hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulvetenner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ulvetenner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jubilee
» VIP

Innlegg: 2

Skrevet - 01/01/2006 :  18:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Hoppa eg steller har ulvetenner som må trekkast. Noken som he erfaring med det? Korleis inngrepet blir gjort og ka det kosta?

Takk for svar

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 01/01/2006 :  19:34:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi fikk ulvetenner tatt vekk på Vårgò i fjor høst, en på hver side oppe.
Rasping ble gjort samtidig og vi dopet hesten med vilje før vi satte i gang. Vet ikke hva selve raspinga og trekkinga kostet siden vi hadde to hester med og mye annet som ble sjekket/gjort utenom raspinga.

Hesten kjente ingenting og stod helt i ro når vetrinæren bokstaveligtalt slo ut begge ulvetennene, og det hele var gjort unna på kort tid. Så lenge du har en dylege som vet hva han/hun driver med er det ingenting å bekymre seg for

Therese
Gå til toppen av siden

canooon

» VIP

Innlegg: 42

Skrevet - 07/01/2006 :  16:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
trakk ulvetenner på hesten min for ei stund siden..Da ble det også brukt dop og han ble raspet samtidig. Jeg kom opp i en totalsum på 554 kr, mva inkludert. Vet ikke helt hvor mye akkurat trekkinga ble kostet, men det er ikke så veldig mye.
Det hun da gjorde var å sette et "rør" mot tanna (slik at tanna kom inni røret, hvis du skjønner?), og slo på det. Så vrei hun "røret" i rundt og dro det ut, da var også tanna med. Dette gikk fort og hesten reagerte nesten ikke.. ikke noe å bekymre seg for.. Men få en veterinær som kan det til å gjøre det..
Lykke til med tanntrekkinga!
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway
Innlegg: 128

Skrevet - 04/02/2006 :  15:59:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Måtte ta vekk 2 ulvetenner på hoppa mi på 2 år nå i høst.

Tannlegen var en fransk spesialist, noe jeg ønsket siden det var første gang noen var i "munnen" på hesten min og ville at dette skulle bli en god erfaring.

Det ble ikke brukt bedøvelse, men han tokk seg lang tid og hesten stod helt i ro så å si elle tiden.
Synes folk tar til bedøvelse litt vell ofte jeg.

Tannrasp og trekking av t ulvetenner betalte jeg 900kr for.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

politano

» VIP

Innlegg: 15

Skrevet - 05/02/2006 :  23:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal trekke en ulvetann på hesten min i morgen...håper det går fint.
Huner fire og liker ikke akkurat at noen klår inni munnen hennes,så dette kan bli spennende.
Bruker en dyrlege som ikke er så hysterisk og som tar seg god tid :)
Hun må nok dopes ,det måtte hun på forgje rasping oxo. Kan gi beskjed hvor mye det kom på i morgen :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 06/02/2006 :  09:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ulvetenner lønner seg å fjerne ja.
De er ikke til noen nytte.
Jeg har fjernet disse på tre forskjellige hester og de har først fått en beroligende sprøyte slik at veterinæren får undersøkt nøye hvor store de er og hvor godt de sitter fast. Og samtidig sjekker man om hesten har fått sår o.lign. av de.

Deretter løsnes de ved hjelp av en tang.Det kan se litt "brutalt" ut om de sitter godt,men hesten er jo bedøvet så som oftest kjenner de ikke noe.
Avhengig av hvor godt de har sittet fast eller om hesten har fått mye sår i munnen pga. de,har jeg ikke hatt bitt på hesten noen dager etter behandlingen.
De anbefaler at sårene skal få gro først og det blir som oftest alltid litt ømt også.(Akkurat som når vi trekker visdomstenner).
Nå gror det veldig raskt i munnen på en hest så jeg har aldri behøvd å vente særlig lenger enn en uke med å sette på bitt igjen.Det har de fleste tid til.

Jeg husker ikke hvor mye jeg har betalt,for de gangene dette er gjort har veterinæren også samtidig behandlet andre tannspisser.

Men pris bør ikke være et tema her.Tenna må ut.

Redigert av - xxxx den 06/02/2006 09:23:28 Gå til toppen av siden

rapplilja

Innlegg: 219

Skrevet - 06/02/2006 :  12:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes absolutt at hester bør bedøves når de er hos "tannlegen" og får raspet/trekt tenner!!

(Nå prater jeg om skikkelig rasping altså, ikke bare putte en plastkile i munnviken å raspe litt på hver side, det er ikke godt nok.)

Man sparer hesten for ubehaglige opplevelser med dyrlegen, og det er mye tryggere for dyrlegen.

Det er jo ikke hver dag man gjør dette, så det kan man koste på dem
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway
Innlegg: 128

Skrevet - 06/02/2006 :  19:19:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
som sagt bruke ikke jeg bedøvelse når to ulvetenner ble trukket.

Hesten min( som igjen aldri har hatt tannlege før) stod helt fint og viste lite tegn på at dette var SÅ vondt.

Har heller ikke hatt problem med tannkjekk i ettertid.

Men selfølgeli MÅ en så ma en.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway
Innlegg: 83

Skrevet - 08/02/2006 :  18:41:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk fjernet ulvetennene sine i dag.. De var ikke små greier.
Uheldigvis for han så hadde han 2 røtter på tennene sine og ikke bare 1, som er det vanligste. Det førte til at det tok sin tid å få de ut, har bare unghesten min å sammenligne med og der var vi ferdig på 5 min.

OT; men noen som vet hvor vanlig det er med 2 røtter på ulvetennene?
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Innlegg: 110

Skrevet - 08/02/2006 :  20:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka:Så vet.hadde slått ut ulvetennene!!!De skal trekkes.
Kan skape problemer hvis det blir liggende igjen rester.De har røtter de også.
Vi får jo ikke slått ut tennene vi heller;)

Mvh Eva:)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 09/02/2006 :  01:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
rapplilja: hvorfor synes du "absolutt at hester bør bedøves når de er hos "tannlegen" og får raspet/trekt tenner!!"?

Trekkingen skal jeg være fullstendig enig i, men hvorfor dope en hest som står som et lys under hele behandlingen av tennene dens?

Du sier at "Det er jo ikke hver dag man gjør dette, så det kan man koste på dem" - om du fortsatt snakker om tannrasping og ikke trekking av tenner, så er jeg sterkt uenig med deg. Jeg "koster ikke på" hesten min et dop hun ikke har behov for. Det er det heller ingen andre på stallen vår som gjør. Om hesten er redd, ja, men ikke når denne står fint, veterinæren er rolig og vennlig og gir hesten tid til å bli fortrolig med settingen. Jeg "koster ikke på" hesten min et dop som kan gi den spiserørsforstoppelse mm når denne ikke har behov for det. Det handler overhodet ikke om økonomi men om hestens velbefinnende. Når hesten er trygg på behandlingen så skal man ikke "koste på den" noe unødig.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 09/02/2006 :  01:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg trakk to ulvetenner på hoppa mi i november. Vi dopa henne fordi ho var ganske uroleg. Ville ikkje la oss sjå inn i munnen ein gang. Ulvetanna hadde laga sår i munnen. Fekk raspa tennene etterpå også.

Synest ikkje man på død og liv skal dope hesten for tannrasp. Eg ungår det vist eg kan. Da eg skulle trekke desse tennene på hesten minmåtte eg ta hesten på henger og frakte henne ein time for å komme meg til veterinær som kunne gjere dette inngrepet. Så det att hesten blei dopa betydde att vi måtte vente ei god stund med å reise heim igjen slik att hesten fekk kvikne til igjen.

Betalte 500 kr for trekkinga, tannrasp og dop. Men fekk jo ein del andre kostnader med det da eg måtte reise eit stykke med ferje osv.

Men det er godt å ha fått vekk desse ulvetennene.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway
Innlegg: 1925

Skrevet - 09/02/2006 :  19:40:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eikdokka:Så vet.hadde slått ut ulvetennene!!!De skal trekkes.
Kan skape problemer hvis det blir liggende igjen rester.De har røtter de også.
Vi får jo ikke slått ut tennene vi heller;)

Mvh Eva:)

Opprinnelig postet av oregon



Dette er en veldig dyktig vetrinær, og jeg stoler på han.
Tennene ble slått løs, og så trakk han dem ut.

Therese
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Innlegg: 110

Skrevet - 09/02/2006 :  19:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka:Det sto ikke noe om at han trakk dem ut etter på;)
Vet det er flere vetrinærer som bare slår de ut å ikke gjør noe mer.
Men Hvis han gjorde det så burde jo alt være i skjønneste orden:)
Helt ening med dop også.Trenger ikke hesten dop så gjør den ikke det.Ferdig med det!

Mvh Eva
Gå til toppen av siden

Aviee

» VIP

Innlegg: 0

Skrevet - 05/01/2011 :  22:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min 3 år gamle vallak skal igjennom dette i morgen. Og det er snakk om trekking av ulvetenner. Selv om de sier knusing, så er det trekking.

Blir spennende å se hvordan det går på min gamp.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.