hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  01:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ligger salen din litt langt frem? Ellers så ser Siri veldig fin ut. Bare roe ned i hender og bein, og husk at tærne skal frem.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  02:02:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei salen ligger faktisk veldig fint. men det er mange som trur den ligger for langt frem. Salen er av type som er litt framover på salkappene. Og hesten er laaang. Så det kan av og til sjå slik ut. Men den ligger godt bakom skulderbladene. har prøvd legge den lenger bak etter oppfordring fra instruktører, men salen havner fram igjen der den vil være.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  09:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Skulderne mer tilbake, hælene ned, sjenklene lengre frem, hendene på høykant, sitt dypt i setet, hendene mer samlet og høyere opp, salen ligger feil, hesten går bak loddplan. Hmm.. Jeg ser for meg spente fyrstikkmennesker som ikke på noen måte har innvirkning på sin hest snart.

Sits er viktig, men jeg synes debatten her utarter seg til å bli for pirkete på detaljer som ene og alene ikke nødvendigvis bedrer ridningen. Kanskje heller tvert om.. Det hjelper ikke å sitte aldri så pent, om innvirkningen av sitsen også har en sånn følsomhet at den virker inn på hesten. Dessuten blir selv treningen for passiv om man bestandig skal sitte musestille som en fyrstikk og utarte ridningen deretter. Sits er likevel viktig, men husk at dere faktisk ikke glemmer det aller, aller viktigste her, nemlig selve ridningen! Det kan være riktig å benytte et ledende tøyle tak en gang i blant, selv om det strider mot at man bestandig skal ha en knyttneves avstand mellom hendene.

Får litt abstinenser når jeg leser side opp og side ned med småpirk. Mye er sikkert gjennomgående feil som bør rettes uannsett, men jeg føler hele ridningen settes til side i denne debatten, og det er fullstendig feil.

Og husk.. Et bilde er kun et lite øyeblikk, og forteller ikke nødvendigvis så mye av sannheten.

PS: Ser jeg har kommentert omtrent dette for måneder og år siden også (i denne debatten), men siden jeg fremdeles synes det er viktig at det ikke glemmes.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 21/06/2006 09:49:33 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  11:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men også husk at en sal som ligger på skuldrene vil hindre hesten i å bevege seg korrekt, fremoverlente skuldre forstyrrer balansen, for lave og flate hender vil ikke gi den følsomheten man skal ha ifm hestens munn, osv... Det er ikke snakk om å være fyrstikk, men det er snakk om å finpusse signalene så stille som mulig. Bilder er kun et lite øyeblikk, men de små øyeblikkene kan også vise 'feil' som rytteren har uten å vite det. Jeg har fått vite fra bilder jeg jeg har det indre beinet veldig langt frem på volter f.eks.

Du synes kanskje det er pirk, men jeg synes det er nødvendig pirk. Målet bør jo være å utvikle seg til bedre ryttere, og hvordan er den beste måten å gjøre det på? Jo, å få råd og vink fra andre. Og hos mange så er det kun igjennom bilder man får den muligheten. Vil man ikke få råd fra andre ang. ridningen, så ikke legg ut bilder da vel! Dette er et diskusjonsforum, og man kan aldri komme unna at folk vil si sin mening om ting.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  14:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler at det er blitt ¨faste¨ mennesker på denne debatten som kritiserer bildene, og DET synes jeg er veldig uheldig. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skulderne mer tilbake, hælene ned, sjenklene lengre frem, hendene på høykant, sitt dypt i setet, hendene mer samlet og høyere opp, salen ligger feil, hesten går bak loddplan. Hmm.. Jeg ser for meg spente fyrstikkmennesker som ikke på noen måte har innvirkning på sin hest snart.

Sits er viktig, men jeg synes debatten her utarter seg til å bli for pirkete på detaljer som ene og alene ikke nødvendigvis bedrer ridningen. Kanskje heller tvert om.. Det hjelper ikke å sitte aldri så pent, om innvirkningen av sitsen også har en sånn følsomhet at den virker inn på hesten. Dessuten blir selv treningen for passiv om man bestandig skal sitte musestille som en fyrstikk og utarte ridningen deretter. Sits er likevel viktig, men husk at dere faktisk ikke glemmer det aller, aller viktigste her, nemlig selve ridningen! Det kan være riktig å benytte et ledende tøyle tak en gang i blant, selv om det strider mot at man bestandig skal ha en knyttneves avstand mellom hendene.

Får litt abstinenser når jeg leser side opp og side ned med småpirk. Mye er sikkert gjennomgående feil som bør rettes uannsett, men jeg føler hele ridningen settes til side i denne debatten, og det er fullstendig feil.

Og husk.. Et bilde er kun et lite øyeblikk, og forteller ikke nødvendigvis så mye av sannheten.

PS: Ser jeg har kommentert omtrent dette for måneder og år siden også (i denne debatten), men siden jeg fremdeles synes det er viktig at det ikke glemmes.

Opprinnelig postet av spoff

*Renate applauderer for et godt innlegg*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Til TORHILD "lånte bilde ditt litt og lysna det så vi kunne se hva hesten gjorde, lurer på om du leser dette hehe :)

sooove ja takk Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  21:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Nå er jo folk klar over at vi flisespikkerne detter innom og kommenterer litt. Og har inntrykk av at folk legger inn bilder nettopp for å høre andres synspunkter...

Ser ikke helt problemet jeg Spoff...
bortsett fra at jeg er veldig enig i det med øyeblikkbilder. Det er vanskelig å bedømme om man får rett inntrykk av ekvipasjen ut ifra et stillbilde...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Er helt enig med Spoff, det er veldig vanskelig å vurdere ut fra bilder, og det blir også feil om alt skal bli helt stivt. Selvfølgelig er det viktig å sitte rett, men det er like viktig å slappe av og følge bevegelsene til hesten. Og for en utrenet rytter er det som regel vanskelig å både slappe av, samtidig som hundre tanker flyr gjennom hodet som "henda opp, samlet, ikke se ned, ryggen rett" osv osv. Man får skynde seg langsomt og nyte ridningen ((:
Tar selv en del bilder av dressurryttere, og jeg blir lettere sjokkert når jeg ser over bildene etterpå. Har jeg klart å knipse akkurat når rytteren korrigerer litt, ser det ofte helt forferdelig ut! Men dette dreier seg jo bare om et sekund, og ellers kan jo ridningen være særdeles bra.

Og helt utrolig hvordan samme hest kan se ut som et øk eller en million, alt ettersom når man knipser ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

MartineMoor

Skrevet - 21/06/2006 :  22:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er litt enig med Spoff... det er greit å gi litt kritikk, men noen av dere bør prøve å begrense dere litt.. det er min mening..

Har forresten noen bilder:

Og sånn kan det gå noen ganger... Måtte bare ha med bildet

Bildene er av litt dårlig kvalitet da de er snapshot fra video...

Har fler, de kommer seinere!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  23:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til TORHILD "lånte bilde ditt litt og lysna det så vi kunne se hva hesten gjorde, lurer på om du leser dette hehe :)

Opprinnelig postet av Tia+Choice

Kommer du dragende med det gamle bildet nå? Vi er jo blitt myyyye flinkere nå Det bildet ble tatt helt i begynnelsen når jeg begynte å galloppere med henne (til nye lesere; hesten har vært tidligere mishandlet, og var veldig uridbar når jeg fikk henne), så stilen til både jeg og hesten er litt rar....

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  23:41:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting når det gjelder å rette på sitsen, er ikke alltid fremgangsmåten og endre problemet der det synes best, men heller finne årsaken. Jeg har en vane å ri med vridde håndledd ("sykkelratthåndledd"). Jeg har år etter år fått høre at jeg skal vri om hendene, noe som hverken har vært naturlig eller bedre ut fra måten jeg ellers har sittet på. Først i senere tid har jeg oppdaget at årsaken til dette er at jeg rir med albuene for langt ut fra kroppen, og da faller jo heller ikke hendene riktig. Dette er det faktisk ingen som har sett, da det ikke er snakk om mye heller. Men hørte på Kyra video at dette ofte hang sammen, og fant igjen feilen hos meg selv. Når jeg har vridd om hendene (uten å ha rettet på årsaken) har det bare blitt stivt og unaturlig, og iallfall ikke hatt noen god effekt på ridningen.

Så det jeg mener er at det er fint å sitte "pent", men får man ikke effekt av sitsen, og den mer låser deg, enn å gi deg et bedre utgangspunkt bør du gripe problemet fra en annen vinkel. Vri om hendene er ikke alltid riktig vei til riktig sits.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  10:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding

Japp, gir sjenkel med innvendige for å holde henne ute på volta, derfor tåa peker nedover akkurat her.

edit for å minske bildet

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 22/06/2006 10:18:20 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  12:43:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lagt ut nokre nye videoer av meg og Siri som rir dressur

Trening 28. mai 2006

Og så det er sagt med ein gang. Veit om mine "fine hender" og mine "fine bein". Jobber med saken. Veldig glad eg har fått meg kamera så eg får sett det ved sjølvsyn. Fysj. Hadde dessuten denne dagen litt korte stigbøyler pga hadde ridd tur i dressursalen.

Hesten er heldigvis på rett veg igjen etter dette.

Det viste seg att ho hadde slått bekkenet skeivt. Mest sannsynleg etter eit fall vi hadde i galopp i ridehallen der vi fauk i veggen.

Var til equiterapeut med henne og fekk bekkenet på plass. Har hatt ein del problemer med venstre sida etter dette, men no er det begynt å løsne (få riktige muskler igjen) og vi skal ut og starte stemne igjen til helga.

Resten av mine videoer kan finnast her.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Ja, jeg hiver meg på jeg og... har fulgt debatten litt å følger oppfrodringen fra flere om tilbakemeldinger.

Først vil jeg bare si at jeg synes hesten din var aldeles nydelig...

Ser du har fått litt tips og er enig i noe men ikke alt.

Jeg mener også at salen din ligger noe langt frem, fasong, kapper, sprangsal eller dressursal, manken og skuldre er på samme sted uansett...

Du er en av de rytterne som sitter aller best i galopparbeidet, det har med at du i galopp havner dypere i salen rett å slett på grunn av bevegelsen, du spenner ikke rompa og du kan slappe mer av i lår. En legger da ikke lenger fult så mye tyngde i knær og legg. Alikevel har en lett for å spenne leggen inntil hestens kropp og tråkker hardere i stigbøylen. Etter min lære så skal en nesten ikke føle at en tråkker i stigbøylen. Jeg synes ikke du skal legge sjenkel lenger frem men synes godt du kan ta ned stigbøylen ett hakk slik at du får litt mindre vinkel/spenn i over og undersjenkel. Du får mindre støtte av stigbøylen og må da bruke lårene mer men det er ikke lett så lenge du har en såpass stor vinkel. Det at tåen skal peke frem er helt riktig men det er ikke så enkelt som å bare vri tåen frem, fordi ryttere som har ridd med foten utover er for korte i akilles senen og mange vil bare få krampe og vondt ved å tvinge foten frem. Det en kan trene seg på først er å strekke ut senen hver gang man rir, senke helen så dypt man orker, da helst uten stigbøyle. Så kan en begynne forsiktig å vri foten innover, strekk godt på utsiden av vristen og i muskel rundt knoken på foten. En vil da kjenne det i hele leggen om man gjør det riktig. En må huske å få med kneleddet og resten av låret.

Urolige sjenkler kommer av at du ikke er balanser nok i bekkenet og at det ikke er nok støtte i låret., og ser du på tiden 1:28 vil du se at sjenlene dine er lang roligere enn hva de er i det tiden viser 1:40 og dere slår over til trav... Prøv dette: Lat som dine to rompeknoker og ditt skamben er som en gammeldags telefonkontakt, med tre pinner. Så tenker du at salen er din motpol, med tre hull. Nedi de hullene skal du...og der skal du bli. Mary Wanless kaller dette plugged in.. I galopp er du mer plugged in enn i trav og du kommer over i en litt spent holdning så fort hesten endrer gang. Neste gang du rir så prøv å tenke hva du gjør i galopp som du ikke gjør i trav.. Ganske interesssant altså Hvis du er observant på dette så vil du ende med å få et helt rolig og stabil sete, uten at rompa letter og mister kontakten i salen.

Jeg har sett på filmen din et par ganger og når tiden viser 2:55 og 3:33 så ser jeg hvorfor din hest noen ganger går på to spor. Hesten er stilt litt for mye og får ikke med seg hele kroppen. Dersom du har hendene dine likt, tøylene like lange så vil hesten få ettergift på innvendig side helt naturlig ved stillining og din ytterste tøyle vil holde rammen. Du ber om stillining men forsetter å holde i innvendige tøyle selv om hesten stiller seg og hesten's rytme blir mer sideveis og bøyd i nakken enn frem og stilt.

Når tiden viser 0:08 synes jeg du sitter pent, det ser ut som du bruker ryggen din like mye som magen, du er ikke så tung i hodet som mange er og sjenkel er ganske rolig. Du sier selv at du må jobbe med hendene dine og dersom du får de mer stabile vil hesten din også bli mer stabil. Men la meg spørre deg om en ting: Nå må du bruke din fantasi litt. Se på tiden 0:08. La oss si at hesten bare ble tryllet bort under deg.. Svisj...og du var igjen i luften. Hvordan ville du landet??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 22/06/2006 12:54:43 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  15:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bra sagt oleo, du har peiling du
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.