hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN STEILER!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 HESTEN STEILER!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  19:59:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du skriver her at du kun krever at han skal trave på volte, men i dagboka di skriver du om sprang, og turer hvor han blir svett opp til øra.
?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  20:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
du skriver at hesten din ikke har muskler. og i dagboka står det som bea skriver, rir turer så han blir svett opp til øra. og du skrev at du hadde fått igjen bane, og trava MASSE og galoppert litt men han bukker i galoppen...
fortsatt sikker på at han steiler for å få viljen sin?
hvordan kan du utelukke at han ikke har vondt?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 24/02/2006 20:43:56 Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  22:25:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Hesten er aldri sånn p åtur, bare på bane. Han er sjekka av vetrinær og alt utstyr passer. Og det å utelukke at han ikke er sterk nok tror jeg nok han kan, han begynner å prøve seg allerede i skritt, han blir ikke bedt om noe spesielt. Han trenger ikke gjøre mer enn å skritte en runde på banen før han akkuratt på samme plassen hver gang prøver seg. I dag red vi i masse skritt og litt trav og vi red ikke lenge, men han tuller. Det er det samme han prøver seg på hver gang, men ros fungerer bra på ham. Merker vi at han skal til å tulle klapper vi ham litt på halsen og roser ham å så går ørene rett forover igjen og han fortsetter uten noe tull. Men det går ikke alltid ann å være kjapp nok med det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  22:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med å droppe baneridning litt da, hvis det er der problemet ligger?
det med at han ikke har muskler er det trådstarter selv som skrev.

Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  01:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde skrevet et laaangt svar her, og så ble alt sletta.

Orker ikke skrive alt på nytt, men det dreide seg om tre faktorer.

1. Stoler hesten på rytteren? Hva vet du om hans fortid?

2. Hvordan er sitsen? Man kan tenke for mye tilbake, noe som holder hesten tilbake samtidig som du driver frem. Det kan føre til forvirring og steiling/bukking. Få noen til å se på sitsen din, den er utrolig viktig!

3. Er hesten motivert? Får den variert og morsom trening? Den er ganske ung, og siden den har disse problemene bør du holde deg unna banen. Ri på tur i skogen og bygg muskler, tømmekjør, gjør bakkearbeid. Ikke hold på lenge om gangen.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 25/02/2006 :  10:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest litt i dagboken (noe jeg kanskje burde gjort før jeg la inn forrige innlegg) så må jeg si meg enig med det de andre sier her. Du har jo absolutt ikke hatt hesten lenge, kanskje du burde ta det hele noen skritt tilbake, rett og slett begynne på nytt med masse håndtering fra bakken. Spesielt hvis du blir nervøs bare av tanken på at han kan steile. Tipper han merker godt at du har det i tankene når du setter deg opp på han.

Ta rådene alle kommer med lenger opp til etterretning, kanskje du får noen aha opplevelser. Lite av det jeg ga deg råd om fungerer hvis han merker at du er nervøs.

Nok en gang, lykke til!

Hæ? Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 25/02/2006 :  18:58:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Altså, det at han ikke har muskler har ikke vært en unnskyldning, det var bare for å prøve å få med mest fakta for dere..
Dessuten, som jeg skreiv, det er bare nå i det siste han har begynt med det.

Bea:
På tur har han ikke steila, å når jeg skreiv at han var svett oppetter øra, hadde vi vært på SKRITTE TUR i snøen.
Å det med sprang, det var iløpet av den tiden jeg hadde han på prøve, hvos jeg skulle teste hvordan han var i sprang før jeg kjøpte han.
Desuten, problemet har kommet nettop nå,
og jeg har ikke krevd mye av han NÅR han begynte å protestere & steile...

At han kan være banelei tror jeg heller ikke, har ikke ridd mye på banen med han.
Gjør alt jeg kan for å bygge opp musklene hans, men planen er å ri på bane 1 - 2 ganger i uka..
Så han får litt trening i det også.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  22:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Altså, det at han ikke har muskler har ikke vært en unnskyldning, det var bare for å prøve å få med mest fakta for dere..

At han kan være banelei tror jeg heller ikke, har ikke ridd mye på banen med han.
Gjør alt jeg kan for å bygge opp musklene hans, men planen er å ri på bane 1 - 2 ganger i uka..
Så han får litt trening i det også.

Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

det at han ikke har muskler er en veldig viktig faktor her spør du meg.
hvis hesten er svett til oppetter øra etter en SKRITTETUR i snøen så er ikke hesten din i god form. da må du trene deretter.

hesten din kan bli banelei selv om han ikke er ridd mye på bane.
og selv om du ikke synes du krever mye av han i det han protesterer så
kan det være hesten ser annerledes på det.
kan også være du har krevd mye før slik at når han kommer på banen så forventer han hardt arbeid.
husk at hesten din er ung. og i dårlig form...

hvorfor MÅ du ri på bane når det er der problemet oppstår?
kan du ikke ri turer i skogen etc og bygge opp muskler først.

har du selv noe forslag til hvorfor han steiler? virker som om du avfeier alle andres forslag.

Redigert av - lucky june den 25/02/2006 22:32:33 Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 26/02/2006 :  17:54:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Da beklager jeg hvis det er det det kanskje kan virke som..
Jeg bare prøver å legge frem alle fakta..
jeg vet ikke hva som er grunnen til at han steiler,
men som jeg selv mener, og de jeg har snakket med på stallen mener -
han kan jo ikke slippe unna bane arbeid fordi om han steiler?
Da oppnår han jo akkurat det han vil da..

Men takk for alle forslagene, jeg har det i bakhodet hvis det skulle bli værre =)
Når jeg prøvde han dagen etter at jeg hadde lagt ut denna tråden,
gikk det mye bedre når jeg var litt mer forbredt på at han evnt. kunne steile.
Når jeg merket at han begynte å forbrede seg til å tulle,
roste jeg han fordi han var flink til å gjøre som jeg sa,
og da travet han bedre fremover, tok bedre steg, og øra fremover =)

Det jeg fikk inntrykk av, var at han rett & slett trenger litt ros hele tia =)
Mulig det høres helt på trynet ut,
men jeg har en veldig spesiell hest =) hehe...
Eller kanskje det er helt feil.. Men uansett hjalp det for meg :)

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  21:24:34  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Det jeg fikk inntrykk av, var at han rett & slett trenger litt ros hele tia =)
Mulig det høres helt på trynet ut

det høyrtest apsolutt ikkje på trynet ut, det høyrtest ganske logisk ut spør du meg. han er kansje usikker og trenger oppmuntring og ros for og gjer det du ber han om , å så må det du ber han om ikkje var så vaskeligt heller då. sia du ikkje har hatt han så lenge=)somsagt eg trur det bare blir verre med og starffe han
lykke til :P

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  22:35:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
du merker sikkert at han har tenkt seg opp og steile, men før han får gjort det, ri han frem, så han for annet å tenke på...
eller aktivser på en måte som gjør at han bruke hodet, og dermed kan tankene om steiling bli borte en liten stund...
ellers så støtter jeg forslagee om å ri på tur, for å bygge muskler..
selvom det høres litt merkelig ut,så er det faktisk tungt for en unghest å gå på storvolter, til den blir i bedre form og får mer muskler..

krev lite av han til og begynne med, så han ikke oppfatter treningen som vanskelig hele tiden, han må føle at dette var gøy og dette klarte han lett...

men uansett lykke til

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 01/03/2006 :  01:00:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
tusen takk for alle forslag! =)
får kreve litt mindre av Ponni intil han får bygget opp litt mer muskler å sånn da :)

danc03

Skrevet - 02/03/2006 :  11:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du skal få et tips for steilingen, men jeg kan ikke si noe om hvorfor
hesten protesterer slik den gjør. Neste gang du rir på bane så tar
du en plastpose med vann i handa di, i det hesten går opp på to
bein, klasker du posen i hodet på den. Hesten vil forhåpentligvis
få et slik sjokk av det at den ikke steiler mer. dette gjør heller
ikke vondt for hesten. Annbefaler deg og ha en sammen med deg
når du gjør det. Lykke til.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  12:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir man ikke litt "hemmet" av å ri med en plastpose med vann i hånda?
synes trådstarter har funnet en god løsning jeg:)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  12:52:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei du skal få et tips for steilingen, men jeg kan ikke si noe om hvorfor
hesten protesterer slik den gjør. Neste gang du rir på bane så tar
du en plastpose med vann i handa di, i det hesten går opp på to
bein, klasker du posen i hodet på den. Hesten vil forhåpentligvis
få et slik sjokk av det at den ikke steiler mer. dette gjør heller
ikke vondt for hesten. Annbefaler deg og ha en sammen med deg
når du gjør det. Lykke til.

Opprinnelig postet av danc03

Personlig synes jeg dette var et lite gjennomtenkt råd å komme med...
"Greia" med plastposen evt. svamp med vann er at hesten skal tro den slår seg og blør i hodet etter å ha steilet. Dette er et "gammelt triks".
Man må finne årsaken til atferden før man begynner å korrigere i hytt og pine med mer eller mindre "lure triks".
Man har heller ingen garanti for at hesten ikke vil utvikle evt. annen farlig atferd eller/ og bli nervøs/ engstelig ved å utføre plastposemed vann- trikset.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.