hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

LisaFi

Skrevet - 13/08/2006 :  13:49:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Renate! Horton ser både konsentrert, villig og fornøyd ut! (Er vi ikke glad at vi har slike herlige, positive hester med gåpå-humør...?;)¨

Tenkte ta meg den frihet å kommentere sitsen din litt jeg. Du ser avslappet ut, men det ser ut som om du har en litt rar "knekk" i lumbar regionen, korsryggen, altså. Akkurat som om du trekker setebeina litt opp fra salen, om du forstår?

Hvis en ser for seg at sittebein og skambein skal danne en trekant , og at vekta til rytteren skal være jevnt fordelt over disse tre, så skulle rytteren være i balanse, også om en "tryllet bort" hesten under rytteren.

Når jeg underviste i rideskole, solgte vi såkalte "kombikurs" der ungene red på longe og med egen hest annenhver gang. På longetimene brukte vi bare en tykk pad og en voltigegjord, og jeg pleide å be ungene om å legge en hånd under hver rumpeball, og sitte slik en runde eller to, for å kjenne på forskjellen på det å stramme musklene (sittebein borte!) og slappe av/presse setebein ned. Funker ca likedan om du gjør dette selv på kanten av en stol..
Jeg pleide å foklare det sånn at det er viktig for hesten å kjenne at vi "er der" vi skal, og det kjenner hesten best om vi har setebeina på samme sted hele tida.

Etterpå fikk de ta hendene sine fram og holde i håndtakene, og så red de fram i trav, og forsket på hvordan det var å sitte på hesten med "spent rumpe" og "avslappa rumpe".. Det å leke "gele" med beina var også populært, spesielt når de fikk sitte to på hesten...

Disse småttisene hadde utrolig bra sits allerede etter to kurs, og når de gikk over på mer vanlige ridekurs, sparte vi munnen på skolehestene MYE fordi ungene hadde "stenkoll" på sits og balanse...

(Har flytta fra området nå, men har hørt rykter om at en ung dame som var med på slike kurs, faktisk har kvalet til sprang-NM for ponni i år)... =)

Ble litt OT her nå, men tilbake til tema, lest Sally Swift, Renate?

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/08/2006 :  13:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Natalie: ser veldig fint ut det der, gøy å se en "het kaldblodsdame" med sånn innlevelse og konsentrasjon! =)

(OT: "kald"blods er egentlig et dårlig navn på denne rasen, synes jeg.. Få av dem som er særlig "kalde"... ;)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  13:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tilbakemelding LisaFi
Du har helt rett i at jeg sliter litt med sete/ korsrygg- området under ridning.
Jeg tror at mye av det kommer av at jeg har en tendens til å sitte og kikke ned på hesten og dermed forstyrrer hele resten av kroppen.
Skulle absolutt hatt noen timer med en instruktør som kunne pirket kun på meg og ikke på hesten.
Nei har ikke lest noe av Sally Swift, men tror jeg må bestille boken

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/08/2006 :  15:05:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Den er virkelig fin, sentrert ridning- boka til Sally. Å lese den fra perm til perm, har jeg aldri kommet til, men det er så mange gode idèer der, og så mange fiffige forklaringer. Jeg får en ny aha-oplevelse hver gang jeg åpner den boka, og lurer på "dette sto da ikke her sist"?

Litt morsomt egentlig, for mye av de "øvelsene" vi fant på for at ungene i rideskolen skulle få lære å finne riktig sits, er som tatt ut av den boka. Det rare var jo at vi ikke leste den før etterpå... ;)

På Lillehammer har rideklubben også hatt temakvelder med en såkalt feldenkraisterapeut, uten at jeg skal begi meg ut på å forklare hva det er, for jeg fikk aldri vært med.. Men mange som hadde vært med, fikk et helt nytt syn på seg selv og ridning etterpå.

Christina Drangel er en av få instruktører jeg vet om som både er utdannet innen feldenkraismetoden og sentrert ridning. Gjør jo heller ingenting at hun er inne på klasssisk ridekunst, hehe..

Ønsker meg et kurs med henne, jeg..

Noen her som var på temakvelden på Lykseth forrige uke? Noe interessant å berette?

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:42:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Natalie: ser veldig fint ut det der, gøy å se en "het kaldblodsdame" med sånn innlevelse og konsentrasjon! =)

(OT: "kald"blods er egentlig et dårlig navn på denne rasen, synes jeg.. Få av dem som er særlig "kalde"... ;)

Opprinnelig postet av LisaFi

Takk for det Tja, "kald" er vel kanskje ikke rette navnet, men de er jo rimelig kalde i hodet da, min er ihvertfall aldri redd noe som helst, selv om hun har det en smule travelt innimellom

Når det gjelder å ri uten stigbøyler, så gjorde jeg det i et halvt år (da jeg red for sentrert instruktør), hjalp mye, men du verden så vanskelig det var å begynne å ri med stigbøyler igjen

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:07:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
BAre rolig nå Hanniball, Ingen fare. Ble overhode ikke fornærmet. Det var egentlig 6 i klassen, men den ene var så sprek og trakk seg fra hele stevnet. Den ene kom ikke pga. rytter skade og den siste fordi den ikke hadde noen kür. Så det var bare 3 i klassen. Fikk 63% eller no..
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legger inn et bilde til fra i går under oppvarming - kommentarer ønskes

(Salen er for øyeblikket byttet ut med en stol)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  00:11:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å si ut fra et bilde. Men det ser ikke ut som den arbeider godt nok over ryggen. Jeg ville prøvd å korte opp tøylene litt, slik at den ikke blir fro lang, men du kan godt ri den dyp for det. Prøve å få litt mer aktivitet bak og ryggvirksomheten igang.. Også må du rette deg opp litt, men det virker som du er klar over det.. Ellers har du en søt hest renate!!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  00:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel strekking av overlinjen du holder på med? Da synes jeg det ser greit ut, hesten er lang og stegene lange. Personlig hadde jeg foretrukket at nesen var litt mer frem.

Sitsmessig synes jeg du er veldig flink, det må være vanskelig å sitte i en stol samtidig som du kjører handlevogn . Om du retter deg opp litt ser det også ut som albuene dine vil falle på plass.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:24:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

Sitsmessig synes jeg du er veldig flink, det må være vanskelig å sitte i en stol samtidig som du kjører handlevogn .

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

Hahaha, du er morsom du! det var dagens(Yess, jeg har extremt dårlig humor!!)

-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  13:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Sitsmessig synes jeg du er veldig flink, det må være vanskelig å sitte i en stol samtidig som du kjører handlevogn .

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

Hahaha, du er morsom du! det var dagens(Yess, jeg har extremt dårlig humor!!)

Opprinnelig postet av Catharina_

Hi hi hi den lo jeg også godt av

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/08/2006 :  18:34:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
*LOL* Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:16:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Noen bilder fra Skauen Grand prix, L-stevne og NM 2006!!

Mille og jeg ble nr.2 i prix St.Georgen på L-stevne 4.august

NM 2006

NM 2006 (hold tunga rett i munnen )

Rett før innridingen

Det ble mye trening mellom stevnene, her er sinnataggen gira..

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  21:17:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Får ikke sett bildene Amillon Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  22:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
prøver igjen da

det ble mye trening mellom stevnene, her har vi sinnataggen..

2.plass i st.georg

Kür debut 2006

NM 2006

NM 2006

NM 2006

Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.