hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drikker unormalt mye?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Drikker unormalt mye?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 05/10/2005 :  15:51:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hesten min, ei varmblodshoppe på 5 år, 1.65 i mkh, som blir ridd på tur ca annenhver dag, har de siste dagene begynt å drikke forferdelig mye. Vanligvis drikker hun ca 15 liter inne om natta, og ca 20-30 ute. Men nå, de to siste dagene, har plutselig balja som hun har ute, som rommer 60 liter, blitt tom på en dag, pluss ei 20 liters bøtte som hun har inne, altså 80 liter iløpet av et døgn, jeg fatter det ikke, ikke har hun blitt trent hardt, ikke fått noe annet for, ikke stått der det har vært mer støv enn vanlig, altså, ingenting som tilsier t hun skal ha behov for å drikke så mye. Jeg tenkte på at det kanskje var elg e.l som har vært og drukket av vann balja som sto ute, som jeg fyllte helt opp på kvelden, men jeg ser ikke spor etter noe dyr rundt ved paddocken hennes. det er heller ikke hull/sprekk i balja, så, noen som har noen forklaring?
Wenche & Amber


Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 05/10/2005 :  16:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
det vikret litt mye egentlig..
Er ikke vannintaket til en hest rundt 30 liter da ?



Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway
Innlegg: 1273

Skrevet - 05/10/2005 :  17:13:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Husk på at mye vann fordamper i løpet av en dag da... Hesten din behøver ikke nødvendigvis ha drukket opp alt.
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 05/10/2005 :  17:58:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Nei, det er jo sant, men syns likevel det er merkelig jeg da, at ei balje med vann som vanligvis varer i 3 dager, plutselig blir tom på en dag, og dette var samtidig en dag hvor det var tåke og yrete, altså ikke så gode forhold for fordampning..
Wenche & Amber


Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 05/10/2005 :  19:08:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hesten bekker den, og reiser den opp etter seg når baljen er tom. Derfor drikker den også mer når den er inne ? :p


Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Innlegg: 59

Skrevet - 05/10/2005 :  22:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Behovet for vann varierer fra 20-90 liter vann pr dag avhengig av arbeid, fôrmengde, omgivelsestemp osv. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 810

Skrevet - 06/10/2005 :  11:09:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Sikkert veldig usannsynlig, men hun har ikke fått sukkersyke?
For vi hadde en ponni en gang som begynte å drikke og tisse veldig mye, å det viste seg at hun hadde fått det. Men hun var 24år da.
Veit ikke hvor vanlig det er at unge hester får det, eller at hester får sukkersyke i det heletatt.
Husker når ponnien vår fikk det så var det veldig uvanlig at hester fikk denne sykdommen, mange som ikke hadde hørt at hester kunne få det engang.

Ikke meningen å bekymre deg asså, men tenkte jeg bare måtte skrive det.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 06/10/2005 :  11:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hester med sukkersyke? Nei, det har aldri jeg hørt om før nå heller gitt! Jeg får se ann noen dager til, fortsetter hun å drikke/tisse like mye som hun gjør nå, så vil jeg kontakte dyrlege, bare for å være på den sikre siden.
Wenche & Amber


Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 810

Skrevet - 06/10/2005 :  22:48:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Er nok lurt å kontakte dyrlege ja, for å være på den sikre siden.

Dette gjorde vi når vi skjønte at noe var galt med ponnien vår:
Tok ei urinprøve, å fikk sjekket den hos dyrlege, å den viste at hun hadde fått sukkersyke.
Mamma ringte også veterinærhøgskolen, pratet med en dyrlege som hadde jobbet der i 20år, å han hadde aldri hørt om dette før.

Lykke til med hesten din!
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 13/10/2005 :  21:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jack/Casana/Franklin.

Jeg lurer på om hesten min kan ha fått sukkersyke, så har tenkt å få tatt en urinprøve og få sendt det til en veterinær. Men når dere oppdaget at hesten deres hadde sukkersyke,hvordan behandlet dere det videre?! Er det som på mennesker og hunder at dere måtte sette en sprøyte,eller gir dere no i foret?!!
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 810

Skrevet - 14/10/2005 :  11:47:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Vi tok ikke no behandling på ponnien vår. Hun var 24år så hun fikk slippe. Hun var i ganske dårlig form, hadde en del følinger og sånn pga sykdommen.

Veit egentlig ikke hvordan de behandler sukkersyke, men spør en god dyrlege.
Det er nok en del prøver som må tas hvis det skulle være sukkersyke.

Har også hatt flere hunder som har fått sukkersyke når de har kommet litt oppi åra, å da følger det som regel med at de får nyreproblemer også, men hvordan det er på hester er jeg ikke sikker på.

Håper det går bra med hesten din..
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 14/10/2005 :  21:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
I dag var hesten mi nhelt i hundre på banen,var ikke mye slapp da.. jeg tenker litt på om det kanskje kan være en type stress "apati" at dem stenger stresset inni seg,og f.eks står helt rolig på boksen og virker slappe...vi har jo flyttet en del rundt siste året..så kan jo være at han rett og slett er "stresset" og har vanskelig med å finne seg til rette.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.