hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  21:21:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Ludo: egentlig gjelder det samme for deg ang. sits som for Lene. du får litt stolsits, som det kalles - at man blir sittende for mye på rompa og med bena for langt frem, som på en stol.
ta ned stigbøylene noen hakk, og "tipp" deg litt fremover i salen. prøv å tenke at det skal vær en loddrett linje fra skuldrene, gjennom hoftene og til hælen. knærne dine ser ut som om de stikker foran salkappen, og det skal de ikke..
når du rir, prøv å tenke deg at du sitter på en flott dressurhest og rir Grand Prix i VM, og er på vei til å vinne, med 40.000 tilskuere som alle beundrer deg fordi du er så flink, og du bobler over av selvtillit. det hjelper faktisk
egentlig gjelder det meste jeg skrev til lene for deg også ang både form og sits. (naturlig nok har lene bedre sits enn deg siden hun har ridd lenger, men prinsippene er det samme)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  21:33:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Det at han skal gå DYYYYYPT er det vi jobber med men nå som han begynner å løsne litt slipper vi han litt mer fram slik at han kan gå på lodd plan. men på begynnelsen måtte vi ri han bak loddplan ettersom han var fryktelig sterk og bare ruset av gårde.Så hvis jeg forstår treneren min rett så var det kun meningen å holde hesten bak lodd plan til han fant komfort sonen sin og da kunne vi lette litt. Og vips så gikk hesten helt fint på loddplan uten at vi måtte jobbe noe mer med det..Legger også til at han ikke ville gå "til tøylen" før etter 45 - 60 min oppvarming. Tror treneren min vet hva han driver med for han trener også Trude Hestengen og de han jo kommet langt
Men har kun vært på to treninge rhittil så er MYYYE igjen å lære og ikke minst å huske på.

Måtte også jobbe veldig for å få han til å akseptere trinse bittet igjen.Mtte ri han en periode med pelham fordi han ble for sterk.
Men nå fungerer det greit og jeg jobber mot nye mål.
Han er fryktelig stiv men det kommer seg nå kan nå vende gjennom 20 m volte uten at han løøøøper avgårde. Ikke det at han springer men han drar eller dro, han er myyye bedre nå.
Rei i dag med myyye lengerstigbøyler og det er jo greit.
Som du sier rir jeg jo ofte oppvaring til sprang delen uten stigbøyler og lettrir så det er ikke umulig. Men det jeg mente var at det var ubehagelig nå jeg mår bruke masse sjenkel for å få han til å gå fram til tøylen i oppvarmingen.
Men når vi får litt fler ting på plass skal vi ta nye bilder..håper dere ser noen forbedring da

Må bare si at jeg tok alt dere sa til meg. Så i dag rei jeg med LAAANGE stigbøyler satt mer på bekkenet og sjenkle noe mer tilbake. Samt lede ikke dra innvendig tøyle til hofta Men sliter med å få med rumpa til hesten på volter...lyder ikke så godt høyresjenkel men det kommer seg. Rei også masse overganger...trene trene hihi

Lene

www.stall-hestevold.dk

Redigert av - Lene23 den 27/12/2006 21:42:10 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  23:32:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
så bra at du fikk noe ut av kommentarene våre i dag forum er bra saker..

ang det med loddplan - vel, da er jeg bare uenig med treneren din, så enkelt er det. at han trener noen som gjør det bra teller ikke så mye for meg, jeg er uenig med Sjef Janssen også (som trener Anky van Grundsven).. hehe.. sånn er det jo med hester, mange forskjellige meninger..
men som jeg skrev før; det blir litt som å si at "det er greit at du går sånn" en stund, og så plutselig er det ikke greit lenger en dag. da blir de gjerne temmelig forvirra... og det kan bli vanskelig å få dem fram igjen (selv om det virker som om de er på loddplan, kan det godt være de er 5mm bak, og det er nok til å skape spenninger. pluss at de jo helst skal være foran lodd før på temmelig høyt nivå). i tillegg til de negative sidene ved selve det at de går bak lodd, f.eks. at muskler motarbeider hverandre++.
om problemet var at han var sterk, ville jeg heller ridd overganger, og kun i veldig sakte tempo til det bedret seg, framfor å "krølle ham sammen". (har samme problemet selv, so I know..) det tar lenger tid på den måten, men så er "quick fixes" sjelden bra - resultatet blir bedre av den lange veien

det er min mening iallfall

(og du MÅ aldri ri en hest bak loddplan, det er du som velger den måten å løse problemet på ^^ )

edit: innlegg #700! yeah

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 28/12/2006 00:03:58 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  00:54:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ludo: egentlig gjelder det samme for deg ang. sits som for Lene. du får litt stolsits, som det kalles - at man blir sittende for mye på rompa og med bena for langt frem, som på en stol.
ta ned stigbøylene noen hakk, og "tipp" deg litt fremover i salen. prøv å tenke at det skal vær en loddrett linje fra skuldrene, gjennom hoftene og til hælen. knærne dine ser ut som om de stikker foran salkappen, og det skal de ikke..
når du rir, prøv å tenke deg at du sitter på en flott dressurhest og rir Grand Prix i VM, og er på vei til å vinne, med 40.000 tilskuere som alle beundrer deg fordi du er så flink, og du bobler over av selvtillit. det hjelper faktisk
egentlig gjelder det meste jeg skrev til lene for deg også ang både form og sits. (naturlig nok har lene bedre sits enn deg siden hun har ridd lenger, men prinsippene er det samme)

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Takk for råd. Skjønner hva du mener, stigbøylene kunne nok vært 4 hakk ned, men det var veninna mi som rei, jeg måtte bare prøve litt. Men skjønner hva du mener. Sleit endel med at jeg hang for langt frampå, så fikk beskjed om å lene meg tilbake. Jobber med å finne mellomtingen nå. Så du mener jeg skal ha sjenklene lenger bak?
Vil du gi meg noen råd på disse bildene også?

Alle disse 3 er fra første uka jeg hadde han på fòr.

Litt rart bilde men. Sitter ganske så stygt å.

Dette bilde er tatt for 1 uke siden, ikke særlig vellykka time, vel å merke. Og må bare få si at dressur i sprangsal funker ikke alltid like bra.

Burde jeg hatt lengre stigbøyler?

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 11/03/2007 01:32:47 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  01:02:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Bilde er tatt i et uheldig øyeblikk, pisken ligger heelt feil, i know
Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 28/12/2006 01:17:05 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  01:21:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
du skal ikke ha hælene eller undersjenkelen lenger tilbake, men oversjenkelen. bena dine skal være rettere... du må ha enda lenger bøyler enn på alle disse bildene. du skal ikke lene overkroppen fram, men sitte mer på.. hm, bekkenet (menneskeanatomi er min greie skjønner du XD), ikke så mye på rompa. da får du lettere ryggen rett og skuldrene tilbake, uten å lene deg bakover. om du får fikset på selve setet ditt, kommer resten som regel mye av seg selv.
tenk at magen din skal fram og lårene tilbake.
dette er lettere med dressursal, hehe, men går bra med f.eks. sprangsal også. men da er det lettere om du tar av bøylene.

på bildene hvor du hadde rødt dekken så bedre ut enn resten, selv om det er litt vanskelig å se..

her er en rytter med stolsits:

og en som ikke har det (fant ikke noen ordentlig gode bilder men.. ):

ser du forskjellen?

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 28/12/2006 01:23:38 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  02:35:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Ja, ser det nå. Har ingen ordentlige bilder fra når jeg har ridd han, men skjønner hva du mener. Rir litt uten stigbøyler også, men kan ikke det bestandig. Får man noen uvaner av å ri for mye uten?

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  02:38:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Oi oi, nærbilde. Men greier ikke forminske?

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  17:36:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
NEI, du får ingen uvaner så lenge du passer på å slappe av å ikke "gripe" med knærne eller dra deg ned i salen med hånda, er det bare bra å ri mye uten bøyler. derimot kan du få uvaner av å IKKE ri uten innimellom, f.eks. at du ikke får dypt nok sete eller at du sliter med å sitte nede.

men du sitter jo helt greit, særlig på det siste bildet er det bedre, spes til å ha ridd i bare et år

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  19:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Ok, da skal jeg ri mye mer uten ;)
Takk takk :)

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  19:05:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Men kan du fortelle hvordan jeg forminsker? :)

Og er det noen som kunne lagt ut bilde av den perfekte sits? : D

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2007 :  14:29:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det her er nok ikke så langt unna:
(det finnes vel ingen med 100% perfekt sits.. hehe)

http://p23513.typo3server.info/uploads/pics/DSC_0026_02.jpg
http://p23513.typo3server.info/uploads/pics/0310_02.jpg

Anja Beran, klassisk rytter. Utrolig flink dame.

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  22:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
NESTEN perfekt bilde. Men.. Hvor er hjelmen?:P hehe. Selv en verdens mester kan falle av hesten.. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  00:48:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
så sant, så sant
lurer på dette innimellom selv.. hm. jaja.

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  14:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Har en film jeg da.. men det er jo noen bilder i den og..
Tells vel sånn halvveis?
http://www.youtube.com/watch?v=0wu2MGOGlAs

Redigert av - hestefreek den 02/01/2007 14:56:35 Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.