hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig- hva nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Drektig- hva nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway
Innlegg: 490

Skrevet - 02/12/2005 :  14:33:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Tok en blodprøve av hoppa mi, og ja, hun var drektig, så nå blir det forhåpendtligvis traverføll til neste år, hehe

Men, dette er første hesten jeg får føll på, og aner ikke; hva skjer nå?

Hun er drektig i 7`ende mnd.
Og det jeg lurer på er:
Skal jeg fortsette foring som før?
Trenger hun noe ekstra tilskudd av vitaminer el.l?
Hvordan kan jeg bruke henne fremmover?
Noen sa at man burde gi en influensavaksine til drektige hopper, stemmer det?

Hu er besatt av saltsteinen for tida, er dette normalt?

Trenger all info

Noen gode nettsider?

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

Tone_

Innlegg: 1197

Skrevet - 02/12/2005 :  15:46:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan fore hoppa som før, men når det er rundt 3 mnd igjen til følling bør du øke på foret, da fosteret vokser mye i denne perioden. Det er også lurt å gå over på oppdrettsfor i denne perioden. Selv gav jeg hopa mi 3l oppdrett morgen og kveld fra 8. drektighetsmnd. I tillegg bør hun få godt, og rikelig med grovfor. Ekstra vitaminer er vanligvis ikke nødvendig, hvis hun får såpass mye kraftfor.

Hoppa kan brukes som vanlig, frem til de siste to mnd før følling, og den sise mnd vile jeg bare skrittet. Men mosjon er bare bra!

Jeg gav hoppa mi den vanlige hesteinfluensavaksinen som hun ellers får en gang i året...Denne bør en jo gi selv om hoppa ikke er drektig, mener jeg..

Lykke til med baby-hest:)


Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 02/12/2005 :  16:18:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Dette er noe man burde sette seg inn i FØR man bedekker synes nå jeg.

edit skrivefeil

Therese

Redigert av - Eikdokka den 02/12/2005 18:06:19 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway
Innlegg: 490

Skrevet - 02/12/2005 :  18:25:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Tone og Svarten: Tusen takk for svar

Eikdokka: Leste mye før jeg bedekka, og snakka med mange oppdrettere. Men det er 7 mnd siden, og jeg trodde heller ikke det ble noe føll, før jeg nylig fikk tatt en blodprøve av henne og fandt det ut.
Dessuten var det heller ikke svar av din type jeg var ute etter!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom
Innlegg: 989

Skrevet - 02/12/2005 :  19:33:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Gratulerer med å skal bli "mamma"! Føll er jo bare noe av det herligste som fins!

Jeg hadde ei avlshoppe på halvfor før, og det var like stor stas med bebis hvert år.

Det er normalt at hun spiser mer salt, enkelte hopper blir sånn. Hvis hun spiser VELDIG mye salt bør du kanskje ta ut saltsteinen og gi henne salt i foret isteden sånn at hun ikke får i seg for mye.

Som Tone sier trenger du ikke øke på kraftfor før ca tre måneder før, så om en måned eller to kan du begynne å gi mer. I oppdretten er det alle næringsstoffer som hoppa trenger for å produsere føll, inklusive det ekstra kalsium og fosfor som trengs for å få et sunt og sterkt skjelett på føllet. Fôrer du med rene kornsorter og ikke oppdrett bør du tilsette ekstra kalk (det bør man jo uansett, men spesielt ved drektighet) og andre mineraler og vitaminer. Oppdrett er nok lurt dersom du ikke er veldig flink på fôring, da den allerede inneholder alt som trengs.

Gi hoppa godt med grovfor, som hovedregel skal hoppa fra og med 9. måned ha 0,5 FEh (forenhet hest) ekstra pr dag, fra 10. mnd 1 FEh ekstra pr dag, og i 11. mnd 1,5 FEh ekstra pr dag. Synes mengden oppdrett Tone foreslår er fornuftig, da vet du iallfall at hun får nok. Fri tilgang på grovfor hadde vært det beste, det kreves veldig mye energi av hoppa for å produsere et føll, og uten tilstrekkelig næring vil det begynne å tære på hoppa, og man vil jo helst ha både friskt føll og frisk mamma!

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway
Innlegg: 341

Skrevet - 06/12/2005 :  00:18:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Gratulerer med det fremtidige barnet. Venter på føll jeg også nå, det kommer vel i midten/slutten av mai. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.