hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

LisaFi

Skrevet - 21/07/2006 :  08:50:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... og det populære postkandaret`? *****

Slapp av litt mer i sitsen din, IKKE tenk på at hælene skal presses ned, tenk heller at beina dine skal bli laaange og tuuunge, og at hælen skal synke ned, ikke presses ned (noe som ofte blir til ned-fram--> stolsits...)

Ellers gjetter jeg på at du får mer samarbeidsvilje ut av hesten din om du konsentrerer deg om arbeide på volter, dvs bøyning og svar for henholdsvis innvendig sjenkel og evt omstilling og ny innvendig sjenkel.

Når hesten jobber fint med dette, vil du merke at den blir lettere foran, og at den fine buen på nakken kommer av seg selv, heeeelt uten postkandar....

Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  10:12:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Linda hestegal: ser ut som du har den populære stolsitsen

Opprinnelig postet av Bea

hehe ja jeg vet det. Men har retta opp på detta:P

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  10:15:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
... og det populære postkandaret`? *****

Slapp av litt mer i sitsen din, IKKE tenk på at hælene skal presses ned, tenk heller at beina dine skal bli laaange og tuuunge, og at hælen skal synke ned, ikke presses ned (noe som ofte blir til ned-fram--> stolsits...)

Ellers gjetter jeg på at du får mer samarbeidsvilje ut av hesten din om du konsentrerer deg om arbeide på volter, dvs bøyning og svar for henholdsvis innvendig sjenkel og evt omstilling og ny innvendig sjenkel.

Når hesten jobber fint med dette, vil du merke at den blir lettere foran, og at den fine buen på nakken kommer av seg selv, heeeelt uten postkandar....

Opprinnelig postet av LisaFi

Takk for tipset. Men altså jeg bruker vanligvis ikke postkandar på han, bruker trinsebitt. Men jeg hadde det ikke der akkurat da så da ble det postkandaret.

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 21/07/2006 :  23:24:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Da så! Så fint! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  09:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Linda hestegal: Okej, du hadde ikke trinsebitt der og da... Men vær klar over at postkandaren har en vektstangeffekt. På det nederste bildet drar du alt for mye i det. Kjedet er muligens for slakt, slik at du ikke kjenner det. Du nærmer deg 90 grader vinkel mellom bittstang og munn. Det skal ikke være mer enn 45 grader før bittet stoppes av kjedet.

Husk at når du drar såpass mye i bittet, kjenner hesten det bak ørene, tunga (muligens i ganen om det er stor tungefrihet), ladene, munnvikene og under haka. Bittet dras også noe opp slik at det kan hende det slår mot jekslene over laden.

Du synes det er bra, det nederste bildet. Jeg ser en rytter som henger fast i munnen på hesten og en hest som spent knekker litt bak for å unngå presset.

Dette skriver jeg ikke for å være ekkel. Men klarer ikke å holde munn når jeg ser noen ri på en måte som sier meg at de kanskje ikke har tenkt helt over hvordan utstyret virker på hesten. Eller ikke har lært det... En ting er sikkert. På MIX'en får vel de fleste inn med t-skje hva jeg synes om diverse bitt

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  00:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding

Nokre bilder av meg og Siri på Landsstemne 18-23. juli (NM for Fjordhest) vi rir her LA:3. Driver og legger ut video av det også, men serveren er litt kranglete i dag så får den ikkje ut foreløpig. Vi fekk 57,7% i LA:3 og 58,571% i LA:4.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  00:36:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Da har eg fått ut nokre videoer av oss også:

LA:3

LA:4

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  00:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flotte filmer! Var det Harry`s Horse Schabrack fra Hestemarked du red med? De er faktisk gode de!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  00:55:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flotte filmer! Var det Harry`s Horse Schabrack fra Hestemarked du red med? De er faktisk gode de!

Opprinnelig postet av TORHILD

Ja stemmer det

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  08:56:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Heisan, og takk for sist. Flott stevne dere hadde laget.

Var du enig i bedømningen da? Kjekt at du har det på film, for da er det lett å diskutere. :)

Anne

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  09:22:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisan, og takk for sist. Flott stevne dere hadde laget.

Var du enig i bedømningen da? Kjekt at du har det på film, for da er det lett å diskutere. :)

Anne

Opprinnelig postet av Destrier

Ja eg må sei att eg egentleg nesten ikkje hadde forventa å oppnå 58% i LA:4 som du dømte. Eg vurderte fram og tilbake om eg skulle trekke meg for både eg og hesten var meget slitne. Men ville no prøve. Men ser jo ikkje så gale ut. Men det var tungt. og eg følte eg ikkje fekk hesten igjennom skikkelig på NM. Men har vel noko med att eg hadde mykje anna å gjere så konsentrasjonen var vel ikkje på topp.

Og på grunn av det fine været blei jo den eine bana noko hard. Den var mykje betre å ri på to dager før NM. Men det er ikkje så lett å gjere noko med. Det var jo kjekt med flott vær også.

Har LC som du dømte også på video, men har ikkje fått lagt den ut enda da.

Eg blei jo nr 2 samanlagt i knøttecupen med grunnlaget i LC:2

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  00:06:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ja, hesten var sliten, og det ble tungt mot slutten. Men det så ikke så galt ut alikevel, da ridningen var jevnt over harmonisk. Som du sikkert forstår, er det mer poeng å hente ved å ikke la hesten gå så mange klasser. Normalt har man ikke lov til det på et vanlig Dressurstevne, men på Fjordhest-NM blir det ofte slik. Alikevel tror jeg det vil lønne seg å satse på å ri så få klasser som 'mulig', og heller 'ta ut' mer i disse. Men du kjenner hesten din best selv, og vet hva du kan kreve. Begge klassene så fine ut, forresten. Til sammenligning, så ligger jeg normalt på ganske lik 'skala' som M-dommeren i LA:3, og da stemmer det ganske bra at poengsummen ble litt lavere i LA:4, i og med at hesten var mer sliten.

Ja, du har rett i at hesten kan komme mer 'gjennom', men alt i alt fikk du vist program med fin flyt og god sikkerhet i øvelsene (ok - bakdelsvendingene kan med fordel bli bedre, for å være pirkete).

Antakelig så er det ikke siste gangen jeg ser deg på stevne, så det er bare å stå på og arbeide videre. :)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  02:40:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja eg såg det på NM att det nok blei litt mykje med 3 klasser torsdagen. Det var eg også forberedt på og tenkte det skulle gå greit siden hesten min ikkje skulle gå klasser fredagen og att vi berre starta 1 klasse onsdag. Det var nok mykje pga det varme været att ho blei så pass sliten. Søndagen var det ikkje mykje igjen. Eg trakk meg derfor frå sprangen utenom 60 cm som høyrde til knøttecupen.

Eg rir stort sett to klasser på ein dag fordi hesten er betre i andre klasse normalt. Det att eg rei tre klasser eine dagen på NM var pga knøttecupen med LC. Eg burde vel da egentleg latt være å ri LB, ser eg i ettertid. Men men. man lærer av erfaring. Såg det blei mykje for hesten i så varmt vær. I tillegg stod hesten i den største stallen (da med mest trafikk) og ho er ganske ung enda.

Vi kjem nok igjen på meir stemner ja. Men blir ein pause i vinter da hesten er drektig. Men vi kjem tilbake.

Var utruleg kjekt på NM med mykje gode tilbake meldigner på att eg rir pent, innvirker riktig osv. Det er veldig veldig kjekt å ta med seg.

Og ja eg veit eg har mykje arbeid igjen på bakpartsvendingene, og rygginga. Men synest vi har komt langt på veg. Vi skal nok fortsette det gode arbeide vårt det skal eg love.

Redigert av - Lucinda: den 26/07/2006 02:45:47 Gå til toppen av siden

Beneville

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  18:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding

meg og hesten min, litt rart bilde men var det eneste jeg hadde som ikke var mega stort hehe
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:21:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Tja...Kan jo slenge ut noen bilder...Dressur er vel kanskje ikke ordet...Bakkearbeid kaller jeg det=p
Er egentlig sprang rytter jeg,så vet jeg ikke har den pefekte dressur sitsen.Men jeg tar KJEMPE gjerne mot komentarer!Går jo ann å prøve å sitte bedre og bli flinkere uansett om man ikke ri dressur=)

Litt trav..

Holt...Synes det er et ganske bra holt jeg...=)

Også litt trav igjen..

Også litt galopp på langsiden..

Også litt lang dyp galopp på slutten av økten=)

EDIT: For å fikse bildene=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com

Redigert av - Hanniball den 27/07/2006 22:28:59 Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.