftige og ufornuftige mennesker i begynnelsen av tenårene i forbindelse med hest. Vet med meg selv at om jeg skulle ha satt bort noen av hestene mine på for(noe som uansett er uaktuelt) hadde jeg vært på jakt etter en godt voksen person med erfaring. En 13-åring skulle omtrent ha vokst opp på hesteryggen og innehatt mye kunnskap,samt at jeg skulle ha kjent personen - om det for min del i det hele tatt hadde vært aktuelt å tenke på det i det hele tatt. Spesielt uten oppbakking fra foreldrene...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2005 :  23:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes man kan anskaffe seg egen hest hest når man er erfaren nok, har tid, og penger til alle utgiftene som kommer.
Sistnevnte blir jo opp til foreldrene å avgjøre så lenge man kun er 13 år og ikke tjener egne penger som er nok til å holde en hest.

Redigert av - xxxx den 07/12/2005 23:55:28 Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  20:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag, skulle jeg gjerne sett at jeg kjøpte meg hest nå.
I dag er jeg 15 år. Fikk fjordhoppa mi da jeg var 10 år.
Lærte jo utrolig mye, siden jeg bare hadde ridd på "typiske skolehester" som skrevet tidligere her. Men ble jo utrolig ansvarsbevisst, og er likevel takknemlig for at jeg fikk Sara Lill da jeg var 10 år. Men det kunne gått galt også. Anbefaler deg å få deg hest på halvfor.
Gå til toppen av siden

Hanne & Reggie

Skrevet - 02/01/2006 :  20:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, du trenger ikke nødvendigvis ha en fôrhest først (selv om dette er sterkt anbefalt, du kan jo ha helfôr også det har jo noe av det samme som å eie egen bare at du rett og slett ikke eier den men gjør det samme som å eie den og betaler somregel for det samme)

Og du får jo råd der du skal ha hesten din, jeg er sikker på at i stallen der du setter hesten du kjøper er det hestekyndige folk! Som kan hjelpe deg om det er noe du lurer på! Husk bare å ha med deg en vetrinær når du er ute å prøver... men også en heste kyndig person en som har sett deg ri! Jeg er sikker på at om du spørr ridelæreren din så vil hun/han gi deg svar på det du trenger!

Du kan jo også ha hesten på prøve og bli litt kjent med den så kan de på staller du står se på deg og se om det funker, jeg vil også tro at du selv kjenner det!

MVH. Hanne & Reggie<3
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  22:33:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å være på utkikk etter en hest som du kan ha på helfor til sommeren jeg. jeg fikk hest på helfor sommeren jeg var 11 år. den fikk stå på beite til en bonde Mamma og Pappa kjente. Bønder har jo en viss peil på noen ting. I tillegg hadde vi en avtale med ei jente som hadde egne hester, om at hun skulle kikke innom, og være rådgiver på telefon. jeg hadde en fantastisk sommer sammen med en 19 år gammel sprang og dressurhest som lærte meg utrolig mye. på slutten av sommeren, etter tre besøk hos "oss" spurte eierne av hesten om vi ville overta den. Det var faktisk jeg som bestemte at det ikke kom til å gå, fordi jeg så at jeg ikke kunne nok, og fordi tida ikke ville strekke til når hesten måtte inn på stall på høsten. jeg gjorde i steden en avtale om at jeg kunne få ha han på for igjen neste sommer. dessverre døde hesten i løpet av vinteren sånn at det ikke blei noe. i stedet tok jeg på meg "feriepass" av rolige og trygge hester i området de neste somrene, og fikk faktisk ikke min egen hest før jeg var 25. da hadde jeg masse erfaring i å ha hovedansvar for hester av forskjellig slag, alder og kapasitet, og følte meg trygg på ansvaret en hest er.(selv om noen ganger skulle jeg fortsatt ønske at jeg bare kunne ringe "eieren" å spørre innimellom)
jeg vil anbefale deg å ta kontakt med feks en rideskole. mange vil gjerne sette hesten ut på sommerbeite sånn at den får litt avveksling. Vær 100% ærlig på hva du vil ha og hvordan du har ordnet deg med beiter, ly, eksperthjelp, vetrinær og hovslager. tilby deg å komme å vise hva du kan først. de fleste eiere vil jo uansett komme å sjekke hesten sin en eller flere ganger i løpet av sommeren. dessuten er det litt mindre pass da enn på vinteren, i og med at hesten "vasser" i mat hele døgnet.
Lykke til med hestejakten, og ikke gi opp! Alle snille og flinke jenter får sin egen hest til slutt!! hihi...

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.