hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rideskoleponnier/hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Rideskoleponnier/hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  15:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Vet ikke om dette emnet har vært oppe her før, eller hvor jeg skulle poste det, men men. Lurer på om det er lover om hvor mye rideskolehester ska gå hver dag, altså hvor mange timer. Vet at mange hester blir brukt opp til en 4-5 timer hver dag, noe som jeg synes er helt forferdelig. Ikke går de på turer ibland heller =/ Trasker rundt den fordømte ridebanen 4 timer per dag, 5-6 dager i uken. Pluss at noen blir brukt til kurs, stevner, utlåning, og til forryttere i helgene. Synes fryktelig synd på dem! Blir så lei meg når jeg tenker på hvordan de har det... Hva mener egentlig dere? Hvordan har hestene på rideskolen nært dere?

m@thilde

Skrevet - 28/11/2005 :  15:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidem@thilde  Svar med kopi av melding
Det kommer jo ann på hesten da!Der hvor jeg rir,går fjordingene,og de hestene som klarer opp til 3-4 timer hver dag!de mindre hestene som ikke klarer så mye går ca 2 timer hver dag!Jeg synes ikke synd på dem,om de klarer og gå 4 timer på en dag!

Som sagt.det kommer ann på hestn

Isamonni! My little Baby :'(
ww.rexin.piczo.com
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  16:03:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke legge meg opp i forholdene på rideskoler, siden jeg aldri har vært noen aktiv deltager ved disse, men: husk at det er forskjell på 4 timer og 4 timer. Dvs. 4 timer tassing rundt med nybegynnere/litt øvede ryttere er en helt annen ting enn 4 timer sprangtrening i ett kjør.

Nå sier jeg -ikke- at det er OK å gå rundt og rundt på en ridebane i 4 timer, så ikke misforstå ;-)
Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  17:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Der jeg rir får hestene står ute i paddock fra kl. 8:00 til rundt 15:00 på hverdagene. Hestene går max. 2-3 ridetimer pr dag. På fredager har de fri, på lørdager rir vi dem på tur i skritt og på søndager rir vi i ridehuset. Ellers er de ute hele tiden. Synes ikke disse lider noe stor nød :)

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  17:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint å høre, Marthe.. =) Men enkelte ridesentre setter ikke alltid hestene i fokus, ofte pengene..
Hester er bare objekter for noen... =/
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:34:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg blir både glad og oppgitt av sånne debatter. På den positive siden er det bra at folk følger med på ridesentrene og setter skolehestenes velvære i fokus. Hester bør ikke gå 4-5 timer 6 dager i uken, bare så det er sagt. Alle hester bør også ha tilstrekkelig utegang. MEN. Jeg har intrykk av at det er mange som syntes synd på skolehester bare fordi de er skolehester; og ikke tenker motsatt vei. Hester kan faktisk brukes; og jeg tror ingen hester har skade av lett -moderat trening 5 dager i uken, om det så være seg 2-3 timer om dagen. Jeg vil heller trekke frem alle de privathestene som nesten ikke brukes og som ellers behandles som porselen. En vanlig treningsuke for en gjennomsnitttlig ridehest kan fort være 1-2 timer i paddock samt 1/2 til 1 time tur /bane om dagen. Dette syntes jeg er altfor lite! Hester tåler, og også BØR brukes mer enn dette. Og å si at det er mishandling å la hesten gå 2-3 timer om dagen; og faktisk brukes og gjøre en jobb; ja da er jeg ikke enig i dette.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  18:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min rideskole går hver hest max 2 timer..

Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  19:10:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
som formossisma sier,så avhenger det om de går 4 timer med ferske ryttere, som kanskje bare skritter og traver litt enn om de skal gå timer med viderekommende ryttere...
de har lært seg å bruke energien nyttig, og bruker sjelden mer enn de må...skolehestene her går mellom 3-5 timer hver dag unntatt fredag hvor det kun er 2 timer...men ingen hest går sjelden mer enn 2 timer med øvede ryttere...disse hestene lider ingen nød...

har selv aldri gått et eneste kurs på en rideskole...

Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  19:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes synd på den rideskolen jeg red på.. Av og til syntes jeg enkelte gikk for masse, og for mye bytting. Noen dager er det liksom bare "erfarne" ryttere, og da jobber hestene hardt 3-4 timer :/ at på til at det er noen sprangtimer oppi dette noen ganger i uken, nei, huff, synes ikke hestene bør gå mer enn 3 timer, så lenger det ikke gjelder nybegynneridning... Og, hestene bør få gå mye mer tur, og stå lengre ute!! Noe som er svært sjeldent hos "oss" =/ Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  21:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
På vår stall er alle skolehestene ute på beite 2-3 timer hver formiddag (ikke når da pøser ned, da får de heller løpe løse rundt i ridehallen). Senere på dagen begynner kursene. Da går de fleste hestene to timer hver. Dette skjer 4 av dagene, tirsdagen er det mest privat-hester, så da pleier det bare å være to eller tre av hestene som går en time hver, de andre har fri. I helgene blir de av og til leid ut til tur-ridning, men for hestene er jo dette bare "fri" og kos. Så jeg synes iallefall ikke at "våre" hester lider noe nød!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  21:49:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
For å ta "min" rideskole også da. Hestene er ute på et stort beite med fri tilgang på grovfor fra 08-15 hver dag. De går i skolen 4 dager i uken; maks 3 timer om dagen(blanet nybegynner/viderekomne).
Fredag til søndag er det privattimer / forvertordning/stevner. De går dog oftest på tur disse dagene Hestene byttes ut ved første tegn på mistrivsel og de er et nokså høyt nivå på skolehestene. Har også satsningsgruppe i sprang der ryttere deltar på stevner med skolehestene.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Isabel&Perla<3
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  22:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott å høre at noen rideskoler tenker på hestene ;) =D Gå til toppen av siden

m@thilde

Skrevet - 29/11/2005 :  16:47:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidem@thilde  Svar med kopi av melding
Har svart før da men

Hestene på E.K.T har fri på formiddagen og kl.4 begyner ridninga!
Mange av hestene der er veldig spreke,og går opp til 3-4timer hver dag..
det er fax: fjordingene,og shettisene.De klarer MYE!

Whelsene,connemaraene og de andre går ca 2 timer hver dag!

Hesten jeg pleier og i på er blanding og han går ca 3 timer hve dag ;D

Hestene har fri i helgene,bare en krysstime på lørdag!

Synes ikk synd på hester som gå i rideskolen..de SKAl liksom kunne gå noen timer...

Isamonni! My little Baby :'(
ww.rexin.piczo.com
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 29/11/2005 :  22:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg skulle ønske at ALLE rideskoler sluttet med spilt!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  00:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg skulle ønske at ALLE rideskoler sluttet med spilt!

Opprinnelig postet av linki

Også det kommer jo an på om hestene står mye eller lite inne.... Jo mer hesten får være ute (ridning eller beite) jo mindre "galt" er det synes jeg.

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2005 :  10:24:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Spilt er vel ikke så ille??? jeg har mine hester på spilt.. og på den lokale rideskolen.. hvor hestene flakser rundt ute så fort de ikke er i bruk har de noen enorme spilt... med en slags madrass i.. det er flis i tykke lag så de ikke kommer ned på gulvet... på senteret virker det som de planlegger hvilke hester som skal brukes så går resten ute hele døgnet eller i ridehallen...
mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.