hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  22:33:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oleo: kan du være så snill og ikke quote bilder når det er en lang bilderekke :-)

Roxira: Må man ha heis for å komme opp på sånne dyr eller ;-) Han ser ganske stor ut i grunnen...

Guro
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  09:54:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Roxira: Må man ha heis for å komme opp på sånne dyr eller ;-) Han ser ganske stor ut i grunnen...

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Den var vel til Roxira, men jeg kan også svare på den Tror Camelot var på rundt 173 sm i mkh... Jeg gikk selv fra liten hest til stor hest på rundt 180, mere en nok å komme seg opp på ja. Man sier ikke nei takk til å få stå på noe for å komme seg opp nei, gjerne en sånn "lift" som de bruker når man skal vaske vinduer høyt oppe på en vegg eller en tau stige som man fester på andre siden av salen Hihi!

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  17:33:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg red en gang en som lignet veldig på Camelot, Odin, han var vel 171cm. og da var jeg 12år supersnill hest, det er de jo gjerne, men tror jeg var ganske liten oppå der hehe... brukte benk for å komme opp ja! men en gang jeg var på tur og mista noe, kom jeg faktisk på igjen fra bakken
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  21:52:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Når man er 12 år er man omtrent halvparten så tung i rumpa som man er når man er blitt 24 ;-) *mumle, mumle* så da kunne sikekrt jeg også kommet opp på så stor hest uten noe å stå på *så det så*
(det er alltid så greit å påstå ting ingen får sjekket ;-))

Knakandes fin var den iallfall, samme om han er giga stor eller ikke :-) (Camelot altså)

Guro
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2006 :  15:40:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Guro. Bruker noe å stå på når jeg skal opp ja, Camelot er vel mellom 170 og 173 ca i manken tipper jeg.

Men uansett høyde på hest eller ponni går jeg aldri opp fra bakken, står alltid på noe for vil ikke ha slitasje på hest eller sal.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  13:24:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding

Legg gjerne inn noen komentarer her.. Som dere ser er jeg sprang rytter med en litt stor hest hehe.. (han er 180 i mkh)
Tenkte å prøve oss litt i dressur framover også..hvis vi tør..hihi

Lene

www.stall-hestevold.dk

Redigert av - Lene23 den 24/12/2006 13:35:23 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  00:05:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ride tidligere enn hest som var 180 jeg! Selv så er jeg bare 155 - så ja... Litt store problemer med å komme seg oppå, vertfall om 'fot-hjelperen' skatt ler seg ihjel Men jeg stiger også aldri fra bakken, kun fra stol.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  00:59:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
lene:
det første jeg ser er at han er ganske mye på framparten og bak loddplan. prøv å slippe ham mer fram på tøylen, så han får nesa mer fram. en hest kan ikke jobbe riktig om den går bak lodd, rent fysisk så prøv å få ham til å søke ned og fram. det ser kanskje ikke like fancy ut, men det gjør stor forskjell for hesten din! det er mye bedre om han er langt foran lodd, en såvidt bak. når en hest går bak lodd motarbeider musklene i nakken hverandre og det dannes spenninger. og det vil vi jo ikke
dessuten, som torill (chevaleresse her på forumet) så fint sa:

Kopi av melding:
Bare en liten sammenligning: Bak loddplan i begge former er feil, og vi ønsker det ikke, men vi lar hesten gå der i begynnelsen, fordi den ikke er sterk nok til å arbeide riktig. Vi forteller mao hesten at 2 + 2 = 3. Så har vi kommet noe lengre, har ridd noen år og har tenkt oss litt op i klassene. Da skal plutselig hesten lære at 2 + 2 = 4... Det som hesten fikk ros for (fikk gå i fred ) blir den plutselig korrigert for hele tiden. Dette er utrolig frustrerende for hesten, og jeg tror at dette kan være årsak til at ting stopper opp for de fleste, slik at man ikke kommer lenger enn LA, kanskje MB. Det var iallefall slik i mitt tilfelle.

hun kan forøvrig si masse bra om det med bak lodd og mye annet og, hehe.

og med det at han er på framparten - gjør masse masse overganger og bruk minst mulig tøyle, så han setter seg mer på bakparten. han må lære seg å balansere seg selv. ikke ri for fort om han faller på framparten når du øker tempo, som min ofte gjør. hvis han legger seg i hånden din, ri sakte og overganger, helt til han blir lettere i hånden igjen. så blir det mye behageligere for dere begge så rir du fram igjen når du har ham lett i hånden.
på det midterste bildet ser det ut som om du tar litt mye i innertøylen. husk at han skal bøye seg for sjenkel, og ikke for tøyle. om du skal bruke innertøylen er det kun for å lede, dvs ta hånden innover, ikke bakover.
..og ta ned stigbøylene dine tre hakk (litt vanskelig å få god sits i sprangsal, I know, men er lov å prøve hehe...)

(you asked for it )

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/12/2006 :  11:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Instruktøren min forklarte også at sprangstigbøyler gjorde at du klarte ikke å sjenkle på rett sted, noe som ofte første til at hestene ble mye på framparten. Så slipp ned stigbøylene dine, eller enda bedre, ta av stigbøylene, slik at du klarer å aktivisere bakbena bedre!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  13:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene: Enig med Hanne. Og i tilleg synes jeg kanskje du skal legge balansepunktet ditt bitte litt mer fram, jeg får en følelse av at du holder på å tippe bakover! Misforstå meg rett, det er jo bra at tyngden din ligger bak, men av bildene får jeg en følelse av at det kanskje ligger litt for langt bak, iallefall overkroppen. Du kunne også ha løftet hånden litt for å gi plass til bogene, og slik at hesten ikke kommer bak loddplan. Ser også at du fører hånden din inn mot hofta, og ikke ned mot kneet.
Hege Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  14:45:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ja.. ta av stigbøylene og sett deg litt lenger fram i salen, tipp deg litt framover, på en måte. ikke så du faller fram, men så - som hege sier - balansepunktet kommer lenger fram og du sitter mer "opp og ned". da blir det lettere å rette seg opp i ryggen også.

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  18:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Takker for svar...
Ja vet at stigbøylene var litt korte men er umulig å ri lett med lenger stigbøyler synes hvertfall jeg. (og så skal det sies at vi skulle trene sprang.) I dressur har jeg nok stigbøylene et hakk lenger ned...

Det med at han er BAK loddplan er noe vi jobber med for å få han nok tilbake.Så diskuterte dette med treneren min og fikk da beskjed om å ri han enda mer sammen enn jeg gjør her men ja han skal nok gå enda bedre fram...Kan ikke helt forklare det men det er noe fordi han er veldig følsom..Bruker jeg tøyle eller sjenkel litt feil så går hodet til værs og han spenner seg og det veldig. (ikke noen enkel hest å ri siden han i tilegg er så stor.) Korter man tøylen litt for raskt eller mye så er han borte..og tenker på heeeelt andre ting.
Innvendig tøyle ja huff...sliter med det noe VELDIG men jobber med det stort sett hver dag. Ja mulig hånden skal litt mer opp men har nå jobbet veldig med å få den ned så mulig jeg overdriver litt hehe

Så til det at jeg lener meg litt for mye tilbake jepp ser det men må nesten det for å sitte behagelig med sikkerhets vest hvis ikke slår den ned i salen (skulle jo hoppe)

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  20:21:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
for det første - det er ikke umulig å ri lett med lenger stigbøyler, du kan til å med gjøre det UTEN bøyler det er bare en treningssak. dessuten, om du bare vil ri lett med så korte bøyler, kan du i så fall ha dem korte på begynnelsen, og ta dem ned/av når du skal sitte ned.

hm, treneren din sier han skal enda mer bak lodd enn det der? dere prøver å få ham bak lodd, forstår jeg deg riktig nå? da må jeg bare si at jeg er veldig uenig med treneren din. bak loddplan er ikke bra for hesten, og er det et "middel" for å forbedre noe annet - ja så bør man finne en annen måte å fikse det på.
særlig om hesten din er såpass følsom, da har de gjerne lett for å "gjemme seg" bak hånden, og lure seg unna.
at han går bak lodd kommer enten av at han lener seg så mye på bittet(hånden) at panna tipper fram. da blir han veldig tung i hånden, og bl.a. stiver av ryggen for å ikke gå på trynet den andre måten er at han "gjemmer seg" bak bittet, og bruker musklene i underhalsen for å trekke nesen inn. og da motarbeider de de musklene vi vil at de skal bruke.
les denne debatten , og les her, så kanskje du skjønner litt mer hva jeg mener..
det er bedre - på lang sikt - om han får gå LANG og dyp, til og med langt foran lodd, i stedet for KORT og dyp. (dette blir også kalt rollkur og er en meget omdiskutert metode i internasjonal sammenheng)

om jeg ikke misforsto deg da, og at dere jobber med at han IKKE skal gå bak lodd.

...og bare for å være sikker på at jeg ikke tråkker noen på tærne: jeg har respekt for at andre trener på andre måter, men dette er jo et diskusjonsforum tross alt, så da sier jeg det jeg mener

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 26/12/2006 20:28:27 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  02:58:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding

Nordlandshoppa veninna mi hadde på fòr. Hun er bare 5 år, kan ingenting, aldri blitt trent 'ordentlig', bare ridd på turer. Vet jeg har feil stilling på hendene, ikke sitter ordentlig i salen, og at stigbøylene er for korte, men hesten er egentlig for liten for meg, jeg bare MÅTTE prøve å ri henne.
Noen som vil komentere?
Må bare få med at jeg har ridd kun 1 år.

En rideskolehest jeg rei på time engang. Vet jeg drar opp hælene, har for lave hender, ser ned, og litt rar rygg.

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 27/12/2006 03:22:10 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  03:04:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Edit fordi jeg ikke fikk til med bildene først, men så gikk det
Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 27/12/2006 03:23:09 Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.