hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feltritt trening.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 Feltritt trening.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 04/06/2003 :  21:48:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvis du trener feltritt, kan du ikke fortelle litt om hvordan du trener, og hvordan hest man bør ha?

Hadde vært ganske fint å få høre :-)
Lurer også på en ting, går det ann å få feltritt trening på Tune? (Tenker da på å få trene på terrenghinder).

Hilsen Lise Mette

Hesten er en gave. Ta vare på den.

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 05/06/2003 :  01:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det en stund siden jeg trente feltritt, men jeg kan jo forklare hvordan jeg har brukt å gjøre det. Selvsagt har treninga variert noe, men i hovedsak har den foregått slik:
Dressur: 2(-3) ganger i uka
Sprang på banen: 1(-2) gang(-er) i uka
Sprang i terrenget: 1 (-2) gang(-er) i uka
Tur: Ca. annenhver dag. Turene har for det meste vært veldig varierte, og fungert vel så mye som avveksling som som trening. Men i hovedsak har turene bestått av bakketrening (muskeloppbygging) og intervalltrening (kondisjon), av og til langturer/fjellturer, og stundom rolige skritteturer. (Terrenghopp-treninga regner jeg også delvis som tur)

Jeg har alltid vært tilhenger av størst mulig grad av variasjon i treninga, uansett hvilken type hestesport. (Gjelder for oss mennesker også for den saks skyld.. )


Den hesterasen som er mest brukt i feltritt er kanskje fullblodshesten, men alle raser kan anvendes med rett trening.
På lavere nivå er det i all fall ikke hesten som setter begrensningene, men ene og alene rytteren! Når kravene blir høyere blir det selvsagt også viktigere at hesten har de rette forutsetningene.


Du rir en nordlandshest, gjør du ikke? Nordlandshoppa mi var helt rå på terrengritt! Hu hoppa ALT og elsket det! Det samme gjaldt sprangbane, hun hoppa lett 1.10 bane.
Hun hadde ikke verdens beste forutsetninger i dressuren, men hun kompenserte med sitt gode sprangtalent..
Jeg konkurrerte aldri med henne i feltritt, men deltok i noen terrengrittkonkurranser, og der fikk hun alltid plassering.










frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Anette

Norway
Innlegg: 274

Skrevet - 05/06/2003 :  14:18:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
colombus: Det går fint an å trene feltritt på Tune. Kontakt Anja Arnesen, hun har treninger der. Hvis du kontakter meg på mail kan du få telefonnr hennes!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.