hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Føll mister ALL pels! Hva kan være årsaken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Føll mister ALL pels! Hva kan være årsaken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hannev

Norway
Innlegg: 253

Skrevet - 07/10/2005 :  23:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg er hovedsaklig interessert i andre som har erfaringer eller har opplevd dette og seriøse svar takkes stort!
Føllet mitt mister for tiden all pelsen, og jeg regner med at pelsen på brystet, i ansiktet og nedover beina vil også falle av. Jeg hentet henne i Krsund for en uke siden og hun ble fraktet til Oppdal i Sør Trøndelag. Hun hadde ingen tegn til dette da. Hun har klødd og rullet seg mye de siste dagene, før det kunne jeg se at hun hadde noen få "bare" flekker på ryggen. Pelsen kan lett nappes av uten å lugge i den. Hun er ikke rød og ser ingen tegn til irritasjon eller infeksjon. Det er kun "vær hårene" igjen, ja hun ser ut som den katte rasen som ikke har pels, ikke særlig vakkert! Jeg har kontaktet dyrlege, mistenker alt fra klimaendringer, eksem, allergisk reaksjon og stress o.l. Jeg har aldri opplevd lignende, dette er ikke å sammenligne med vanlig felling av vinterpels på våren, hun har mistet HELE pelsen og kroppen er "bar", man ser rett på huden.
Jeg vil ha svar fra andre som har opplevd eller har (hatt) erfaringer med dette og hva årsaken var til det. Hesten min er 5 mnd gammel, ormekur er gitt for ca. tre uker siden, foreløbig ikke grunn vaksinert (skal vaksineres), ingen av de andre hestene på stallen har noen smitte eller sykdommer. Hun virker ellers frisk og opplagt og har ingen tegn til at hun lider av noen sykdom/ lidelse eller at hun mistrives. Hun løper og oppfører seg som et normalt friskt føll.
Så hva kan dette være? Det virker nesten som om hun skifter "ham" for all den tykke babypelsen er snart borte! Er ikke dette merkelig når vinteren snart står for tur?

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det.

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 08/10/2005 :  00:48:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg så faktisk et program på TV (husker ikke når/hvor) om hester som har en sykdom som gjør at de enten er født "nakne" eller blir det i føll-alderen. Disse mister som sagt all pels, men kan fungere like bra som andre hester.

Her er en link http://www.ultimatehorsesite.com/info/hairless/hairlesshorsephotos.html
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway
Innlegg: 1129

Skrevet - 08/10/2005 :  19:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svart deg i gjesteboken...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

hannev

Norway
Innlegg: 253

Skrevet - 09/10/2005 :  13:21:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar. Jeg har fått gode svar fra veterinærer og håper og tror de har rett angående fellingen. Jeg har skrevet mye i dagboken og lagt ut bilder på vipen min om det skulle være av interesse. Mvh Hanne.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway
Innlegg: 211

Skrevet - 11/10/2005 :  09:22:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Opplevde det samme med fjorårets føll, hun mistet også all pelsen på en gang! Så rimelig merkelig ut Dette ordnet seg heldigvis rimelig fort, så snart all den gamle pelsen var borte, begynte ny å vokse ut!

Hadde også dyrlege for å se på henne, og hun sa at enkelte føll kunne få slik plutselig håravfall, men at det var stort sett helt ufarlig! Men ganske upraktisk, da en er avhengig av dekken hvis der er litt kjølig! Tror nok det kan komme av forandringer i føllets hverdag, de er jo ganske følsomme for alt!

Så på bildet av føllet ditt, og hun minnet meg om de kinesiske nakenhundene (ikke vondt ment)

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Redigert av - pre-arab den 11/10/2005 09:23:34 Gå til toppen av siden

mart-he

Innlegg: 5

Skrevet - 11/10/2005 :  18:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisan, det kan jo vere mye, men har du tenkt på at det kunne væer vitamin mangel? Gå til toppen av siden

hannev

Norway
Innlegg: 253

Skrevet - 12/10/2005 :  18:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Ha ha! Ja, hun var heller ikke så ulik de kattene som ikke har pels når fellingen var på det mest ekstreme! Mm... det er bra man har humor, håper ingen tar det ille opp for jeg forguder hesten min av alt på jord! Det har vokst ut noe pels igjen og jeg bruker også dekken. Takk for at du svarte "pre-arab".

Jeg ser bort i fra spekulasjoner mart-he, for tro meg, jeg, dyrleger, hestekyndige, og folk i nærmiljøet spekulerte mye før jeg la ut innlegget på forumet, og det var med hensikt at jeg ønsket svar fra andre med erfaringer med dette. For bl.a fôret er sjekket og alt annet som vi spekulerte i som kunne ha påvirkning. Hun har ikke vitamin mangel, har også tatt blodprøver og gitt vitaminsprøyte. Jeg tørr å påstå at hun ikke kan bli grundigere undersøkt. Som sagt vokser pelsen ut igjen og hesten har akdri virket annet enn frisk og opplagt (viser ingen tegn til ubalanse, sykdom eller lidelse).

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.